Kalendár: V roku 2024 môže pribudnúť Kyalami, Spa a Monako v ohrození
Stefano Domenicali pomaly, ale isto premieňa Formulu 1 na svoj obraz. Tretie preteky v Spojených štátoch amerických sú priam historický počin, no čo bude nasledovať po ňom? Z padoku sa ozývajú hlasy, že ďalšie historické počiny.
V posledných dňoch a týždňoch sa začína stále intenzívnejšie špekulovať o ďalších zmenách v harmonograme. Niektorí sa pokúšajú prebojovať do kalendára, iní bojujú o zotrvanie v ňom. Ako bude vyzerať kalendár sezóny 2023 a kto v tomto roku nahradí zrušenú Veľkú cenu Ruska? Na to sa teraz pokúsime odpovedať.
Osud Spa a Monaka v ohrození?
Jedno sa Stefanovi Domenicalimu vytknúť nedá. Nestal sa z neho „vrah“ klasických podujatí bažiaci iba po peniazoch. Trojročná zmluva pre taliansku Imolu za pomerne výhodných podmienok je dobrým príkladom. Pred rokom 2023 sa však ocitli „na šikmej ploche“ niektoré ďalšie tradičné okruhy. S príchodom Las Vegas, desaťročnou zmluvou s Katarom a stále platným kontraktom pre Čínu je jasné, že niekto bude musieť odísť.
Trochu paradoxne sa však Čína môže o preteky opäť pripraviť sama. Stačí sa pozrieť, čo sa momentálne deje v Šanghaji, ktoré je dejiskom podujatia. Samozrejme, o rok už môže byť všetko inak a ak sa v Číne jazdiť bude, Liberty Media zrejme musí „vyškrtnúť“ dve veľké ceny zo súčasného kalendára.
„Osud Francúzska je veľmi neistý a pravdepodobne o svoje miesto príde. Spa a Monte Carlo sa tiež majú čoho obávať,“ píše nemecký Auto Motor und Sport.
„FOM je znepokojené tým, aké má Monako privilégiá. Tieto klasické preteky neplatia takmer nič za svoje miesto v kalendári, majú vlastný paddock club a trvajú na svojej sponzorskej zmluve s TAG Heuer, ktorý nepatrí do portfólia sponzorov Formuly 1.“
„Monako nás potrebuje viac než my Monako,“ znie jasne z padoku.
Uvidíme teda, či sa strany nakoniec dohodnú. Slávny grand slam (Monza, Silverstone, Monako a Spa), ktorý bol súčasťou kalendára už počas prvej sezóny v roku 1950, nemá od Liberty Media nič isté a čelí tvrdej konkurencii hlavne z Ázie, Ameriky, ale aj Afriky.
Vrátiť sa môže ďalšia klasika
Aby však srdcia dlhoročných fanúšikov Formuly 1 nezostali smutné, stále hlasnejšie sa hovorí o návrate ďalšieho klasického okruhu. Po Imole a Zandvoorte by sa renesancie mohla dočkať aj Veľká cena Južnej Afriky na legendárnom okruhu v Kyalami.
„Smerom k roku 2024 sa sieť klasických podujatí ešte viac rozťahuje. Vtedy by sa totiž po 31-ročnej prestávke mohla vrátiť Veľká cena Južnej Afriky,“ píše AMuS, ktorý dodáva, že spolu s ňou by mohla byť na stole aj diskusia o rozšírení kalendára na 24 veľkých cien, prípadne zavedenie tzv. rotačného systému, vďaka ktorému by jedna alebo dve veľké ceny mohli každoročne zmeniť svoje dejisko.
Kto nahradí Rusko?
Už niekoľko týždňov čakáme, kto v tohtoročnom kalendári nahradí Veľkú cenu Ruska, ktorá prišla o svoje miesto i kontrakt s Liberty Media v dôsledku ruskej invázie na Ukrajinu. Špekulácie boli v posledných týždňoch rôzne.
„Najväčšie šance nahradiť Rusko sa pôvodne dávali Kataru. Existujú však určité obavy. Prvá, neznesiteľné septembrové horúčavy a druhá, riziko omeškania nákladu. Minulý rok mala Formula 1 negatívnu skúsenosť s trojičkou Mexiko-Brazília-Katar, keď časť nákladu do Brazílie nedorazila načas,“ uvádza Auto Motor und Sport.
„Singapur ponúkol možnosť organizovať dve veľké ceny za sedem dní. Prvé by sa konali za súmraku, štartovali za denného sveta a končili pod umelým osvetlením. Druhé by boli klasicky nočné, na aké sme v Singapure zvyknutí. To by ušetrilo náklady a eliminovalo riziko s omeškaním nákladu.“
„Samozrejme, aj peniaze hrajú svoju rolu. Formula 1 nechce zrušením Soči stratiť príliš veľa. Ak Singapur položí na stôl dostatočnú sumu, môže Katar prekonať. Šance sú momentálne 50 na 50,“ píše AMuS a tieto správy zakrátko potvrdil aj renomovaný žurnalista Joe Saward.
„A nakoniec ešte jedna šialená špekulácia. Ak nikto neponúkne dostatok peňazí, Stefano Domenicali uvažuje o pretekoch v Nemecku, kde by Liberty Media samo pôsobilo v úlohe promotéra, rovnako ako v Las Vegas. To znamená, že všetky zisky by išli na ich účet, vrátane ziskov z predaných lístkov. Domenicali chce tento šport opäť spopularizovať v tomto automobilovom národe a ‚hosťujúca veľká cena‘ by bola v tomto smere dobrým krokom,“ dodal AMuS.