logo F1online.sk

McLaren: Keby sme žetóny neminuli na motor, vŕtali by sme sa v závesoch

Daniel Ricciardo
© McLaren Media Centre
Milan Kubala
Milan Kubala4. 1. 2022

Každá stajňa dostala pred sezónou 2021 dva žetóny, ktoré mohla zužitkovať na vývoj v oblasti, ktorú si vybrala. McLaren ako jediný tím v padoku však túto možnosť nemohol využiť podľa vlastného uváženia. Na rozdiel od ostatných ich musel investovať do integrácie pohonnej jednotky Mercedesu a s tým spojené úpravy šasi. Nebyť toho, podľa technického riaditeľa McLarenu by žetóny minuli na zavesenie.

Medzi sezónami 2020 a 2021 bol vývoj do značnej miery obmedzený. Až na isté úpravy, do ktorých sa stajne mohli pustiť vďaka žetónom, museli šasi zostať identické. A keďže McLaren sa rozhodol vymeniť motory Renaultu za Mercedes, musel svoje žetóny minúť tu.

Technické oddelenie tým pádom nesmelo vylepšovať auto v oblastiach, ktoré v roku 2020 identifikovalo ako slabiny, ale v tíme z toho nerobili veľkú drámu. “Veľmi dlho sme sa tým nezožierali,” prezradil technický riaditeľ stajne James Key, ktorého cituje racingnews365.com. “Veľmi radi by sme však tie žetóny minuli. Vždy sme hovorili, že je to trochu nešťastné, že ich musíme minúť na integráciu pohonnej jednotky.”

“Veľa komponentov muselo byť upravených, ale cieľom homologizácie bolo zachovať komponenty rovnaké, takže im viac-menej rozumiete. Dlho sme sa tým však nezožierali,” pokračuje s tým, že McLaren urýchlil vývoj v niektorých oblastiach, aby aspoň sčasti vykompenzoval stratené žetóny. “Aby sme niektoré z tých problémov vyriešili, predstavili sme niektoré diely skôr. V roku 2020 sme teda spravili o čosi viac práce, aby sme vykompenzovali fakt, že v roku 2021 neminieme žetóny.”

Komponenty, o ktorých James Key hovorí, sme mohli vidieť v závere sezóny 2020 na monopostoch McLarenu. Išlo napríklad o nový nos, ktorý bolo treba homologizovať ešte pred uplynutím septembrového hraničného termínu.

Key následne prezradil, že ak by McLaren aj naďalej odoberal pohonné jednotky Renaultu, žetóny by minul inde. “Ten rozruch okolo integrácie pohonnej jednotky nám azda úplne zahltil mysle, no je pravda, že nebyť toho, veci by sme spravili inak.”

“Integrácia motora by prebehla inak, keby sme mali štandardnú voľnosť, no museli sme vložiť motor Mercedesu do monopostu, ktorý bol navrhnutý pre motor Renaultu. Tak to chcela FIA. Obyčajne by ste niečo také nerobili, motor by ste vložili do auta, ktoré by bolo preň navrhnuté, takže sme museli pristúpiť na niekoľko kompromisov.”

“A pokiaľ sa bavíme o žetónoch, je tu azda pár oblastí, v ktorých by sme zaútočili, a to okolo predných závesov, možno aj trochu upraviť mechanickú stránku zadnej časti. Avšak nemyslím si, že by sme nakoniec mali nejakú ohromnú nevýhodu, pretože koncept, ktorý sme chceli mať v aute na rok 2021, sme nasadili už na konci roka 2020,” ozrejmil Key.