Som najšťastnejší človek na svete. Jazda je môj liek, odkazuje Kubica po životnom úspechu


Film o živote a diele Roberta Kubicu je po minulom víkende zase o niečo šťastnejší. Poľský pretekár a ohromný sympaťák sa stal víťazom 24 hodín Le Mans a vo svete motoristického športu by ste nenašli jedinú dušu, ktorá by to poľskému matadorovi nepriala. Po všetkých útrapách a pochybnostiach nám Robert ukázal v Le Mans svoj široký úsmev a vyslal do sveta ďalšie inšpirujúce slová.
Víťaz Veľkej ceny Kanady, ktorému hororová nehoda vzala zmluvu s Ferrari a takmer mu vzala aj to najcennejšie, sa zapísal do histórie. Kubica prežil príšernú nehodu a aj keď sa nikdy úplne nezotavil, stal sa ohromujúcou inšpiráciou nielen pre motoristický svet. Jeho návrat do kokpitu s Williamsom možno nebol taký úspešný, ale zvládnuť Formulu 1 a tiež 24 hodín Le Mans bez toho, aby ste mohli naplno využiť svoju pravú ruku, je niečo neskutočné.
Stačí letmý pohľad na Robertovu ruku – pred nehodou bol pravák, ale v rámci rekonvalescencie sa musel preučiť a dnes robí väčšinu činností ľavou rukou – vám napovie, že v kokpite sa na ňu nemôže stopercentne spoľahnúť. Ani to ho však nezastavilo pri záverečnom mamuťom 3,5-hodinovom stinte v Le Mans po asi dvojhodinovom spánku.
„Nemyslím si, že za volantom ma moje obmedzenia limitujú. Ak mal niekto v minulosti pochybnosti, tak som ukázal, že nie sú na mieste,“ vyhlásil Kubica po pretekoch.
„Jazdím a som šťastný. Spomínam si, že keď som sa vrátil do F1, kolovalo množstvo špekulácií. Rozumiem tomu, pozriete sa na moju ruku a je normálne klásť otázky, či to dokážem alebo či je to bezpečné. Objavilo sa aj niekoľko dosť extrémnych poznámok od ľudí, ktoré ma boleli, pretože ja som prvý, kto by sa nikdy nechcel vrátiť len ako marketingová alebo PR figúrka,“ povedal Kubica.
Príbeh 40-ročného Krakovčana je inšpiratívnejší než príbeh mnohých mnohonásobných majstrov sveta. Samozrejme, radi by sme ho videli vo Ferrari, radi by sme zabránili tej osudnej nehode a radi by sme videli, ako by vyzerala jeho spolupráca s Fernandom Alonsom. Osud to však zariadil inak, ale aspoň sa pre svet stal zdrojom nekonečnej inšpirácie.
24 hodín Le Mans sú preteky pre pracantov, musíte sa preniesť cez nedostatok spánku a únavu, musíte byť fit, ale hlavne musíte mať cit pre techniku a rozumieť svojmu autu. Najlepšie to zhodnotil Robertov tímový kolega Je Jifei. „Robert je skvelý tímový kolega, pretože je nielen skvelý jazdec, ale v garáži ho voláme ‚technický riaditeľ‘, pretože má neskutočné znalosti,“ povedal čínsky pretekár.
Paradoxné je, že Kubicu takmer pripravilo o životný úspech samotné Ferrari, ktoré sa snažilo uprednostniť posádky továrenského tímu, čo prinútilo Roberta, aby na tím vo vysielačke poriadne zatlačil. Na boxovom múre otáľali podobne ako ich tím vo Formule 1, ale napokon urobili najrozumnejšie rozhodnutie. Ako sa neskôr ukázalo, hrozba zo strany Porsche bola viac ako reálna.
„Pravá ruka ma vážne obmedzuje, ale ja si už nepamätám, ako som jazdil predtým, dnes som skrátka takýto. Je to asi jeden z najväčších úspechov v mojom živote. V jednom období mojej rekonvalescencie sa jazda stala mojím najlepším liekom,“ hovorí Kubica.
„Chápem, keď sa mi niekto pozerá na ruku, je to normálne, ale keď jazdím, môžem byť sám sebou. Úprimne, v každodennom živote čelím s mojou rukou oveľa väčším obmedzeniam než v kokpite,“ povedal bývalý pilot Sauberu, Renaultu, Williamsu a Alfy Romeo.
Ten v predchádzajúcich rozhovoroch nijak neskrýval, že počas najťažšej fázy zotavovania preplakal celé noci. Dôvodom nebolo, že by mohol prísť o ruku, ale že by mohol prísť o motoršport. Keď sa naňho dnes pozeráme, sme presvedčení, že by našiel spôsob, ako jazdiť s jednou rukou alebo aj úplne bez rúk či nôh. Tento muž má preteky hlboko vo svojej DNA a nič mu nezabráni, aby svetu naďalej dokazoval, že ľudia sa až príliš často vyhovárajú, keď niečo nedokážu.
„Ľudia ukazovali prstom a možno hovorili, že to nie je bezpečné. Dnes to už nehovoria. Pred troma rokmi som sa pýtal sám seba a premýšľal som, či by som mal skončiť. Som však najšťastnejší človek na svete. Som celý rok na dovolenke, pretože robím, čo ma baví. Pre mňa je motoršport všetkým,“ vyhlásil Kubica.
„Všetko, čo každý deň robím, je príprava na preteky. Neviem, čo iné by som mal robiť. Ukončiť kariéru je veľké a desivé rozhodnutie. Stále mám vášeň, stále mám v sebe oheň. Vášeň je motor, ktorý ma poháňa,“ dodal nadšene Robert.