Ferrari má zlatý hetrik! Z víťazstva v Le Mans sa teší zákaznícke AF Corse s Robertom Kubicom

Ferrari zavŕšilo v Le Mans zlatý hetrik. Legendárna značka v posledných dvoch rokoch zvíťazila ako menší outsider, keďže Majstrovstvám sveta vytrvalostných pretekov vládla Toyota, ale v tomto roku prišli hyperautá so vzpínajúcim sa koníkom na legendárne podujatie ako najväčší favoriti. Pred očami prezidenta Ferrari Johna Elkanna sa však posádky 50 a 51 továrenského tímu museli skloniť pred zákazníckym AF Corse a posádkou s číslom 83 v zložení Robert Kubica, Phil Hanson a Je Jifei.
93. edícia legendárneho podujatia bola záležitosťou Ferrari. Červeno-žltú párty v tomto roku dokázala narušiť – pred zrakom 88-ročného „Kapitána“ Rogera Penskeho – len posádka Porsche Penske s číslom 6 s Mattom Campbellom, Kévinom Estrem a Laurensom Vanthoorom.
Porsche v skutočnosti nemalo ďaleko od drobnej senzácie, keď stratilo v cieli na víťaza len 14 sekúnd a porazilo obe továrenské posádky. Na veľkú radosť Elkanna však nezaváhal zákaznícky špeciál v nádhernom žltom lakovaní a s vynikajúcim Robertom Kubicom za volantom. Poľský pretekár mal tú česť a odjazdil poslednú smenu, takže to bol on, kto ako prvý prešiel popod šachovnicovú vlajku v okamihu, ktorý sa zapíše hlboko do sŕdc jeho početného fanúšikovského tábora.
Tento muž mal predrokovanú zmluvu s Ferrari vo Formule 1 na rok 2012, ale príšerná nehoda v rely, ktorá ho takmer pripravila o život, všetko zmenila. Všetci veľmi dobre vieme, že Robert naďalej trpí obmedzeniami v dôsledku svojho zranenia, ale ani to mu nezabránilo na ceste za večnou slávou v Le Mans. Symbolicky počas víkendu Veľkej ceny Kanady – kde vyhral svoju jedinú veľkú cenu F1 – sa stal víťazom legendárnych pretekov 24 hodín Le Mans.
Ferrari vyhralo toto slávne podujatie po dvanásty raz a priblížilo sa k Audi na celkovom druhom mieste (trinásť víťazstiev) a Porsche (devätnásť víťazstiev). Pokojne sme v Le Mans mohli vidieť pódium čisto s pilotmi Ferrari, ale špeciál 499P napokon nemal takú rýchlostnú prevahu a posádky 50 – Fuoco, Molina, Nielsen – a 51 – Calado, Giovinazzi, Pier Guidi – mali problémy.
Preteky boli v podstate súbojom troch Ferrari a Porsche. Taliansky tím tiež vyťažil zo safety caru uprostred pretekov, ktorý vynuloval niektoré zbytočné chyby, a po ktorom posádky – vrátane tých inžinierskych – zlepšili exekutívu a nedali šancu súperom.
Posádka číslo 51 utrpela defekt pri incidente s Corvettou, za čo prišiel päťsekundový trest a problém s brzdami vyústil do prekročenia rýchlosti v boxoch, za čo prišiel trest 20 sekúnd stop and go. Posádka číslo 50 medzitým za porušenie žltých vlajok dostala trest prejazdu boxovou uličkou. Rovnaký trest dostali aj dve Porsche, ale nie to s číslom 6, ktoré sa ukázalo ako hlavný súper Ferrari napriek diskvalifikácii z kvalifikácie za nedodržanie minimálnej hmotnosti.
Ako sme však uviedli, výjazd bezpečnostného vozidla umožnil Ferrari dobehnúť dvojminútovú stratu. Päť hodín pred koncom viedol Pier Guidi, ale zahodil asi 30-sekundový náskok, keď dostal hodiny a prepadol sa poradím.
Do hry sa v záverečných hodinách vrátilo Porsche vďaka úchvatnému stintu Campbella. Ten si rýchlo poradil s Caladom a neskôr predbehol v boxoch aj Ferrari s číslom 50. Po Campbellovi prevzal opraty Estre a dokázal znížiť stratu na Kubicu, ale napokon to nestačilo. Vyhralo Ferrari s číslom 83 pred druhým Porsche s číslom 6, tretím Ferrari s číslom 51 a štvrtým Ferrari s číslom 50.
Cadillacom chýbala rýchlosť na rovinkách a pretekové tempo, Toyota s číslom 8 sa po reštarte nakrátko ujala vedenia, ale uvoľnené koleso pri zastávke v boxoch znamenalo jej koniec. Posádka s číslom 7 – Kobajaši, Conway, de Vries – napokon prišla na šiestom mieste za Cadillacom Joty.
Aj v triede LMP2 sa tešil poľský pretekár, dokonca aj poľský tím. Posádka s číslom 43 tímu Inter Europol Competition ovládla druhú najvyššiu kategóriu na veľkú radosť jej pilotov Toma Dillmanna, Jakuba Śmiechowského a Nicka Yellolyho.
V triede LMGT3 sa tešil tím Manthey 1st Phorm a posádka s číslom 92 – Ryan Hardwick, Richard Lietz a Riccardo Pera.