logo F1online.skF1online.sk

Dramatickú 24-hodinovku Le Mans vyhralo Ferrari pred Toyotou

Ferrari AF Corse
© Le Mans
Milan Kubala
Milan Kubala16. 6. 2024

Najcennejšie víťazstvo vo svete vytrvalostných pretekov si už druhýkrát po sebe odnáša Ferrari AF Corse. Posádka v zložení Antonio Fuoco, Miguel Molina a Nicklas Nielsen zvládla nesmierne náročnú 24-hodinovku Le Mans najlepšie a posledný menovaný zaslúžene videl šachovnicovú vlajku ako prvý.

Z druhého miesta sa teší Toyota Gazoo Racing s Josém Maríom Lopézom, Kamujom Kobajašim a Nyckom de Vriesom. Zisk dvojitého pódia pre Ferrari spečatili Alessandro Pier Guidi, James Calado a Antonio Giovinazzi v aute s číslom 51.

Víkendovú 24-hodinovku Le Mans režírovalo chladné počasie s množstvom prehánok. Aj zásluhou troch výjazdov bezpečnostného vozidla sme videli napínavý boj o prvé miesto až do posledných hodín a minút. Dôkazom toho je aj fakt, že do cieľa dorazilo v rovnakom kole ako víťaz ďalších osem posádok.

Dve hodiny pred koncom pretekov nebolo ešte o ničom rozhodnuté, hoci v najlepšej forme sa ukazovali práve Ferrari a Toyota. Na mokrej trati, ktorú sme cez víkend videli veľmi často, mala navrch Toyota, no len to jej napokon nestačilo. Keď Toyota a Ferrari osemdesiat minút pred šachovnicovou vlajkou zamierili do boxov, na čelo sa dostalo Ferrari s číslom 50.

María López začal pridávať jeden rýchly čas za druhým a sťahoval Nicklasa Nielsena na čele, ale po chybe v druhej zákrute sa Toyota roztočila a prišla o približne 14 sekúnd. Pravdepodobnosť víťazstva Ferrari v momente výrazne narástla. Zaujímavosťou je, že tieto posádky v cieli delilo 14,221 sekundy, hoci Nielsen už v závere plnil príkazy tímu skladať nohu z plynu.

Pirueta Toyoty umožnila aj druhému Ferrari #51 sa priblížiť, preto vedenie tímu Lópezovi odkazovalo, aby to už len doviezol do cieľa na druhej priečke. Ambície však boli vyššie.

Druhej Toyote #8 so Sébastienom Buemim, Brendonom Hartleym a Ryom Hirakawom zostali len oči pre plač po pomalej zastávke v boxoch tri hodiny pred koncom, no najmä kontakte s minuloročným víťazom z auta #51 Alessandrom Pier Guidim. Guidi dostal za spôsobenie kolízie päťsekundový trest, ale Toyote to už nepomohlo.

V závere sme ešte videli menšiu drámu a kládli sme si otázku, či sa to Nicklasovi Nielsenovi podarí v bezpečí doviezť do cieľa nielen vzhľadom na hustý dážď ale aj na to, že po poslednej návšteve boxov mal odjazdiť až 12-kolový stint. Úsporný režim napokon zafungoval a Ferrari sa opäť zapísalo do histórie.

  1. Ferrari AF Corse (A. Fuoco, M. Molina, N. Nielsen)
  2. Toyota Gazoo Racing (J. López, K. Kobajaši, N. de Vries)
  3. Ferrari AF Corse (A. Pier Guidi, J. Calado, A. Giovinazzi)
  4. Porsche Penske Motorsport (K. Estre, A. Lotterer, L. Vanthoor)
  5. Toyota Gazoo Racing (S. Buemi, B. Hartley, R. Hirakawa)
  6. Porsche Penske Motorsport (M. Campbell, M. Christensen, F. Makowiecki)
  7. Cadillac Racing (E. Bamber, A. Lynn, A. Palou)
  8. Hertz Team JOTA (W. Stevens, N. Nato, C. Ilott)
  9. Hertz Team JOTA (O. Rasmussen, P. Hanson, J. Button)
  10. Lamborghini Iron Lynx (M. Bortolotti, D. Kvjat, E. Mortara)

Nižšie kategórie ovládli United Autosports a Manthey EMA

V kategórii LMP2 sa z víťazstva teší posádka tímu United Autosports (Oliver Jarvis, Bijoy Garg a Nolan Siegel), ktorá v cieli prekonala Inter Europol Competition o 18,651 sekundy.

Najnižšia séria LMGT3 jednoznačne patrí tímu Manthey EMA (Richard Lietz, Morris Schuring, Yasser Shahin). Cieľovou páskou prechádzal s náskokom celého kola.

TOP5 LMP2

  1. United Autosports (O. Jarvis, B. Garg, N. Siegel)
  2. Inter Europol Competition (J. Smiechowski, V. Lomko, C. Novalak)
  3. IDEC Sport (P. Lafargue, J. Van Uitert, R. de Gerus)
  4. AF Corse (F. Perrodo, B. Barnicoat, N. Varrone)
  5. Vector Sport (R. Cullen, P. Pilet, S. Richelmi)

TOP5 LMGT3

  1. Manthey EMA (Y. Shahin, M. Schuring, R. Lietz)
  2. Team WRT (D. Leung, S. Gelael, A. Farfus)
  3. Proton Competition (G. Roda, M. Pedersen, D. Olsen)
  4. Proton Competition (J. Hartshorne, B. Tuck, C. Mies)
  5. Iron Dames (S. Bovy, M. Gatting, R. Frey)

Hrozné počasie a dlhé neutrálne fázy

Tohtoročné preteky s poradovým číslom 92 boli pre jazdcov obrovskou výzvou. Po štarte, ktorý odmával Zinedine Zidane, sa podmienky neustále menili. Zaslúžilo sa o to množstvo prehánok aj úseky s pomerne hustým dažďom. Na dojazd do cieľa a dobré umiestnenie mohli pomýšľať len tí, ktorí dokázali najlepšie vyhodnotiť situáciu na trati a v správnej chvíli prezuť na tie správne pneumatiky.

Jednotlivým stajniam komplikoval rozhodovanie fakt, že tímy majú k dispozícii už len sliky alebo gumy do hustého dažďa. V záujme ekológie boli vyradené intermediálky, ktoré by v opačnom prípade boli v plnej permanencii.

Tímy už navyše nesmú využívať ani zahrievacie dečky, takže na začiatku každého nočného stintu bolo veľmi dôležité nespraviť žiadnu chybu. Veľkou výzvou bol preto “polnočný” reštart po výjazde safety caru na suchých a studených pneumatikách, a mokrej trati.

Počas pretekov sme navyše videli niekoľko výjazdov bezpečnostného vozidla. Prvého sme sa dočkali po polnoci pre poškodenú bariéru, ktorú museli maršali opravovať po kolízii Roberta Kubicu (AF Corse #83) s Driesom Vanthoorom (BMW M Team WRT #15). Inštalovanie nových bariér s celou procedúrou SC trvalo približne jeden a pol hodiny.

Od trinástej hodiny pretekov úradoval na trati ďalší safety car, keď Jack Aitken z tímu Whelen Cadillac Racing vyletel do štrku. Riaditeľstvo pretekov sa pre túto nehodu aj pre hustý dážď rozhodlo neutralizovať celé preteky. Na zelené vlajky sme pre nepriazeň počasia čakali štyri a pol hodiny. Jazda s obmedzovačom bola taká dlhá, že Ryo Hirakawa musel nahradiť lídra v Toyote #8 Brendona Hartleyho s kŕčmi v nohe.

O tretí výjazd neutrálnych vozidiel sa krátko pod obedom postaral Daniel Mancinelli, ktorý sa na mokrom úseku roztočil so svojím Aston Martinom Vantage, trafil bariéru a prevrátil sa na strechu. Pilotovi sa nič nestalo, ale úsek pretekov na plný plyn nám to skrátilo o ďalšiu hodinu.

Preteky nedokončilo pätnásť posádok

V úvodnej časti 24-hodinovky sa darilo tretiemu Ferrari s posádkou v zložení Robert Kubica, Robert Švarcman a Yifei Ye. Aj vďaka dobrým strategickým rozhodnutiam či odvahe zostať na slikoch počas prvej prehánky si ušetrili čas a do ôsmej hodiny sa pohybovali na čele. Škrt cez rozpočet, po ktorom o prvú priečku prišli, im spravil 30-sekundový trest STOP/GO za Kubicovo spôsobenie kolízie s o kolo pomalším Driesom Vanthoorom z tímu BMW M Team WRT.

V Le Mans sa dá takáto penalizácia zmazať, takže ešte nič nebolo stratené. Tím v pretekoch pokračoval aj po tom, čo Robertovi Kubicovi v kokpite zasvietila výstražná kontrolka prevodovky, ale monopost Ferrari štyri hodiny pred koncom musel odstúpiť. Tím AF Corse bol nútený skončiť po tom, čo sa mu v boxoch začalo husto dymiť z prehriatych bŕzd.

Cieľ nevidel ani jeden monopost domáceho tímu Alpine, ktorý v priebehu jednej hodiny prišiel o obe želiezka v ohni. Po 75. kolách bol nútený odstaviť svoje dymiace auto #35 vedľa trate Ferdinand Habsburg. Posádka #36 s debutantom Mickom Schumacherom mala taktiež problémy s pohonnou jednotkou.

Tím Porsche s autom #4 zvládlo 211 kôl, no následne Felipe Nasr havaroval v sekcii Indianapolis. Ako ďalší odstúpil Scott Dixon z Cadillacu.

V kategórii LMGT3 sa v monoposte stajne Team WRT predstavil aj Valentino Rossi, ktorý už od detstva sníva o víťazstve v Le Mans. Šampión MotoGP počas úvodného stintu dokonca viedol vo svojej kategórii. Následne odovzdal monopost kolegovi Ahmadovi Al Hartymu, ktorý stratil kontrolu nad svojím autom na úseku medzi šikanou Dunlop a Tetre Rouge. Po čelnom náraze do bariéry sa už BMW s číslom 46 nepodarilo vzkriesiť.

Ako dopadli bývalí piloti F1?

Na tohtoročnej 24-hodinovke sa predstavili viaceré mená známe fanúšikom Formuly 1. Prinášame vám aj prehľad ich výsledkov.

  • Kamuj Kobajaši – 2. miesto (Hypercar) – Toyota Gazoo Racing
  • Antonio Giovinazzi – 3. miesto (Hypercar) – Ferrari AF Corse
  • Sébastien Buemi, Brendon Hartley – 5. miesto (Hypercar) – Toyota Gazoo Racing
  • Will Stevens – 8. miesto (Hypercar) – Hertz Team JOTA
  • Jenson Button – 9. miesto (Hypercar) – Hertz Team JOTA
  • Daniil Kvjat – 10. miesto (Hypercar) – Lamborghini Iron Lynx
  • Stoffel Vandoorne, Paul di Resta – 11. miesto (Hypercar) – Peugeot TotalEnergies
  • Jean Éric Vergne – 12. miesto (Hypercar) – Peugeot TotalEnergies
  • Romain Grosjean – 13. miesto (Hypercar) – Lamborghini Iron Lynx
  • Jack Aitken – 15. miesto (Hypercar) – Whelen Cadillac Racing
  • Robert Kubica – DNF (Hypercar) – AF Corse
  • Sébastien Bourdais – DNF (Hypercar) – Cadillac Racing
  • Felipe Nasr – DNF (Hypercar) – Porsche Penske Motorsport
  • Mick Schumacher – DNF (Hypercar) – Alpine Endurance Team

Súvisiace články

Diskusia