Motor sme nevymenili kvôli hrozbe zlyhania, išlo o výkon, hovorí Shovlin | Magazín F1 - F1online.sk

Motor sme nevymenili kvôli hrozbe zlyhania, išlo o výkon, hovorí Shovlin

Lewis Hamilton
zdroj: Mercedes

Možno ste si aj vy vo štvrtok pred Veľkou cenou Brazílie ťukali na čelo, keď sa začalo špekulovať o tom, že Mercedes prijme trest a Lewisovi Hamiltonovi nasadí nový spaľovací motor. Podľa vyjadrení tímu mal totižto ten predchádzajúci s prehľadom zvládnuť zvyšok roka. S tým súhlasí aj šéf traťových inžinierov Mercedesu Andrew Shovlin a vysvetľuje, že výmena prišla z iného dôvodu.

O dôvodoch výmeny spaľovacieho motora už cez víkend čo-to povedal aj Toto Wolff, podľa ktorého hrozilo, že v posledných veľkých cenách nebude Lewis Hamilton stíhať súperom. Motory strieborných šípov totižto po čase prichádzajú o výkon, zatiaľ čo Honda v priebehu celého životného cyklu stratí len okolo jednej desatinky na kolo.

Andrew Shovlin dáva za pravdu Totovi Wolffovi v tom, že nešlo o otázku spoľahlivosti, ale výkonu. “Dôvody výmeny neboli technické v tom zmysle, že sme si nemysleli, že by sme riskovali zlyhanie. A ani si nemyslíme, že by sme riskovali zlyhanie, hoci ste k týmto pohonným jednotkám poriadne tvrdí, a preto nikdy nemôžete brať spoľahlivosť za samozrejmosť.”

“Avšak prijať penalizáciu pred šprintovými pretekmi je atraktívne, pretože ak sa vám podarí vyhrať v sobotu, získate viac bodov a zmenšíte to manko,” pokračoval britský inžinier. Hamiltonovi skrížila plány diskvalifikácia z piatkovej kvalifikácie, no potvrdilo sa, že bez nej by v sobotu nemal problém vyhrať a v nedeľu dokázať to isté aj s trestom. “Verili sme, že na tejto trati sa bude dať predbiehať, a že tie pozície získame späť. V uplynulých dvoch dňoch sa to potvrdilo.”

Shovlin následne poznamenal, že cieľom bolo mať k dispozícii extra spaľovací motor na štyri veľké ceny. Ak by k výmene predsa len došlo, avšak neskôr, úžitok z nej by bol menší. “Chcete ich mať v zásobe, pretože keď prídeme do Abú Zabí, neťažili by ste z neho viac ako jednu veľkú cenu. Mali sme teda niekoľko dôvodov. Nič nie je čierno-biele, pretože neviete, ako daný víkend bude predbiehať. Avšak pri spätnom pohľade si myslím, že sme vybrali dobrý okruh.”

S tým určite budú súhlasiť aj v Red Bulle. Helmut Marko poznamenal, že Mercedes vyhral Veľkú cenu Brazílie na rovinkách. Max Verstappen s tým nedokázal nič spraviť, aj keď v druhom sektore jazdil na hrane noža. Tým, že sa v kľukatej sekcii snažil vybudovať si náskok, ktorý Hamilton hravo sťahoval na rovinkách, si totižto zničil pneumatiky.

V Red Bulle si nevedeli vysvetliť, kde Hamilton nabral takú rýchlosť, keďže ani Valtteri Bottas mu na rovinkách nestíhal. S možnou odpoveďou na túto otázku prišiel taliansky motorsport.com.

Podľa tohto zdroja sa motorové oddelenie pod vedením Hywela Thomasa rozhodlo pripraviť pre Hamiltona “supermotor”, ktorý bude fungovať v takom agresívnom režime, aby vydržal len 2500 kilometrov v porovnaní so 7000 kilometrami, ktoré by mala zvládnuť štandardná pohonná jednotka.

Špekuluje sa, že strieborné šípy pripravili špeciálne až extrémne mapovanie motora. To v spolupráci s mimoriadne vyťažovaným turbom vytvára smrtonosnú kombináciu, ktorá má Hamiltonovi ponúknuť až pätnásť koní k dobru. Mimochodom, toto číslo sa blíži k odhadu Helmuta Marka, že Mercedes získal vďaka novému spaľovaciemu motoru extra 15 kW, teda 20 konských síl.

Nemôžeme vylúčiť, že motorové oddelenie Mercedesu pri príprave “supermotora” využilo Valtteriho Bottasa, ktorý v posledných týždňoch menil jeden spaľovací motor za druhým. Bolo cieľom overiť, ako bude fungovať špeciálny agresívny režim? Tak či onak, Mercedes nabral obrovskú rýchlostnú výhodu.

S takýmto náskokom sa ani nemožno čudovať, že Hamilton nemal žiaden problém jazdiť v turbulentnom vzduchu za autom Maxa Verstappena. Podľa Shovlina však zohrala úlohu aj degradácia pneumatík. Verstappenovi sa ničili rýchlejšie.

“Videli sme, že sme vedeli jazdiť na iným autom, daril sa nám dobrý prejazd dvanástou zákrutou, mali sme dobrú trakciu. Ak tu chcete predbiehať, toto sú potrebné ingrediencie,” analyzuje Shovlin. “Druhým faktorom bol Max, ktorý mal oveľa vyššiu degradáciu pneumatík. Gumy mu odišli priskoro.”

“Ďalším kľúčovým faktorom bol fakt, že Lewis ho dokázal nasledovať, dokázal na Maxa zatlačiť. Max nemohol šetriť pneumatiky. To bol rozhodujúci faktor: degradácia pneumatík a Maxovo zhoršujúce sa tempo,” zhodnotil na záver.

Možno vás zaujme

Komentáre