logo F1online.sk

Elektrifikácia nie je jediná odpoveď, hovorí Symonds

Po štarte VC Francúzska 2021, Verstappen, Hamilton
© Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík7. 1. 2022

Formula 1 vstupuje do novej éry – uhlíkovo neutrálnej éry. Táto nebude elektrická, no elektrický pohon v nej zohrá dôležitú úlohu, spoločne so syntetickými palivami. F1 plánuje stať sa do roku 2030 uhlíkovo neutrálnou, čo je síce odvážny cieľ, no ako hovorí jej technický riaditeľ Pat Symonds, sám nemohol uveriť, koľko ľudí sa tejto výzve postavilo čelom. Aj keď je pravdou, že niektorých bolo potrebné najprv presvedčiť.

Rozhodnutie prejsť od roku 2026 na syntetické palivá určite nepadlo jednohlasne. Vo Formule 1, kde majú ropné spoločnosti silné slovo, nebolo jednoduché takéto niečo presadiť. Aj keď samotné monoposty tvoria len 0,7 percenta celkových emisií F1, sú častokrát stredobodom diskusie.

„Museli sme si stanoviť dosť tvrdé ciele pokiaľ ide o uhlíkovú neutralitu, pretože sme verejne známy šport, čo je zakaždým trochu dvojsečná zbraň,“ povedal Symonds pre Blackbook Motorsport. „Dosť ma naštve, keď vidím niekde v médiách napísané, že Formula 1 je požierač benzínu, pritom sa to vyskytuje dosť často a nie je to pravda.“

„Ekologická udržateľnosť nie je dôležitá iba pre Formulu 1, je dôležitá pre každého. Už viac nediskutujeme o klimatickej zmene, táto diskusia skončila pred mnohými rokmi. Debata je teraz o tom, ako prispieť k jej redukcii a prísť s technológiami, ktoré našej planéte pomôžu,“ hovorí Symonds.

Veľká časť fanúšikovskej obce je priam alergická, keď počuje o ekológii a udržateľnosti. Veľkoobjemové dvanásťvalcové motory sú však už len pripomienkou minulosti a Formula 1 sa rozhodla vydať iným smerom. Konvenčný benzín čoskoro skončí a od roku 2026 ho nahradia syntetické a stopercentne udržateľné palivá. Pri týchto slovách nepociťuje odpor len značná časť fanúšikovskej obce, ale sám Symonds priznal, že aj niektorí dodávatelia pohonných hmôt.

„Keď som s týmto projektom prišiel, niekedy začiatkom alebo v priebehu roka 2018, mal som trochu prácu v snahe presvedčiť niektorých ľudí, že sa to dá urobiť a musíme to urobiť. Povedal by som, že niektoré ropné spoločnosti tomu neboli príliš naklonené,“ spomína Symonds.

„Bolo však naozaj potešujúce, že v priebehu tejto debaty sa k nám nalodili takí ľudia, že sa tomu ani veriť nechcelo. Teraz vidíme, že niektorí naši sponzori a partneri chcú túto story o udržateľnosti. Je to pre nich dôležité, to platí aj pre ropné spoločnosti. Náš globálny partner Aramco hrá v tomto programe absolútne inštrumentálnu rolu. Je to pritom najväčšia ropná spoločnosť na svete,“ hovorí potešený Symonds.

Nedá sa poprieť, že celá „story o udržateľnosti“, ako ju Pat nazval, sa nepochybne skvelo predáva. Pre tieto globálne firmy predstavuje veľkú obchodnú príležitosť a taktiež možnosť využiť ju na marketingové účely.

Cieľ stať sa do roku 2030 uhlíkovo neutrálnou, bude pre Formulu 1 náročný. Ciest, ako to dosiahnuť je viacero, pričom elektrina a batérie určite nie sú jedinou.

„Nie som stopercentne presvedčený o tom, že elektrifikácia je jedinou odpoveďou. Niet pochýb o tom, že je to veľmi, veľmi dôležitá súčasť a možno je to tá najideálnejšia odpoveď pre život v mestách. My však budeme tlačiť na to, že toto nie je jediná odpoveď,“ hovorí Symonds.

„Určite zvýšime úroveň hybridizácie. Pomer výkonu zo spaľovacieho motora a elektriny možno nebude presne 50 na 50, ale rozhodne od toho nebudeme ďaleko. Zapojením našich technológií posunieme toto odvetvie dopredu,“ sľubuje technický riaditeľ Formuly 1.

Súvisiace články