logo F1online.skF1online.sk

Wolff: Lepšie riešenie ako trestať výmeny motorov nemáme

Valtteri Bottas, Mercedes zozadu, svetlá
© Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala29. 10. 2021

V tohtoročnej majstrovskej bitke o Pohár jazdcov rozhodujú aj tresty za pohonné jednotky, čo podľa mnohých nie je správne. Piloti by vraj nemali doplácať na to, že im tri agregáty na rok nevystačia. Otázkou však je, čo s tým vieme spraviť? Podľa šéfov tímov je kameňom úrazu to, že ešte nikto neprišiel na lepšie riešenie.

Nejde tu pritom len o problémy so spoľahlivosťou, na ktoré dnes doplácajú piloti. Max Verstappen napríklad prišiel o svoju druhú pohonnú jednotku po kolízii s Lewisom Hamiltonom, Sergio Pérez zas po Bottasovom bowlingu na Hungaroringu. V oboch prípadoch komisári trestali pilota Mercedesu, no doplatili na to aj býci, ktorí museli dostať nové komponenty. Verstappen štartoval z chvosta poľa v Rusku, Pérez v Holandsku.

Nenastal ten správny čas zamyslieť sa nad tým, či by nebolo správne prehodnotiť pravidlá? V rozhovore pre Autosport odpovedá Toto Wolff, ktorého piloti v posledných štyroch pretekoch zakaždým dostali trest za výmenu komponentov. “Myslím si, že máme celkom účinný systém trestov za pohonné jednotky. Musíme sa totižto vyhnúť tomu, že budeme skladať pohonné jednotky tak, aby len v pár pretekoch podávali maximálny výkon.”

“A ak zmeníte pravidlá a poviete, že pilot nedostane žiadnu penalizáciu, len strhnete tímu body v konštruktéroch, tak to bude znamenať, že stajne aj tak budú do toho auta dávať nové a nové motory, ak budú mať v Pohári jazdcov svojho pilota,” poznamenal Toto Wolff.

Myšlienka strhávať body v konštruktéroch nie je nová, pravidelne sa objavuje. Naráža však na nejeden problém. Napríklad v minulej sezóne mal Mercedes taký obrovský náskok, že stratu pár bodov by ani nepocítil. Pohonné jednotky by mohol meniť oveľa častejšie. To isté by koniec-koncov mohol robiť aj Red Bull, ktorý mal na najbližšieho prenasledovateľa viac ako stobodový náskok.

Na rozdiel od nich tímy v strede poľa by si také čosi nemohli dovoliť, keďže v strede poľa a na jeho chvoste o umiestnení rozhoduje každý bod. Nezabudnime, že tieto stajne obyčajne pohonné jednotky len odoberajú; skutočne by mali doplácať na nespoľahlivú techniku, ktorú dostali od svojho dodávateľa?

Nuž a nezabudnime na to, že poplatky tímov na vstup do šampionátu sa odvíjajú od počtu bodov v konštruktérskom poradí.

“Ak by sme vymysleli nejaké dobré riešenie, tak by sa oplatilo na to pozrieť,” uznal Toto Wolff. “Nových fanúšikov mätie, prečo dostane pilot penalizáciu v podobe piatich, desiatich miest na štarte alebo rovno štart z chvosta poľa za niečo, za čo nie je zodpovedný. Je jasné, že to nie je najlepšie, ale nemám na to iné riešenia.”

Čo tak navýšiť počet motorov z troch na štyri? Podľa šéfa McLarenu Andreasa Seidla tadiaľ cesta nevedie. Tímy sa zariadia tak, aby z pohonných jednotiek vyžmýkali každý jeden kilowatt výkonu. Aj ten, ktorý v nich už nie je… “Samozrejme, rozumiem argumentu, že tieto tresty nie sú ideálne. Ale buďme k sebe úprimní; ja skutočne nevidím žiadne jednoduché riešenie.

“Ak sa napríklad rozhodneme namiesto troch pohonných jednotiek povoliť štyri, tak skončíme s piatimi motormi, pretože ich budeme viac vyťažovať,” zdôraznil. “Ukazuje to, že všetky továrenské tímy na seba tak tlačia, že všetci tlačíme techniku na absolútny limit či dokonca až zaň. To sa potom končí problémami a poruchami. Momentálne to skrátka musíme akceptovať a zmieriť sa s tým.”

Nie všetci v padoku však veria, že tri pohonné jednotky na sezónu stačia. “Ja som nikdy nebol fanúšikom dvoch alebo troch motorov,” reaguje Christian Horner. “Podľa mňa sa v každej sezóne dopracujete až ku tým štyrom. Smerom do budúcna sa na to teda musíme pozrieť. Čo tým chcem povedať; hovorí sa o tom, že by sme mali znížiť počet motorov na dva. To by bola podľa mňa chyba. Musíme nájsť rozumný kompromis.”

Súvisiace články

Diskusia