Rok 2023 sa opakuje: Tímy a Pirelli sa dohodli na maximálnej dĺžke stintu v Katare


Veľkú cenu Kataru opäť sprevádzajú obavy o bezpečnosť a riziko zlyhania konštrukcií pneumatík Pirelli. Rýchla trať a náročné podmienky opäť vyvolali obavy tímov, ktoré sa tak spolu s Pirelli dohodli, že podobne ako v roku 2023 stanovia maximálnu dĺžku stintu na jednej sade pneumatík.
Žiadny z jazdcov nebude môcť odjazdiť v katarských pretekoch viac ako 25 kôl na jednej sade pneumatík. Keďže preteky sú vypísané na 57 kôl, znamená to, že každý pilot bude povinný zastaviť v boxoch minimálne dvakrát. Pre porovnanie pripomenieme, že v roku 2023 sa v podobnej situácii stanovila maximálna dĺžka stintu na 18 kôl, takže povinné boli tri zastávky.
„V Katare sa zavedie obmedzenie počtu kôl, ktoré môže odjazdiť každá sada pneumatík počas celého súťažného víkendu. Toto rozhodnutie, ktoré bolo prijaté so súhlasom FIA a Formuly 1 a prediskutované na pravidelných stretnutiach s tímami, potvrdilo dnes Pirelli prostredníctvom obvyklého technického dokumentu pre dané podujatie,“ stojí v stanovisku dodávateľa pneumatík.
„Každá sada pneumatík dodaná tímom môže na okruhu Lusail odjazdiť najviac 25 kôl. Na tejto trati dochádza k veľkej záťaži a opotrebovaniu pneumatík z energetického aj tepelného hľadiska. Kolá sa budú počítať v každej jazde počas víkendu vrátane kôl za safety carom a virtuálnym safety carom,“ uvádza Pirelli.
V Katare sa odjazdí aj šprint, ktorý je vypísaný na 19 kôl, čo znamená, že ten môžu jazdci a tímy odjazdiť bez nutnosti zastaviť v boxoch. Dodávateľ pneumatík zároveň uviedol, že zahrievacie kolá a kolá v nájazde na štartový rošt sa nebudú započítavať. „Keďže Veľká cena Kataru sa jazdí na 57 kôl, každý jazdec bude musieť nevyhnutne aspoň dvakrát prezuť pneumatiky,“ konštatuje Pirelli.
„Vyhodnotili sme, že toto opatrenie je nevyhnutné po analýze pneumatík použitých v roku 2024. Vlani dosiahlo viacero pneumatík, najmä ľavá predná, hranicu maximálneho opotrebovania. Táto skutočnosť v kombinácii s vysokým bočným zaťažením zvýšila únavu kostry pneumatiky,“ uviedol dodávateľ pneumatík.
Pred dvoma rokmi sa vďaka tomuto rozhodnutiu odjazdili veľmi rýchle preteky. Jazdci nemuseli šetriť pneumatiky, a tak jazdili jedno kvalifikačné kolo za druhým a došli na pokraj vyčerpania (navyše, v tom čase sa jazdilo začiatkom októbra, keď je v Katare ešte teplejšie), čo viedlo k dehydratácii a Logan Sargeant pre vyčerpanie preteky ani nedojazdil.
Pirelli však dalo veľmi jasne najavo, že problémy v rokoch 2023 a 2025 majú odlišný charakter. „Podobné preventívne opatrenie sa na tejto trati zaviedlo už v roku 2023, vtedy však išlo o iný problém, ktorý je dnes už vyriešený. V tom roku opakované prejazdy cez obrubníky viedli k vytváraniu mikrotrhliniek v bočniciach pneumatík. Úprava obrubníkov spolu s pridaním štrku na výjazdoch zo zákrut zabránili opakovaniu tohto problému,“ uviedlo Pirelli.






