logo F1online.sk

To nevymyslíš. Šialené preteky v Saudskej Arábii vyhral Hamilton

Lewis Hamilton
© Twitter/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala5. 12. 2021

Absolútny chaos. Inak Veľkú cenu Saudskej Arábie ani nemôžeme opísať. Celé nedeľné preteky boli preplnené incidentmi, kolíziami, kontroverziami, neskutočnými predbiehacími manévrami aj momentmi, pri ktorých tuhla krv v žilách. Až ťažko si vybaviť všetko, čo sa dnes udialo. Jedno je však isté, víťazom sa stal Lewis Hamilton!

A Lewis Hamilton získal aj extra bod za najrýchlejšie kolo, vďaka čomu sa v šampionáte dostal na úroveň Maxa Verstappena. Obaja majú zhodne 369,5 bodu. O týždeň v Abú Zabí nás čaká neskutočné finále, možno aj jedno z najlepších v celej histórii Formuly 1. Práve píšeme dejiny.

Vo viacerých chvíľach to dnes vyzeralo tak, že Max Verstappen vyhrá, inokedy sa zas zdalo, že vypadne. Napokon z toho bola druhá priečka, s ktorou určite nie je spokojný. Po sobote by azda aj bol, no nevyužitá šanca ho bude mrzieť.

Pódium uzavrel Valtteri Bottas, ktorý v poslednom kole, dokonca na cieľovej čiare predbehol Estebana Ocona a obral ho o skvelý výsledok.

No poďme pekne po poriadku, inak sa táto šialená veľká cena azda ani nedá rozobrať.

Štart prebehol až prekvapivo pokojne. Nič nenasvedčovalo tomu, čo nás malo čakať. Nevideli sme žiadne vypadnutie, len pár menších dotykov na štarte medzi Cunodom a Oconom, v siedmej zákrute medzi Strollom a Russellom. Sergio Pérez v tej chvíli určite predýchaval. V prvej zákrute totižto prebrzdil a chýbalo len málo, aby zostrelil svojho kolegu.

V úvodných kolách boli na čele medzi Hamiltonom, Bottasom a Verstappenom konštantné rozdiely. Následne sa však inžinier Bottasa spýtal, že mu má oznámiť, ak sa mu bude zdať jeho odstup od Lewisa Hamiltona primalý. “Zišlo by sa mi, ak by som mal vpredu väčšiu medzeru,” odvetil a Hamilton jeho želanie splnil. Vďaka niekoľkým najrýchlejším kolám sa vzdialil a Bottas mohol začať šetriť svoje pneumatiky o čosi lepšie.

Dlho to však netrvalo. Vo svojom deviatom kole to za 22. zákrutou rozbil Mick Schumacher, našťastie sa mu nič nestalo, no na trať vyšlo bezpečnostné vozidlo. V boxoch sa následne strhla mela, výjazd safety caru však nevyužili všetci. Red Bull zvolil odvážnu stratégiu a Maxa Verstappena nechal na trati.

Mercedes sa rozhodol prezuť s obomi autami. Valtteri Bottas si preto vytváral priestor za Lewisom Hamiltonom, čo naštvalo Maxa Verstappena. “Valtteri neskutočne uberá rýchlosť, to by nemalo byť povolené!” zvolal vo vysielačke.

Poradie počas fázy SC a po zastávkach: VER*, HAM, BOT, OCO*, RIC*, LEC, GAS*, PER, SAI*, GIO*.
Druhá desiatka: TSU*, RAI*, VET*, NOR, ALO, MAZ*, RUS, STR, LAT.
Vypadol: MSC.
Pozn. Piloti s hviezdičkou neboli v boxoch a získali pitstop zadarmo.

Maxovi Verstappenovi však všetko vynahradilo riaditeľstvo pretekov, keď veľkú cenu prerušilo. Vďaka tomu, že počas výjazdu Bernda Mayländera Verstappen nezastavil, nielen, že bol na čele, ale mohol nasadiť novú zmes pneumatík a získal pitstop úplne zadarmo.

Lewis Hamilton nemohol uveriť tomu, čo sa práve stalo. “Prečo máme červenú vlajku? Bariéra vyzerá byť v poriadku! Zistite, aký je ten dôvod,” naliehal úradujúci šampión, ktorý si však uvedomil, že zastaviť na mestskom okruhu počas výjazdu safety caru je aj riziko. “Toto bol veľký risk, však?”

Vždy sa totiž riaditeľstvo pretekov mohlo rozhodnúť vyvesiť červenú vlajku. Ozval sa mu šéfstratég James Vowles: “Je to riziko, pretože sme vedeli, že vždy môžu vyvesiť červenú vlajku. Prídem za tebou a porozprávame sa.”

Krátko pred reštartom dostal Hamilton informáciu, že všetci sa pokúsia ísť na týchto pneumatikách do konca. “Na začiatku si mal rýchlosť, máme pár možností, ktoré vieme využiť s ďalším VSC alebo safety carom. Dôležité je, aby si naňho vyvíjal tlak.”

Nasledoval pevný štart, po ktorom sa však pretekalo len pár sekúnd. Vzadu sa nám totiž odohrali dve nehody. Najskôr Charles Leclerc trafil Sergia Péreza, ktorý vypadol, nuž a následne Nikita Mazepin vrazil do spomaľujúceho Georgea Russella.

Najviac sa však hovorilo o súboji Maxa Verstappena a Lewisa Hamiltona z prvej zákruty. Hamilton vyštartoval lepšie a dostal sa do čela, Verstappen však prebrzdil a skrátil si prvú zákrutu, vďaka čomu sa ocitol vpredu.

Počas červenej vlajky sa začali rokovania medzi riaditeľstvom pretekov, Red Bullom a Mercedesom o tom, v akom poradí sa preteky reštartujú. Michael Masi Red Bullu ponúkol, že Verstappen spadne na tretie miesto za Lewisa Hamiltona a celú vec neposunie ku komisárom. Červení býci na túto ponuku pristali.

Poradie po druhej červenej vlajke: OCO, HAM, VER, RIC, BOT, GAS, LEC, GIO, SAI, VET
Druhá desiatka: RAI, TSU, ALO, STR, LAT, NOR
Vypadli: PER, MAZ, RUS, MSC

Max Verstappen na reštarte obul stredne tvrdú zmes a aj s jej pomocou predbehol Lewisa Hamiltona aj Estebana Ocona, ktorí sa rozhodli obuť tvrdé pneumatiky. V prvej zákrute sme dokonca videli dotyk medzi Mercedesom a Alpinom, žiadne vážnejšie poškodenie však ani jeden z nich nezaznamenal. V nasledujúcom kole si Hamilton s Oconom poradil a na čele sme mali známu dvojičku Verstappen-Hamilton, ktorá sa okamžite odtrhla od zvyšku poľa.

V 23. kole sme videli ďalšiu nehodu, Júki Cunoda trafil v prvej zákrute Sebastiana Vettela a obaja vrazili do bariéry. Aston Martin len relatívne jemne, Cunoda však za prvou zákrutou nechal predné krídlo a ďalšie úlomky. Aby maršáli všetko upratali, mali sme na trati ďalší safety car, hoci tentoraz len virtuálny. Japonec dostal za spôsobenie kolízie päťsekundový trest.

Iba štyri kolá sme čakali na ďalšiu fázu VSC, keď sa so Sebastianom Vettelom zrazil ešte aj Kimi Räikkönen. Medzitým sa roztočil aj Fernando Alonso, ktorému sa však podarilo zastaviť pred bariérou. Okruh bol aj po skončení neutrálnej fázy posiaty úlomkami. Fernando Alonso referoval konkrétne zákruty, nuž sme mali ďalšiu fázu VSC.

Toto všetko však hralo do karát Maxovi Verstappenovi. Každé kolo, ktoré sa neodjazdilo v plnom tempe, pomáhalo predĺžiť životnosť jeho stredne tvrdej zmesi. Lewis Hamilton zas musel o čosi intenzívnejšie pracovať na tom, aby svoje tvrdé gumy udržal na potrebných teplotách.

Hamilton začal na Verstappena tlačiť, ten si vydýchol v rámci ďalšej fázy VSC, no len na malý moment. Hneď nato sa Hamilton s pomocou DRS do prvej zákruty rútil tesne pred Verstappenom, no ten brzdil neskôr a súpera vytlačil z trate. “Tento chlapík je blázon!” vyhlásil Hamilton.

Max Verstappen dostal príkaz vrátiť Hamiltonovi pozíciu. Začal spomaľovať, no Hamilton doňho vrazil. “Vybrzdil ma!” rozčuľoval sa pilot Mercedesu. Športový riaditeľ v rozhovore s Michaelom Masim uviedol, že netušili, že sa Verstappen chystá vrátiť pozíciu, no Masi trval na tom, že o tom Mercedes informoval.

A aj nasledujúce video naznačuje, že Hamilton tesne pred Verstappenovým spomalením dostal informáciu o tom, že ho púšťa, no len veľmi tesne. Zdôrazňujeme, že na F1TV je vysielačka o pár sekúnd oneskorená.

Verstappen nakoniec Hamiltona pustil pred poslednou zákrutou druhýkrát, no hneď po nej si pozíciu vzal späť. Medzitým nám riaditeľstvo pretekov oznámilo, že Verstappen dostáva päťsekundový trest. Holanďan pred seba opäť pustil Hamiltona, tentoraz už riadne. “To sme nemuseli robiť,” poznamenal Verstappenov inžinier uvedomujúc si, že s päťsekundovým trestom je to už jedno.

Aby toho nebolo málo, Hamilton takmer dostal čierno-bielu vlajku za nešportové správanie. V poslednej zákrute totiž vytlačil Maxa Verstappena v momente, keď ho pilot Red Bullu púšťal pred seba.

Hamiltonovi sa následne začalo rozpadávať predné krídlo, no našťastie len jeho koncová lišta. I napriek poškodeniu sa mu podarilo zajazdiť najrýchlejšie kolo a získať extra bod. Maxovi Verstappenovi pneumatiky už úplne odišli a snažil sa len dôjsť do cieľa.

Za prvou štvorkou skončil Daniel Ricciardo, ktorý vyťažil z výjazdu bezpečnostného vozidla i nehôd, za ním Pierre Gasly. Charles Leclerc sa po kolízii so Sergiom Pérezom, ktorý ho zrejme nevidel, doviezol na siedmej priečke pred kolegom Carlosom Sainzom. Do prvej desiatky sa ešte vošli Antonio Giovinazzi a Lando Norris.