logo F1online.sk

Dôležitá zmena. FIA zmiernila nariadenia týkajúce sa reakčných časov pitstopov

Lewis Hamilton v boxoch
© Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík18. 7. 2021

Koncom júna sa vo Formule 1 začalo diskutovať o zastávkach v boxoch. Niektorým sa zrejme nepáčila rýchlosť, akou dokáže Red Bull v pretekoch vymeniť pneumatiky. FIA tak vydala technickú direktívu s označením TD22A, ktorá mala vstúpiť do platnosti od Veľkej ceny Maďarska. Tá okrem iného stanovila aj minimálne reakčné časy. Od tých sa však napokon upustí.

Pôvodne sa pri zástavke v boxoch mal kontrolovať reakčný čas mechanika, ktorý obsluhuje nasadzovaciu pištoľ. Od momentu dotiahnutia matice kolesa, po stlačenie tlačidla, ktoré signalizuje, že výmena prebehla správne, nesmelo uplynúť menej ako 0,15 sekundy. Ak mechanik dá signál, že dokončil výmenu pneumatiky skôr, ako uplynie spomínaných pätnásť stotín, systém mal tento signál vyhodnotiť ako neplatný a mechanik by musel krok zopakovať.

Podobné pravidlo malo platiť aj pre jazdca; od momentu, keď sú všetky štyri kolesá vymenené, až po zasvietenie zeleného svetla pre pilota, malo uplynúť aspoň 0,2 sekundy.

Táto smernica však zožala aj dávku kritiky, najmä zo strany Red Bullu, ktorý v tejto disciplíne dlhodobo dominuje. Ten dokonca ústami svojho šéfa Christiana Hornera naznačil, že táto technická direktíva je dôsledkom tlaku zo strany tímov smerom k FIA, aby tak spomalili pitstopy lídra šampionátu. Boss Mercedesu Toto Wolff krátko nato potvrdil, že jeho tím sa FIA na zastávky v boxoch pár týždňov predtým skutočne pýtal.

Teraz viacero zdrojov potvrdilo, že v rámci tejto technickej direktívy došlo k zmene. FIA odoslala tímom aktualizované znenie označené ako TD22B. Okrem iného sa jej zavedenie posúva a platiť začne až na Veľkej cene Belgicka, teda asi o mesiac neskôr.

Direktíva TD22B zmierňuje niektoré obmedzenia svojho predchodcu. Naďalej však platí, že signál o tom, že pitstop prebehol správne a matica je dotiahnutá, musí vyslať samotná obsluha, teda mechanik obsluhujúci nasadzovaciu pištoľ. To direktíva výslovne nariaďuje. Tiež platí, že tímy smú používať senzory na zistenie, či je koleso nasadené správne. Tieto systémy však nesmú byť aktívne, teda nesmú vyslať signál, že matica je dotiahnutá a výmena prebehla úspešne. Toto je povinnosťou mechanika.

Avšak FIA upustila od požiadavky na minimálny reakčný čas 0,15 sekundy, ktorý bol danej direktívne najdôležitejšou novinkou.

Smernica sa zaoberá aj nutnosťou dodržať reakčný čas 0,2 sekundy od momentu výmeny všetkých štyroch kolies, po zasvietenie zelenej na semafore. Po novom to nebude 0,2, ale 0,1 sekundy.

Existenciu tejto zmeny potvrdzujú aj hlasy z padoku. Napríklad šéf McLarenu Andreas Seidl úpravu znenia privítal. „Direktíva bola aktualizovaná na základe spätnej väzby zo strany tímov, čo podľa nás dáva zmysel. Jej hlavným účelom je uistiť sa, že zastávky budú bezpečné a vyhneme sa problémom. V druhom rade tiež mala zabezpečiť rovnaké podmienky z hľadiska výkladu a uplatňovania pravidiel. Sme spokojní.“