logo F1online.sk

Capito o uhlíkovej neutralite: Autá sú menej dôležitý, no najprominentnejší faktor

Williams, ilustračné, zadné krídlo
© Twitter/Williams
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík14. 10. 2021

Tím Williams tento týždeň predstavil novú stratégiu smerovania spoločnosti. Do roku 2030 sa chce stať „klimaticky pozitívnym“ a stanoviť latku v globálnom motoršporte v oblasti udržateľnosti a ekológie. Tím sa tiež chce stať priekopníkom v oblasti udržateľnosti na štartovom rošte vo Formule 1. Ide pritom ešte nad rámec cieľa športu stať sa do roku 2030 uhlíkovo neutrálnym.

V Grove sa tiež pochválili, že Williams sa stal prvým tímom Formuly 1, ktorý podpísal U.N. Sports for Climate Action Framework, teda rámec, ktorý zaväzuje športové organizácie k zmenám v prospech životného prostredia.

„Dali sme si čas na dôkladnú analýzu celej našej prevádzky a na vypracovanie komplexnej stratégie udržateľnosti. Chceme tým zrýchliť našu transformáciu na ekologicky udržateľnú spoločnosť,“ uviedol šéf Williamsu Jost Capito.

„Zaviazali sme sa stať do roku 2030 klimaticky pozitívnymi. Využijeme pritom svoje znalosti na podporu a rozvoj pokročilých technológii v tejto oblasti, aby sme tento cieľ dosiahli,“ dodal Capito.

Ten tiež uviedol, že aby sa Formula 1 stala uhlíkovo neutrálnou, potrebuje oveľa viac než len úsporné motory, ktoré sú pri tejto téme zakaždým problémom číslo jedna. Šport musí urobiť mnoho ďalších krokov, ktoré budú v oblasti životného prostredia oveľa prospešnejšie. Emisie totiž tvoria ani nie jedno percento celkovej uhlíkovej stopy súčasnej F1, pritom logistika a cestovanie majú viac ako 70-percentný podiel. Stále však oveľa viac riešime otázku pohonných jednotiek než otázky logistiky a cestovania.

„Ak sa chcete stať uhlíkovo neutrálnymi, musíte sa vysporiadať so všetkým, dokonca aj s vecami, ktoré netvoria ani desať percent vašej uhlíkovej stopy,“ povedal Capito.

„Keď sa však pozriete na to, o čom sa diskutuje, zakaždým to sú monoposty. Toto je to, čo verejnosť vníma a na základe čoho nás posudzuje ako udržateľný šport. Aj keď si nemyslím, že by sme mali argumentovať štýlom: ‚Na autách nezáleží, pretože v rybníku sú väčšie ryby‘,“ hovorí Capito.

„Byť klimaticky pozitívny neznamená, že sa sústredíme len na autá, musíme sa sústrediť aj na ďalšie oblasti. Továrne sú pritom ďalšou dôležitou súčasťou. Povedal by som, že monoposty sú menej dôležitým, no zároveň najprominentnejším faktorom,“ dodal šéf Williamsu.

Súvisiace články