logo F1online.skF1online.sk

Pirelli je v pohotovosti, v piatok sa objavili zárezy na pneumatikách

Pneumatiky Pirelli
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala29. 11. 2025

Pirelli po piatku nemôže byť celkom pokojné. V rámci rutinných kontrol objavilo na viacerých pneumatikách hlboké zárezy, ktoré môžu vo zvyšku víkendu predstavovať problém a zvýšiť riziko vzniku defektov. Taliansky dodávateľ pneumatík situáciu dôkladne monitoruje.

Organizátori Veľkej ceny Kataru v spolupráci s FIA sa pred súťažným víkendom rozhodli potešiť fanúšikov a za viacerými zákrutami nainštalovali štrkové pásy. Tie si dobre plnia svoju úlohu v tom, že potrestajú každého, kto prekročí biele čiary. Tieto štrkové pásy však spôsobujú nečakané problémy s pneumatikami aj jazdcom, ktorí do štrku vôbec nevyšli.

Podľa šéfinžiniera Pirelli Simoneho Berru rezy v pneumatikách spôsobil štrk, ktorý sa ocitol na trati a na obrubníkoch. “Videl som pár zárezov, ktoré boli dosť hlboké. Dosiahli až po konštrukciu, našťastie nikomu neprerezali kord pneumatiky,” vydýchli si v Pirelli. “Samozrejme, ak takto odkryjete konštrukciu a neustále budete vychádzať na štrk, riskujete defekt.”

Pneumatiky toho v Katare musia veľa vydržať aj bez týchto problémov. Preto Pirelli určilo maximálnu dĺžku stintu na 25 kôl, dokonca po piatku navýšilo minimálne tlaky v pneumatikách o 1 PSI na 29 a 24,5 PSI vpredu, resp. vzadu. Ako sa však vysporiadať so zárezmi?

Problémom je štrk s veľmi ostrými hranami. “Tento je dosť ostrý, pretože pomerne ľahko dokázal spôsobiť tieto rezy. Vyzerá byť ostrejší ako na iných tratiach,” zhodnotil Berra, podľa ktorého sa zárezy našli na všetkých štyroch pneumatikách vpredu aj vzadu, vpravo aj vľavo.

Budeme sa v šprinte a v pretekoch modliť, aby nikto nedoplatil na nešťastný defekt? “V tejto chvíli nám to nerobí starosti, ale musíme brať do úvahy potenciálne dôsledky v šprinte a v pretekoch, ak niektoré pneumatiky budú mať problémy alebo sa objavia potenciálne defekty. FIA bude monitorovať štrk na trati. Aby trať vyčistila, môže siahnuť po červenej vlajke alebo vyslať na trať safety car.”

Ak sa už na pneumatikách z piatka objavili zárezy, tímy si budú musieť dvakrát rozmyslieť, či tieto gumy využijú v zostávajúcej časti víkendu. Avšak, vzhľadom na to, že na jednej sade smú odjazdiť len 25 kôl, možno nebudú mať na výber.

Súvisiace články

Diskusia