logo F1online.sk

Red Bull zvládol strategickú bitku v Austine, víťazom Verstappen

Max Verstappen
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala24. 10. 2021

Veľká cena USA priniesla drámu až do posledného kola. Neboli to nijak šialené preteky s množstvom súbojov koleso na koleso, ale ohromné strategické šachy. Red Bull bol odvážny a mal strategickú iniciatívu. Mercedes síce neurobil nič zle, dostal Lewisa Hamiltona veľmi blízko, no nie dosť blízko. Víťazstvo tak patrí rozdielom 1,3 sekundy Maxovi, ktorý zvýšil svoje vedenie v šampionáte.

Štart pretekov vyšiel omnoho lepšie Lewisovi Hamiltonovi. Max Verstappen sa snažil zubami-nechtami udržať v čele, no jeho snaha bola márna. Pilot Mercedesu sa v prvej zákrute ujal vedenia. Uspel aj Daniel Ricciardo, ktorému sa v prvom kole podarilo rozdeliť obe Ferrari.

Na čele sa nám zakrátko rozbehla šachová partia. Max sa Lewisa držal ako kliešť, no nemal dostatočnú rýchlosť na predbehnutie. Zdalo sa však, že pilot Red Bullu má predsa len o čosi lepšie tempo, aj keď nedokázal svojho soka predbehnúť. Vo 8. kole Verstappen svojmu tímu ohlásil, že Hamilton sa príliš kĺže a jeho Red Bull má oveľa lepšie tempo. K predbiehaciemu manévru však nemal dostatočnú rýchlosť.

Red Bull sa preto v 10. kole rozhodol Maxa povolať do boxov a vyskúšal undercut. Hamilton následne tímu oznámil, že jeho pneumatiky sú na tom dobre. V 13. kole nasledoval aj Pérez. V Mercedese zrejme pochopili, že to nemá význam a povolali aj Hamiltona. Ten zastavil v 14. kole, čo už bolo veľmi neskoro. Lewis vyšiel na trať až šesť sekúnd za Maxom.

S blížiacou sa polovicou pretekov sa dianie na trati ustálilo. Rozostup medzi vedúcou dvojicou osciloval medzi piatimi a šiestimi sekundami. Podobná bola aj strata Péreza na Hamiltona. V strede poľa jazdil fantastické tempo Charles Leclerc, ktorý mal po 21 kolách náskok už dvanásť sekúnd na Daniela Ricciarda. Na Austrálčana tlačil Sainz, no nedokázal ho predbehnúť.

K najlepšej sedmičke sa v tom čase začal blížiť aj Valtteri Bottas, ktorý mal dlho veľké problémy sa vôbec dostať do pretekov.

Hamilton sa postupne začal k Verstappenovi blížiť. Stratu skresal pod tri sekundy. V 30. kole však Red Bull povolal svojho lídra po druhýkrát do boxov a do vedenia sa vrátil pilot Mercedesu. V garáži obhajcov titulu sa rozhodli opäť čakať. Nič iné im však vlastne ani nezostávalo.

O undercut sa v tom čase pokúsilo aj Ferrari. Zastávka Carlosa Sainza však trvala cez päť sekúnd. McLaren sa tak pohodlne ubránil a zastavil oboch svojich pilotov.

Hamilton napokon zastavil v 37. okruhu. Mal teda o osem kôl čerstvejšie pneumatiky a zahájil ofenzívu. Lewisovi zostávalo do konca presne osemnásť kôl, musel skresať osemsekundovú stratu a ešte predbehnúť Verstappena.

Max začal aj vinou premávky strácať. Trinásť kôl pred koncom spadol jeho náskok pod úroveň piatich sekúnd. Carlos Sainz medzitým zo všetkých síl útočil na Daniela Ricciarda o nesmierne dôležité body do Pohára konštruktérov. Došlo ku kontaktu a pilot Ferrari napokon nebol úspešný. Do tohto súboja sa zakrátko zapojil aj neviditeľný Valtteri Bottas.

Desať kôl pred koncom klesol Verstappenov náskok pod tri sekundy. Čím bol však Hamilton bližšie, tým ťažšie sa mu v špinavom vzduchu získavali potrebné desatinky. Päť kôl pred koncom sa Lewisov progres zastavil. Rozostup sa ustálil niekde na úrovni 1,7 až 1,9 sekundy, čo na otvorenie zadného krídla nestačilo.

Pod jednu sekundu sa Hamilton dostal prvýkrát v predposlednom kole. V kľukatom prvom sektore však stratil a na hlavnej rovinke nemohol otvoriť zadné krídlo. Veľmi podobná situácia sa zopakovala aj v poslednom okruhu. Lewis skrátka nedostal šancu ani len otvoriť zadné krídlo, nie to ešte zaútočiť. Víťazom Veľkej ceny USA sa tak po strategickej dráme stal Max Verstappen.

Pódium doplnil tretí Sergio Pérez, ktorý však na tímového kolegu stratil vyše 40 sekúnd. Bodovanú desiatku doplnili Leclerc, Ricciardo, Bottas, Sainz, Norris, Cunoda a Vettel.