logo F1online.sk

Seidl: Pravidlo o výmene pneumatík počas červenej vlajky nie je fér

Andreas Seidl
© Twitter/McLaren
Tomáš Schügerl
Tomáš Schügerl8. 12. 2021

V Saudskej Arábii sme videli červené vlajky, pričom najmä prvé prerušenie pretekov vyvolalo kontroverzné reakcie. Ani nie tak z pohľadu samotného rozhodnutia vedenia pretekov, veď bezpečnosť je prvoradá, no skôr z výhody, ktorú získali viacerí piloti.

Počas červenej vlajky je totiž povolené pracovať na monoposte, čo napríklad zachránilo Lewisa Hamiltona vo Veľkej Británii, a taktiež sa môžu meniť pneumatiky. Veľká väčšina pilotov teda preteky v Džidde absolvovala bez klasickej zastávky v boxoch.

Lando Norris nazval pravidlo o tom, že je počas červenej vlajky možné meniť pneumatiky ako hlúpe, a vyhlásil, že by sa malo zrušiť. Jeho šéf zaujal trochu miernejší slovník, no v princípe s ním súhlasil. „Všetci sme sedeli v jednej miestnosti a spoločne sa pre toto pravidlo rozhodli, takže prílišná kritika nemá zmysel. Avšak to, čo sa udialo počas posledných dvoch rokov, jasne ukazuje, že to zo športovej perspektívy jednoducho nie je fér. Jednoznačne by sme sa mali pozrieť, ako to zmeniť, čisto zo športového pohľadu,“ vyhlásil šéf McLarenu Andreas Seidl.

V McLarene dobre vedia, o čom hovoria. Toto pravidlo ich v Monze 2020 obralo o dvojité pódium, a možno aj o víťazstvo. Z červenej vlajky vtedy mierne vyťažil víťaz Pierre Gasly, a predovšetkým v cieli tretí Lance Stroll, ktorý predtým nebol v boxoch. Práve Lando Norris vtedy padol za Strolla na štvrté miesto a bol poriadne nahnevaný na toto pravidlo.

Červené vlajky boli „výhodné“ aj pre Lewisa Hamiltona vo Veľkej Británii, ktorý by inak po kolízii s Maxom Verstappenom mal veľké problémy dokončiť preteky, pretože mal prasknutý ráfik a poškodené predné krídlo. Podobných príkladov nájdeme veľa, červených vlajok sme mali v posledných dvoch sezónach naozaj dostatok.

„Pokiaľ napríklad spôsobíte červenú vlajku, a potom si môžete opraviť auto a vymeniť pneumatiky, tak sa ocitnete v ešte lepšej pozícii než predtým. Myslím si, že toto zo športovej stránky nedáva žiaden zmysel,“ pokračoval Andreas Seidl, ktorý chce zmenu procedúry pri červených vlajkách. „Niekedy z toho profitujete, inokedy nie. Celkovo je to však zlá vec, preto by sme si mali opäť všetci spoločne sadnúť a ako skupina tlačiť na zmenu.“

Lando Norris na prvú červenú vlajku kruto doplatil, zo šiesteho miesta padol na štrnáste. Daniel Ricciardo naopak vďaka nej získal pozíciu na trati a do cieľa prišiel piaty.

Celým problémom na prvej červenej vlajke bolo, že najprv bola ohlásená fáza safety car, počas ktorej niekoľko pilotov zastavilo. Až následne bolo ohlásené prerušenie pretekov, na čom ohromne zarobili tí, ktorí nezastavili. „Nepáčila sa mi prvá červená vlajka, ktorá nasledovala po tom, ako Lando zastavil a menil pneumatiky. Je ťažké posúdiť, či to bolo nevyhnutné alebo nie, pretože presne neviem, v akom stave bola bariéra. Naozaj ťažké na posúdenie. Pri druhej červenej vlajke sme videli veľa úlomkov, rovnako aj pri virtuálnych safety caroch. Úlomky potrebujete bezpečne odstrániť, pretože ak ich niekto trafí, môžu vyletieť a zasiahnuť pilota či diváka. Z tohto pohľadu boli prerušenia absolútne okej.“

McLaren už nemá reálnu šancu na tretie miesto v Pohári konštruktérov, no aj tak opúšťal Saudskú Arábiu s dobrou náladou. „Celkovo som spokojný. Po troch ťažkých víkendoch bolo skrátka dôležité dosiahnuť opäť dobrý výsledok a vidieť, že máme konkurencieschopné auto. Daniel to pochopiteľne mohol ukázať. Lando mal smolu a po tom, ako mu deň pokazila červená vlajka, sa nemohol dostať vyššie než na desiate miesto,“ uzavrel Andreas Seidl.