logo F1online.sk

Mercedes: Verstappenovi odišli pneumatiky v poslednom kole, bolo neskoro

Lewis Hamilton a Max Verstappen
© Pirelli Motorsport
Milan Kubala
Milan Kubala30. 10. 2021

Maxa Verstappena a Lewisa Hamiltona v cieli VC USA delilo len 1,333 sekundy. Mohlo to byť aj oveľa tesnejšie či dokonca celé preteky mohli dopadnúť inak, keby sa naplnili predpovede stratégov Mercedesu a Verstappenovi by odišli pneumatiky skôr. James Vowles priznal, že na tom bola postavená celá stratégia tímu.

Veľká taktická bitka sa začala v desiatom kole, keď sa Max Verstappen rozhodol pre undercut. Dovtedy sa s rýchlostnou výhodou len vozil za Lewisom Hamiltonom, čo nebolo optimálne s ohľadom na pneumatiky a aj celkový vývoj pretekov. Je totižto pravdepodobné, že Mercedes by Lewisa Hamiltona povolal do boxov hneď v nasledujúcom kole. Red Bull teda načasoval svoj pokus o undercut dokonale.

“Oni do istej miery hazardovali. Aj tak boli na druhom mieste, prečo nezariskovať?” pýta sa vo videu z dielne Mercedesu James Vowles a vysvetlil, prečo Mercedes neprezul pred Verstappenom. “My sme nezastavili z dvoch dôvodov. V prvom rade by sme z boxov vyšli zarovno s Ricciardom. V esíčkach by sme na to doplácali, až kým by sme ho nepredbehli, čo by sa azda stalo v dvanástej zákrute. To by nás stálo čas, možno nie toľko, že by sme prišli o prvú priečku, no nejaký aj tak.”

“Druhá vec je, že Red Bull by šiel veľmi dlhý stint, ako sme to nakoniec spravili aj my. Navyše mali vpredu dve autá, takže neboli pod tlakom, aby zastavili. V prvom stinte boli na mediumkách rýchli. Ku koncu pretekov by sme sa mohli dostať do veľmi nevýhodnej pozície,” zdôraznil šéfstratég strieborných šípov.

Mercedes chcel preto nájsť zlatú strednú cestu. K odbočke na ňu sa mal dostať v jedenástom kole. “Vedeli sme, že zastaviť skoro sa oplatí. Zdôraznili sme, že správne by bolo zastaviť tak, aby sme sa rovno dostali pred Ricciarda. To by sa pravdepodobne stalo v jedenástom kole.”

“Red Bull však zariskoval. Nevadilo im, ak budú musieť zmeniť stratégiu na trojzastávkovú, veď Verstappen by aj tak skončil druhý,” priblížil úvahu na boxovom múriku Red Bullu.

Prvú zastávku v boxoch Red Bull načasoval takmer dokonale, nuž a Mercedes potom už len reagoval, keďže Hamiltona donútil zastaviť Sergio Pérez. Mexičan však následne začal rýchlostne zaostávať a v hre o víťazstvo už boli len Verstappen a Hamilton.

Verstappen zastavil v 29. kole, jeho najväčší rival osem kôl po ňom. Mohol Mercedes zastaviť o čosi skôr tak, aby sa v závere pretekov stihol dotiahnuť na Holanďana? Vowles uznáva, že by to bolo možné, ale nebola to optimálna stratégia.

“Keby zastavil o jedno či dve kolá skôr, na konci pretekov by mal pneumatiky v dostatočne dobrom stave, aby sa k Verstappenovi priblížil, ale pochybujem, že by mu umožnili predbehnúť ho,” komentuje tretí stint Vowles. “My nevieme ovplyvniť degradáciu Verstappenových pneumatík, a kedy sa zlomí ich výkonnostná krivka.”

Práve na tomto zlome bola postavená celá stratégia Mercedesu. “Predpokladalo sa, že sa ten zlom objaví, avšak objavil sa až v úplne poslednom kole pretekov. Keby k tomu došlo jedno alebo dve kolá skôr, myslím si, že výsledky by vyzerali úplne inak. Posledný stint však zmanažovali veľmi dobre. Keď sa k nim Lewis blížil, v zákrutách manažovali viac, aby mali istotu, že im toho v pneumatikách zostane dosť na posledných pár kôl.”

Ako by to teda vyzeralo, keby Hamilton prezul skôr? “Ak by prezul o jedno alebo dve kolá skôr, stali by sa dve veci. Na výjazde z boxov by bol Verstappen bližšie.” V rámci ôsmich kôl, keď bol Verstappen na nových gumách a Hamilton ešte na starých, totižto zveľaďoval svoj náskok.

“On bol na čerstvejších pneumatikách, takže každým kolom v skutočnosti o niečo navyšoval svoj náskok na trati. Keď Lewis zastavil, musel tento náskok zmazať, musel sa dotiahnuť na Verstappena. Ak by bola táto medzera priveľká, prežeňme a povedzme, že pätnásť sekúnd, tak by minul všetok výkon z pneumatík len na to, aby stiahol stratu. Na konci pretekov by mu už nezostalo nič.”

“A o tomto je ten kompromis. Chcete nájsť kolo, v ktorom bude na jednej strane najmenšia medzera na výjazde z boxov, a na druhej strane sa maximalizuje rozdiel v pneumatikách na konci pretekov. To sa podľa modelov stalo v kole, v ktorom sme zastavili. Je ťažké povedať, čo by sa skutočne odohralo, keby sme zastavili o kolo skôr alebo neskôr. Spoliehali sme sa však na to, že Verstappenovi odídu pneumatiky. To sa stalo príliš neskoro,” povzdychol si Vowles.

Súvisiace články