logo F1online.sk

Seidl o „ohnivom“ motore Mercedesu: Ja som na dátach nevidel nič

Andreas Seidl
© McLaren Media Centre
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík29. 12. 2021

Tím Mercedes nasadil v závere sezóny tajomný a výkonnejší spaľovací motor. Ten bol základným stavebným kameňom víťazstva Lewisa Hamiltona v Brazílii. Aj keď presne nevieme, ako to bolo možné, inžinieri v Brixworthe zrejme nastavili agresívnejšie mapovanie, keďže v závere ročníka už nebolo nevyhnutné, aby motor „prežil“ 7000 kilometrov, ale stačila asi tretina z toho. Samotní zástupcovia Mercedesu tento motor neskôr označili ako „ohnivý“.

Touto prezývkou sa víťazi Pohára konštruktérov vlastne priznali k tomu, že využili nejaké triky, aby z motora dostali vyšší výkon. Tento však v útrobách svojho monopostu nemal Valtteri Bottas či zákaznícke tímy. Ale bol tento posledný motor niečím zvláštny? Napríklad boss McLarenu Andreas Seidl tvrdí, že on na dátach nepostrehol nič.

„Keď sa pozriem na dáta a porovnám ich s ostatnými tímami, nevidím žiadny výnimočný ohnivý motor,“ prehlásil Seidl.

„Podľa mňa je to skôr otázka na Tota Wolffa, čo tým ohnivým motorom vlastne myslel. Na konci dňa, my sme boli po celý rok spokojní s tým, čo nám Mercedes dodal. Je jasné, a platí to pre každého dodávateľa pohonných jednotiek, že keď nasadíte čerstvé komponenty, majú vyšší výkon než tie staré a opotrebované. Motory s narastajúcim počtom kilometrov prirodzene degradujú a to vás pripraví o nejaké desatiny,“ vysvetľuje Seidl.

Mercedes mal v priebehu roka určité problémy so spoľahlivosťou, aspoň to tvrdili novinárom. Trpel tým hlavne Valtteri Bottas, čo viedlo k špekuláciám, či obhajcovia titulu nevyužívali svojho druhého jazdca na testovanie nových komponentov, alebo ak chcete, na testovanie „ohnivého motora“ pre Lewisa Hamiltona na záver sezóny.

Samotný McLaren si napokon vystačil len so štyrmi motormi, musel teda akceptovať penalizáciu iba raz. Viac motorov vraj nepotrebovali.

„Na začiatku sezóny sme si s Mercedesom stanovili plán, ako chceme motory využiť. V priebehu roka sa ukázalo ako nevyhnutné nasadiť aj štvrtú pohonnú jednotku. Zakaždým sme to však diskutovali a plánovali spolu s Mercedesom. Ani raz sa nám nestalo, aby sme sa nezhodli na tom, čo od Mercedesu chceme a čo nám dodávajú. Som teda spokojný s tým, ako to prebiehalo. Ak však mám byť úprimný, rovnako to bolo aj pri našich predchádzajúcich dodávateľoch,“ povedal Seidl.