Za defekty zrejme môžu obrubníky, domnieva sa Pirelli
V nedeľu sme videli až štyri defekty ľavej prednej pneumatiky, čo nenechalo talianskeho dodávateľa gúm Pirelli chladným. Okamžite sa začalo vyšetrovanie, ktoré má aj predbežného vinníka. Defekty mali spôsobiť agresívne obrubníky v kombinácii so zničenými pneumatikami.
Ako prvý dostal defekt Valtteri Bottas, ktorému už v 33. kole zlyhala ľavá predná pneumatika. O to hrozivejšie znel fakt, že defekt sa objavil bez akéhokoľvek varovania a šlo o stredne tvrdú zmes, teda druhú najtvrdšiu v celej ponuke Pirelli.
“Prišlo to z ničoho nič, následne sme sa to snažili rekonštruovať s tým, že sme vedeli, kde sa to stalo. Keď sme sa pozerali na dáta, nenašli sme nič, ani tú najmenšiu vibráciu,” vysvetlil Toto Wolff. Mercedes teda nemal šancu predpovedať, že sa niečo také stane. “Nakoniec sme museli auto odstaviť. Žiaľ, on dostal defekt ako prvý…”
O pár kôl neskôr sa defekty začali množiť. Ľavá predná pneumatika zlyhala aj na monopostoch Landa Norrisa, Georgea Russella a Nicholasa Latifiho. Vtedy už bolo jasné, že nejde o žiadnu náhodu.
Podľa šéfa Pirelli Maria Isolu svoju úlohu zohralo viacero faktorov. Tým prvým je, že Losail je okruh, ktorý trestá najmä ľavú prednú pneumatiku, keďže má veľa dlhých pravotočivých zákrut. Aj na autách, ktoré nedostali defekt, technici Pirelli objavili “úplne zjazdené pneumatiky, ľavú prednú a ľavú zadnú”.
To by v prípade Valtteriho Bottasa, Nicholasa Latifiho a Georgea Russella mohlo sedieť, všetci traja totižto odjazdili veľmi dlhý stint. Avšak Lando Norris mal za sebou len 24 kôl na tvrdých pneumatikách.
Mario Isola avizuje, že Pirelli čaká vyšetrovanie. V prvom rade sa bude zisťovať, či nie sú pôvodcom defektov obrubníky. “Mám zato, že čiastočnou príčinou sú nárazy na obrubníky vo vysokých rýchlostiach, pretože tu máme veľa výbehových zón s obrubníkmi.”
“Nie je to žiadne tajomstvo, niektoré autá mali poškodenú podlahu, šasi, krídla. Aby sme teda pochopili, čo sa stalo, musíme všetko poslať do Milána a prešetriť to. Na bočniciach pneumatík, čo sú slabšie časti gumy, sú viditeľné zárezy. Musíme to pochopiť,” avizuje šéf talianskeho dodávateľa pneumatík.
Podľa Isolu boli zlyhania náhle, avšak nie okamžité. “Piloti sa dokázali vrátiť do boxov a vymeniť pneumatiky. Aj keď teda prichádzali o tlak v gumách, tak sa to dalo udržať pod kontrolou. Samozrejme, keď vám sfukuje pneumatika, tak neudržíte ten istý smer, ale bolo možné vrátiť sa do boxov.”
Skúmať sa budú aj gumy tých jazdcov, ktorí s nimi nemali žiadne problémy a v cieli ich mali v dobrom stave. “Nie sú zničené, vieme aj tie preskúmať. Ako obyčajne preskúmame pneumatiky, ktoré boli nasadené v dlhých stintoch.”
Jeden z najdlhších stintov odjazdil Fernando Alonso, ktorý prezul už v 23. kole a napriek odporúčaniam Pirelli staviť na dve zastávky si vystačil len s jednou návštevou svojich mechanikov. “Fernando sa vyhýbal obrubníkom a jeho pneumatiky boli stále v dobrom stave. Musíme teraz pochopiť, čo spôsobilo tie zárezy v gumách.”
- Značky
- Pirelli
- VC Kataru 2021