logo F1online.sk

Infarktové posledné kolo v Le Mans! Rozhodovalo 0,7 sekundy

Záver 24 hodín Le Mans 2021
© WEC
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík22. 8. 2021

Preteky na 24 hodín, ale rozhodovali desatinky sekundy. Kým v najvyššej triede Hypercar sme neboli svedkami drámy ani prekvapení, v druhej najvyššej LMP2 sa v poslednom kole zrodil neskutočný triler.

Posádka tímu WRT s číslom 41 v zložení Louis Delétraz – Robert Kubica – Jie I-fej prišla o víťazstvo v úplne poslednom kole pretekov, keď čínsky pretekár odstavil svoje auto, zrejme z dôvodu nedostatku paliva. Vedenia sa tak ujalo ich sesterské auto s číslom 31 v zložení Robin Frijns – Ferdinand Habsburg – Charles Milesi. Na tých sa však mohutne doťahovala posádka s číslom 28 tímu Jota v zložení Tom Blomqvist – Sean Gelael – Stoffel Vandoorne.

V záverečnom stinte bol za volantom prvý menovaný, ktorý míľovými krokmi doťahoval Frijnsa. Holandský pretekár narazil v posledných zákrutách na premávku a Blomqvist sa vrhol do útoku. V Le Mans sa dodnes finišuje „ako za starých čias“, teda človek mávajúci šachovnicou stojí priamo na trati. V tomto roku sa však pretekalo až na čiaru a Blomqvist vo svojej úpornej snahe muža takmer zrazil. Pri pohľade na nebezpečne vyzerajúce zábery je možné, že týmto štýlom sa preteky v Le Mans odmávali naposledy.

Blomqvist sa síce snažil, no nestačilo to. Jeho posádka sa musí uspokojiť s druhým miestom so stratou 0,7 sekundy na WRT. Jotu môže mrzieť najmä fakt, že sa im na rozdiel od víťazov nepodarilo zajazdiť čisté preteky, čo je v Le Mans kľúčové. V sobotu večer nezvládol Stoffel Vandoorne reštart a za porušenie pravidiel mu komisári naparili hneď dva tresty: 90 sekúnd stop and go a prejazd boxovou uličkou. To bol kľúčový moment pretekov v triede LMP2.

V najvyššej triede Hypercar sa nezrodili žiadne prekvapenia. Preteky ovládla Toyota, no tentoraz to bolo auto s číslom 8, ktoré prenasledovala smola. Hneď v prvej zákrute zostrelil Sébastiena Buemiho pilot Glickenhausu Oliver Pla, čo darovalo Mikeovi Conwayovi pohodlné vedenie v aute číslo 7. To si aj so svojimi kolegami Kamuim Kobajašim a José María Lópezom podržali až do konca. Karta sa teda obrátila a po rokoch smoly sa tentoraz z cenného víťazstva teší „sedmička“ Toyoty.

Japonská automobilka nemala ani v tomto roku konkurenciu. Napriek tomu sa celkovo tretí Alpine za svoj výkon nemusí hanbiť. Tempo a spoľahlivosť špeciálu Oreca i výkon tria Lapierre – Negrao – Vaxiviere boli na veľmi dobrej úrovni.

V GTE Pro a GTE Am sa z víťazstva teší Ferrari a tím AF Corse, ktorý ovládol obe kategórie. Medzi „profesionálmi“ sa teší trio James Calado – Alessandro Pier Guidi – Côme Ledogar, medzi „amatérmi“ Nicklas Nielsen – Francois Perrodo – Alessio Rovera.

Slovenský ARC Bratislava preteky dokázal dokončiť. So stratou 29 kôl finišovala posádka Miro Konôpka – Matej Konôpka – Oliver Webb na celkovom 24. mieste.