logo F1online.sk

Jost Capito o cateringu: Vo finančných pravidlách sú absurdnosti

Helmut Marko na obede
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala7. 11. 2022

Väčšina šéfov konkurenčných tímov len ohrnula nosom po oznámení trestu pre Red Bull za prekročenie rozpočtového stropu. Pokuta a oklieštenie času na vývoj vo veternom tuneli a pri výpočtoch CFD sa im totiž máli. Nie však bossovi Williamsu Jostovi Capitovi, ktorému prišiel trest primeraný. Berie totiž do úvahy aj fakt, že finančné pravidlá sú komplikované a miestami dokonca absurdné.

Williams sa zaradil medzi trojicu tímov, ktorá nedostala certifikát o dodržaní finančných pravidiel. Tím z Grove neodovzdal všetky požadované dokumenty včas, za čo už v máji zaplatil pokutu vo výške 25-tisíc eur.

Red Bull za oveľa vážnejšie porušenie pravidiel zaplatí celých sedem miliónov a najbližších dvanásť mesiacov bude musieť vyvíjať o aspoň desať percent efektívnejšie. Inak výkonnostne stratí, čo má vykompenzovať potenciálnu výhodu z roku 2021.

Jost Capito sa mal najskôr v rozhovore pre Sky Sports zamyslieť nad tým, či Red Bull nemohol profitovať z porušenia rozpočtového stropu aj ziskom niekoľkých desatiniek sekundy na kolo. “Ťažko povedať, pretože všetci sa snažia maximálne využiť svoj rozpočet na vývoj.”

“Už samo osebe je to komplikované. Uvediem príklad: Ak sa tím stravuje večer vo vlastnom motorhome, tak náklady spadajú pod rozpočtový strop. Avšak, ak zájdu na večeru do reštaurácie, tak je to spod stropu vyňaté. Tieto veci treba v pravidlách objasniť,” nalieha šéf britskej stajne.

Capito týmito slovami naznačil, v čom vlastne mohol spočívať problém pri účtovaní nákladov za catering. Red Bull sa mohol pokúsiť vyňať náklady na stravovanie spod rozpočtového stropu napríklad najatím externej firmy, ktorá by mala catering na starosti. Tu však už prichádzajú na rad rôzne interpretácie. Red Bull mohol mať na túto otázku iný pohľad ako FIA. Možných vysvetlení je však viac.

Tímu sa z pohľadu stropu oplatí jedno, no finančne zas to druhé. “Pre tím je oveľa lacnejšie, jednoduchšie a menej komplikované jesť tu v motorhome, a predstavuje to aj menšie riziko. Avšak, nemôžete to robiť, pretože ak sa nestravujete vonku, tak je to zahrnuté do rozpočtového stropu.”

“Toto je známy problém, ktorý riešime aj s ohľadom na budúci rok, keď to bude posudzované inak. A takto to bolo jednoduchšie aj pri lockdownoch, pretože tím mohol zostať na okruhu a nemusel tak skoro odchádzať z padoku,” ozrejmil ďalší benefit vlastného stravovania Capito. “Chystajú sa úpravy, na ktorých spoločne pracujú aj tímy a súhlasia s nimi. A to je určite nevyhnutnosť. Pravidlá o strope sú veľmi komplikované a nemôže sa vám podariť všetko urobiť správne na prvýkrát. V priebehu rokov sa to zlepší.”

A hoci nikto nevie garantovať, že Red Bull neprelial státisíce eur do vývoja monopostu či výroby nových komponentov, trest je vraj primeraný. “Áno, myslím si, že je to OK.”

“Treba povedať, že toto bol prvý rok s rozpočtovým stropom. Podľa mňa nemá zmysel dohadovať sa, či trest mal byť prísnejší, alebo miernejší. Už s ním nič nespravíme. Vznikol precedens a podľa mňa je to v poriadku,” zamyslel sa 64-ročný Nemec.

Tímy mohli mať pri podávaní svojich hospodárskych výsledkov obavy, či FIA nebude počítať niektoré položky inak a či náhodou neprekročia strop. Vo Williamse si však boli svojím podaním istí.

“Nad nami nevisel žiaden otáznik,” ubezpečil Capito. “V priebehu roka sme konštruktívne komunikovali s FIA. A pozrite sa: Tie body, o ktorých objasnenie Red Bull a Aston Martin nepožiadali, sme si my s FIA vyjasnili už počas sezóny. Keďže sme to spravili už cez sezónu, tak si myslím, že všetko bolo v poriadku a vedeli sme, čo do stropu spadá a čo nie.”