logo F1online.sk

Seidl: Treba to akceptovať. Alternatívou sú len halové preteky

Mechanici Haasu fukármi sušia asfalt pred garážou, dážď
© Twitter/Haas
Milan Kubala
Milan Kubala30. 8. 2021

Čo by sa dalo zmeniť, aby v nedeľu mohli monoposty pretekať? Podľa šéfa McLarenu Andreasa Seidla na túto otázku nikdy nenájdeme uspokojivú odpoveď. Vrtochy počasia a fakt, že niekedy sa skrátka nebude pretekať, vraj musíme len akceptovať. Alebo zorganizovať “halové” preteky.

Dnešné autá F1 majú kvôli svojmu výkonu, svetlej výške, pneumatikám či aerodynamike v daždi veľmi často problém. Hoci Pirelli prináša na okruhy aj pneumatiky do silného dažďa, monzúnky, tak na trati ich vidíme len málokedy. Ich zmysel navyše neguje aj fakt, že piloti veľmi rýchlo prezúvajú na zelené intermediálky. V sobotu v kvalifikácii sme napríklad mohli byť svedkami toho, že v Q1 George Russell a Esteban Ocon okamžite nasadili zmes do prechodných podmienok. Pritom dovtedy bola kvalifikácia prerušená pre príliš silný dážď…

Sú nám teda monzúnky takmer zbytočné? Faktom je, že v nedeľu sme nejazdili najmä kvôli niečomu inému; piloti nič nevideli. Podľa Andreasa Seidla s týmto problémom nič nespravíme a musíme sa zmieriť s tým, že kombinácia dažďa a červenej vlajky tu bude vždy.

“Myslím si, že to musíme skrátka akceptovať, pretože jedinou alternatívou, ktorá by nám stopercentne garantovala, že budeme mať preteky, sú halové preteky,” nechal sa počuť Andreas Seidl. “Treba akceptovať fakt, že pokým budeme chodiť pretekať von, tak sa môžu objaviť takéto dni, kedy nie je možné pretekať bez ohľadu na to, v akom aute ste.”

Podľa šéfa McLarenu by ani iné motoršportové série nejazdili. “V prvom rade máte problém s aquaplaningom, k tomu výhľad jazdcov cez tú vodnú triešť. Neviem si prestaviť auto, ktoré by nám umožnilo bezpečne jazdiť v takých podmienkach, aké sme mali.”

Podobne ako drvivá väčšina padoku aj Andreas Seidl schválil rozhodnutie riaditeľstva pretekov pokúsiť sa preteky odštartovať a následne ich definitívne ukončiť kvôli nepriazni počasia.

“Aj v predchádzajúcich dňoch sme videli, že relatívne rýchlo sa trať vysuší až tak, že môžeme pretekať,” pokračuje Seidl. “Pred posledným reštartom sme v našej predpovedi videli to isté čo Michael; že sa objavilo potenciálne okno, počas ktorého by dážď ustal. A ak by na trati krúžilo dvadsať áut, celkom rýchlo by sa vysušila.”

“Myslím si, že toto bol úmysel za tým pokusom o reštart. Žiaľ, počasie nevieme ovládať a nepodarilo sa to. Je jasné, že bezpečnosť je prvoradá a myslím si, že v tomto smere sme prijali správne rozhodnutia,” zhodnotil.

Nuž a napokon sa aj Seidl mal zamyslieť nad otázkou, či je správne, že tímy dostali polovičné body už za tých pár zákrut odjazdených za bezpečnostným vozidlom. “Samozrejme, že nikto nechce, aby sa preteky skončili takto, ale koniec-koncov máme pravidlá a tie boli len aplikované.”

“Je tiež zjavné, že my sme z toho profitovali, pretože naše auto skončilo na štvrtej priečke. Profitovali sme z Danielovho dobrého kvalifikačného výsledku. A je zjavné, že všetky tímy, ktoré na tom nezarobili, budú v závislosti od ich pozície v šampionáte tiež nariekať a sťažovať sa. Taká je povaha Formuly 1,” vyhlásil napokon.