logo F1online.skF1online.sk

Dážď v Spa môže zhatiť experiment Pirelli

Pneumatika Pirelli do dažďa na Ferrari
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík22. 7. 2025

Máte radšej mokré preteky alebo preteky s dvoma zastávkami v boxoch? Väčšina z vás si asi zvolí prvú možnosť, ale takmer nikto by nechcel vidieť len jednu zastávku v boxoch, keďže takto sa nám preteky menia na pomerne jednotvárne divadlo. Pirelli si počas belgického víkendu brúsilo zuby na ďalší experiment, ktorým chcelo prinútiť tímy k voľbe alternatívnej stratégie, ale ten môže zhatiť preslávené počasie v Spa-Francorchamps.

Zmeniť zmesi pneumatík uprostred sezóny v súčasnosti pravidlá neumožňujú. Ak dodávateľ pred sezónou alokoval určitú škálu zmesí, musí sa jej držať až do jej konca a zmeny zaviesť až na štarte nového ročníka. Pirelli tak má len obmedzené možnosti, ako prinútiť tímy k dvom zastávkam v boxoch.

Často sa hovorí o zmene pravidiel a zavedení povinnosti absolvovať dve zastávky v boxoch podobne, ako je v súčasnosti nevyhnutné absolvovať aspoň jednu a vystriedať minimálne dve zmesi. Aj to sa však len veľmi ťažko udeje uprostred sezóny, a tak sa v Pirelli rozhodli, že zvolia odlišný prístup pri alokácii pneumatík na jednotlivé víkendy.

Vlani doviezol dodávateľ pneumatík do Belgicka zmesi C2, C3 a C4, čo viedlo k želaným stratégiám s dvoma zastávkami v boxoch. Pirelli by rado videlo niečo podobné aj v tomto roku, a preto sa talianska firma rozhodla, že trochu netradične alokuje zmesi C1, C3 a C4.

„Tímy vždy nájdu spôsob, ako zvoliť len jednu zastávku v boxoch,“ povedal pre Motorsport.com Mario Isola, ktorý má v Pirelli na starosti motoristické aktivity. „Snažíme sa ich prinútiť k dvom zastávkam, pretože je to lepšie, vidíme viac akcie, viac nepredvídateľnosti a lepšie preteky, ale s troma zmesami, ktoré sú veľmi vyrovnané, tímy vždy použijú stredne tvrdé a tvrdé pneumatiky a idú na jednu zastávku.“

Na základe minuloročnej skúsenosti Pirelli možno ani nepotrebovalo siahnuť po zmene, ale vlani sa jazdilo na novučičkom asfalte. V tomto roku sa výkonnosť monopostov ešte väčšmi vyrovnala, vďaka čomu sa preteky menia na „procesie“. S jednou zastávkou divákom jednoducho chýba nepredvídateľnosť a dodatočné premenné, ktoré by z nedeľných pretekov urobili kvalitný divácky zážitok. „Náročné a vysokorýchlostné usporiadanie okruhu v Spa bolo dokonalým testovacím polygónom pre otestovanie tvrdších zmesí,“ pripomína portál Motorsport.com.

Okrem toho, v tomto roku je na programe šprint, čo malo ešte zvýšiť strategický bolehlav na boxových múroch. Ten sa pravdepodobne dostaví, ale nie vďaka netradičnej alokácii pneumatík. Do Spa totiž mieri dážď biblických rozmerov. Nedávna vlna horúčav v severozápadnej Európe ustúpila nízkemu tlaku vzduchu, ktorý so sebou prináša dažďové mraky z Atlantického oceánu. Meteorológovia predpovedajú silné búrky s úhrnom až 50 milimetrov zrážok vo Veľkej Británii, severnom Francúzsku a Belgicku počas nasledujúcich štyroch dní.

Dúfajme, že počasie nebude až príliš zlé a umožní nám užiť si celý súťažný víkend bez červených vlajok.

Súvisiace články

Diskusia