Technické zaujímavosti okruhu Red Bull Ring | Magazín F1 - F1online.sk

Technické zaujímavosti okruhu Red Bull Ring

Red Bull Ring letecká
zdroj: Twitter/F1

Veľká cena Štajerska mala byť len výnimkou v zvláštnej sezóne, ktorej kalendár dokonale rozvrátil koronavírus. Prvýkrát za 70 rokov Formuly 1 sa súťažilo dva víkendy v rade a v jednej sezóne na rovnakom okruhu. Neskôr sa situácia zopakovala aj na Silverstone a v Bahrajne. Neubehol ani rok a po 50 týždňoch sú monoposty späť na mieste činu, kde sa bude konať už druhý ročník pretekov pod hlavičkou druhej najväčšej rakúskej spolkovej krajiny. Opäť totiž zaúradoval malý vírus, keď rakúska trať nahradila turecký Istanbul Park, ktorý mal nahradiť kanadský Montreal. Aj v tejto sezóne tak budeme mať minimálne jednu dvojičku veľkých cien na jednej trati.

Keďže sa zatiaľ v tejto sezóne neuvažuje s veľkou cenou na vonkajšom okruhu v Sachíre, ostáva Red Bull Ring najkratším okruhom z pohľadu času. Leží v údolí štajerských Álp a má len desať zákrut, čo je najmenej v celom kalendári. Napriek tomu je výzvou nielen pre jazdcov, ale aj pre monoposty. Prvá polovica je hlavne o sile motora – tri dlhé rovinky do kopca predtým, ako trať začne klesať dolu kopcom a stane sa z nej jazda na horskej dráhe, ktorá trvá až do cieľa. Celé to trvá menej ako 70 sekúnd a vďaka zmenám prevýšenia, dlhým rovinkám a zákrutám v strednom sektore je udržanie plynulej jazdy a vysokej rýchlosti kľúčom k najlepšiemu času. Tímy preto budú musieť nájsť kompromis medzi nízkym odporom v prvej polovici kola a vysokým prítlakom v druhej časti.

Red Bull Ring si v posledných sezónach získal povesť ničiteľa predných krídel, podláh a difúzorov. Ak si tímy pred týždňom na okruhu Paul Ricard sťažovali na niektoré obrubníky, v Rakúsku to môže byť ešte horšie. Nielen pre auto, ale aj pre peňaženky. Tímy budú určite nabádať jazdcov na vyššiu opatrnosť, aby sa vyhli nákladným opravám, čo by mohlo výrazne posunúť tohtoročný obmedzený rozpočet smerom k jeho stropu.

Hoci sa Red Bull Ring môže pochváliť najrýchlejším časom na kolo, so svojou dĺžkou je až na piatom mieste, keď kratšie sú trate Interlagos, Mexiko, Zandvoort a Monako. Kombinácia rýchleho času na kolo a krátkej dĺžky trate má za následok jeden z najtesnejších kvalifikačných súbojov sezóny. Až v piatich z posledných deviatich súbojov o pole position bol rozdiel medzi prvými dvoma jazdcami menší ako jedna desatina sekundy. Krátke kolo znamená, že vzhľadom na potrebu absolvovať ho plynule, býva premávka na Red Bull Ringu hlavne v kvalifikácii častým problémom. Na druhej strane rýchla a krátka trať znamená, že jazdci môžu počas voľných tréningov absolvovať viacero jázd, samozrejme pod podmienkou, že majú k dispozícii dostatočný počet sád pneumatík.

Ako sme už spomenuli, trať je jednou z najagresívnejších, pokiaľ sa jedná o tvar, výšku a rozstup obrubníkov. Tímy sa sťažujú hlavne na vysoké „klobásové“ obrubníky, ktoré sú umiestnené na výjazdoch zo zákrut. Riaditeľ pretekov Michael Massi je však v tomto smere neoblomný. Tímy preto musia voliť jedno z najtvrdších nastavení zavesenia náprav. Jeden ústupok však FIA vzhľadom na zhustený kalendár predsa prijala: žlté obrubníky na výjazde zo zákrut 9. a 10. boli odstránené a nahradené tento rok populárnymi senzormi na sledovanie limitov trate. Riadiaci orgán prijal toto rozhodnutie kvôli zníženiu rizika poškodenia áut.

Z desiatich zákrut jazdci používajú brzdy len v siedmich. Zákruty s poradovým číslom 2., 5. a 8. sa jazdia na plný plyn, a preto ich technici prísne vzaté ani nepovažujú za zákruty. Trať má veľké množstvo zakrivení, keď sa sklon trate niekoľko krát mení. Najlepším príkladom je zákruta číslo 3. Trať tu začína klesať ešte pred vrcholom zákruty, pričom auto akceleruje až na výjazde z nej. Môže to mať za následok zdvihnutie kolesa, čo sa odzrkadlí na problémoch s brzdením, stabilitou a nakoniec aj s trakciou.

Náročnosť samotného predbiehania je porovnateľná s okruhom v Baku. Rakúska trať má so 73 % druhé najvyššie percento času na jedno kolo, počas ktorého sa jazdí na plný plyn. Najlepšie príležitosti na predbiehanie na Red Bull Ringu sú pred treťou a štvrtou zákrutou. V tretej môžu jazdci získať pozíciu vďaka neskorému brzdeniu, pričom zákruta ponúka pri útoku niekoľko línií prejazdu. Naopak, brániaci sa jazdec môže získať svoju pozíciu späť v zjazde do štvrtej zákruty, kde sa nachádza druhá DRS zóna.

Najnižšie položený bod je na štarte, odkiaľ trať stúpa až do najvyššieho bodu v tretej zákrute. Z pohľadu jazdcov je však zaujímavá aj predposledná deviata zákruta, v ktorej na nich pôsobí bočné preťaženie až 5,1 G, čo je tretia najvyššia zaznamenaná sila v tohtoročnom kalendári. Red Bull Ring má aj jedno špecifikum: väčšina jeho zákrut je pravotočivých, ale dve najnáročnejšie zákruty sú ľavotočivé, čo znamená, že pneumatiky nie sú zaťažované rovnomerne a monoposty prichádzajú do týchto zákrut zakaždým s relatívne studenými gumami.

Pirelli sa inšpirovalo minuloročným dvojitým víkendom v Silverstone a tento rok do Rakúska priviezlo pre dva víkendy na tej istej trati dve rôzne kombinácie zmesí pneumatík. Pre Veľkú cenu Štajerska sú pripravené rovnaké zmesi ako pred týždňom vo Francúzsku, teda C2-C3-C4. Pri tvrdších zmesiach, aké budú použité práve v nadchádzajúcom víkende, tímy zvykli voliť jednozastávkovú stratégiu, okrem prípadov, keď vďaka výjazdu bezpečnostného vozidla mohli získať zastávku v boxoch „zadarmo“. V roku 2020 sme v Rakúsku zaznamenali štyri výjazdy bezpečnostného vozidla v dvoch pretekoch (tri v úvodnom a jeden v druhom podujatí). Historicky však existuje až 50 % šanca na výjazd bezpečnostného vozidla počas suchých pretekov. Virtuálne bezpečnostné vozidlo tu bolo využité jediný raz – v sezóne 2018.

Aj keď je rakúsky okruh relatívne krátky, nachádzajú sa tu tri DRS zóny. V minuloročnej dvojici pretekov sa viac ako tri štvrtiny (76 %) predbiehacích manévrov uskutočnilo s pomocou systému DRS, čo len podčiarkuje jeho výrazný vplyv na predbiehanie. Niet sa prečo čudovať, veď ak sa pozrieme na celkovú dĺžku DRS zón, je Red Bull Ring v tohtoročnom kalendári rekordérom, pretože tri DRS zóny pokrývajú viac ako tretinu celej trate.

Keďže sa nachádzame v pohorí Álp, teploty môžu byť veľmi rôzne, čo je ďalší z faktorov, ktorý znamená pre tímy o jednu premennú veličinu naviac, čím sa stáva víkend pri nastavovaní auta o niečo zložitejším. Za posledných päť sezón tu teploty počas dňa kolísali v rozmedzí od 16 °C do 32 °C. Počasie bude nepochybne hrať svoju úlohu aj počas nasledujúcich dvoch víkendov a hoci budú tímy vyzbrojené množstvom údajov z Veľkej ceny Štajerska, môže sa stať, že pre druhé preteky na Red Bull Ringu budú nepoužiteľné. O tom, aké má tento okruh nároky na techniku sa dozviete o týždeň pred Veľkou cenou Rakúska.

https://pbs.twimg.com/media/E43xO66WEAA7o2l?format=jpg&name=large

Možno vás zaujme

Komentáre