Kvalifikačný ťahák Niké: Honda sa v piatok skrývala | Magazín F1 - F1online.sk

Kvalifikačný ťahák Niké: Honda sa v piatok skrývala

Sergio Pérez pred Maxom Verstappenom
zdroj: Red Bull Content Pool

Rovnaká trať, iné podmienky a úplne iný výsledok. To priniesol piatok na Red Bull Ringu, z ktorého si piloti odnášajú jedno zistenie: Mercedes sa v priebehu týždňa zlepšil. Analytikov však piatkové časy nezmiatli. Upozorňujú na to, že Red Bull v piatok ani zďaleka neukázal svoju pravú tvár.

V prvej päťke sme mali až štyri monoposty s pohonnou jednotkou Mercedes, medzi ne sa podarilo dostať len Maxovi Verstappenovi. To je úplné iný obraz, než aký sme videli pred týždňom.

Ku skvelému výsledku Mercedesu a Aston Martinu určite mohli prispieť aj o stupeň mäkšie pneumatiky, chladnejšie počasie či ľahké prehánky, ktoré prekazili ďalšie kvalifikačné jazdy, no leví podiel mali na tom pohonné jednotky.

Tie môžu tímy v piatok využívať podľa svojej ľubovôle. Pravidlo o zákaze zmeny motorových režimov totižto začína platiť až v sobotu na začiatku Q1. A Honda to využíva. “Honda znížila výkon viac ako my. Keď to vezmeme do úvahy, Red Bull je stále pred nami, hoci nie až tak výrazne ako minulý týždeň,” cituje inžinierov Mercedesu AMuS.

Výsledkom teda je, že buď Red Bull znížil výkon svojej pohonnej jednotky, alebo naopak, Mercedes ten svoj o čosi navýšil. Nech je ako chce, v piatok sme už nevideli tú 0,25-sekundovú výhodu Red Bullu na rovinkách; Mercedesu sa podarilo nájsť necelé tri desatiny.

Tentoraz bol totižto Max Verstappen vo svojom najrýchlejšom kole na rovinkách rovnako rýchly ako strieborné šípy. Pritom Hamilton a Verstappen jazdili s rovnakými krídlami ako minulý piatok. Výhoda Red Bullu sa opäť ukázala až pri dlhých jazdách. Opäť sme videli, že na rovinkách červení býci získavali cez dve desatinky sekundy na kolo.

Red Bull teda v sobotu určite pridá, a pridá viac ako Mercedes. Podľa Helmuta Marka sa však ešte potrebuje zohrať s mäkkou zmesou C5, ktorá je o čosi rýchlejšia ako tohtotýždňová stredne tvrdá, no určite nebude patriť medzi pretekových favoritov.

Aston Martin ako čierny kôň?

Aston Martin v piatok prekvapil všetkých vrátane seba, keď získal štvrtú a piatu priečku. Sebastian Vettel si to zdôvodnil tým, že jeho tím bol v tréningoch azda až príliš agresívny. Očakáva, že v sobotu sa už výsledky budú podobať viac na tohtoročný štandard.

Podobne ako v prípade Mercedesu sme totižto videli, že Aston Martin žmýkal zo svojej pohonnej jednotky viac ako jeho najväčší konkurenti. Netreba však inžinierom vziať všetky zásluhy za dobrý výsledok; z pohľadu nastavení sa vybrali lepším smerom ako pred týždňom a pomohla im aj mäkká zmes, ktorá bude aspoň v kvalifikácii trochu nahrádzať aerodynamické nedostatky monopostu AMR21.

Z dobrých pozícií by mal Aston Martin zosunúť McLaren, ktorý v piatok síce kvalifikačnú rýchlosť neukázal, no to kvôli intenzívnym testom a príprave na preteky. Dnes môžeme očakávať, že britský tím opäť ožije.

Ešte horšie výsledky v piatok zaznamenalo Ferrari. Taliansky tím sa podľa slov Carlosa Sainza v kvalifikácii ani nemá kde zlepšiť. Keďže “80 percent okruhu sa ide s plynom na podlahe”, tak Ferrari nedokáže v tých pár zákrutách dohnať motorový deficit. V kvalifikácii sa preto môže zopakovať situácia spred týždňa. Ferrari bude chcieť staviť na pretekové tempo.

https://pbs.twimg.com/media/E5S_cgRWYAIbouX?format=jpg&name=medium

Ako bude vyzerať Q2?

Stratégovia Mercedesu predpovedajú, že dnes uvidíme rovnaký scenár ako vo Francúzsku. “Všetci pôjdu v Q2 na stredne tvrdú zmes, aj napriek riziku, že skončia mimo prvej desiatky. Môže sa objaviť len pár zúfalcov, ktorí to skúsia na gumách C5.”

Tieto pneumatiky totižto môžu v pretekoch robiť problém. Zvládnuť nedeľu s jedinou zastávkou pri využití najmäkšej zmesi bude takmer nemožné. Ak sa však niekto rozhodne pre dve zastávky už dnes, bude to o inom.

Alan Permane z Renaultu súhlasí: “V dvojzastávkových pretekoch dáva perfektnú logiku odštartovať na gumách C5,” vysvetľuje s tým, že podľa neho jednozastávková stratégia dokonca nie je pravdepodobná. “Bude ťažké to zvládnuť na jeden pitstop. Pokiaľ viem, nikto minulý týždeň neodjazdil preteky s kombináciou C4 a C3.”

Máš svojho favorita na pole position?

Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov. Vieš si z nich vybrať? Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca získaš 20 € bonus na tvoj účet, a ukáž sa!

Možno vás zaujme

Komentáre