logo F1online.sk

Seidl: Chceme, aby sa z F1 stal šampionát v kopírovaní?

Sergio Pérez pred Landom Norrisom
© BWT Racing Point F1 Team
Milan Kubala
Milan Kubala17. 7. 2020

Formula 1 žije témou kontroverzného skopírovania minuloročného Mercedesu. Racing Point vďaka tomu získal nevídanú rýchlosť, no na druhej strane podľa niektorých poodhalil istý nedostatok v pravidlách. Podľa Andreasa Seidla z McLarenu hrozí, že sa Formula 1 zmení zo šampionátu konštruktérov na majstrovstvá sveta v kopírovaní. Aspoň v strede poľa.

McLaren sa pre tento rok vybral svojou vlastnou cestou, pretože verí, že z dlhodobého pohľadu mu to prinesie väčší úžitok. V skutočnosti však ani prístup Racing Pointu nemusí byť pri behu na dlhú trať na škodu. Ružový tím zo Silverstone má také dobré auto, že si môže už teraz povedať, že jeho vývoj obmedzí už len na nutné minimum a sústredí všetky svoje sily na ročník 2022.

V každom prípade zatiaľ nie je jasné, či počínanie si Racing Pointu je v súlade s pravidlami. Tento víkend ešte komisári nerozhodnú, FIA by mala vydať verdikt niekedy medzi Veľkou cenou Maďarska a nasledujúcimi pretekmi vo Veľkej Británii.

V každom prípade by vraj Seidla “prekvapilo”, keby bol Racing Point diskvalifikovaný z Veľkej ceny Štajerska. V McLarene neveria, že by tím zo Silverstone robil niečo vyslovene proti pravidlám, a preto sami viackrát deklarovali, že oni protestovať nebudú. Spravil tak Renault.

Pravidlá-nepravidlá, riziko je inde. “Tento protest je ďalším kľúčovým krokom smerom k vyjasneniu niektorých vecí zo strany FIA a Formuly 1 ohľadom toho, čím chcú, aby Formula 1 bola v budúcnosti,” rečnil Andreas Seidl na piatkovej tlačovke šéfov tímov. “Chcú, aby sa z Formuly 1 stal šampionát v kopírovaní? Šampionát, v ktorom budú dvaja alebo traja konštruktéri a na trati budeme mať viac áut pochádzajúcich z pera toho istého konštruktéra?”

“My si určite myslíme, že toto je zlý smer, ktorým by sa Formula 1 mohla ubrať. V žiadnom prípade nie je udržateľný,” vyhlásil 44-ročný Nemec.

V prípade, že by sa takéto kopírovanie stalo štandardom, by menšie tímy vedeli urobiť veľa muziky za málo peňazí. Biznismenom, ktorí by si dali za cieľ na Formule 1 len zarobiť, a neprekážalo by im, že titul nikdy nezískajú, by takýto model mohol vyhovovať. Stajne, ktoré by chceli ísť svojou cestou a postupne sa prepracovať na vrchol, by tým utrpeli.

“Formula 1 bola vždy súťažou desiatich konštruktérov, kde finálne auto je výsledkom know-how a inžinierskej sily, ktorú ste si za celé roky vybudovali v tíme,” konštatuje Seidl. “Keď sa s niekým delíte napríklad o zavesenie, tak tu nejde len o to, že by ste sa s ním podelili len o jednu súčiastku alebo o návrh. Systém zavesenia je výsledkom skúseností, ktoré sa v tíme zbierajú dlhé roky. Každý diel v aute F1 je súčasťou konceptu celého monopostu.”

“Formula 1 sa musí rozhodnúť, ktorou cestou sa chce vybrať. Naša pozícia je jasná. Je dôležité, aby sa veci vyjasnili, nech sa vieme nastaviť aj ohľadom našej budúcnosti. My však chceme byť nezávislou stajňou s vlastnou identitou,” dodal šéf McLarenu.