logo F1online.sk

Strategický ťahák Niké: Mercedes chcel byť bližšie…

Red Bull Ring, Spielberg, Rakúsko
© Twitter/Williams
Milan Kubala
Milan Kubala4. 7. 2021

Uvidíme dnes kópiu minulotýždňovej Veľkej ceny Štajerska? Hoci sa nachádzame na rovnakom okruhu, viacero faktorov by sa malo postarať o to, že dnešné preteky budú mať iný nádych a azda aj iné zloženie pilotov na pódiu. Čo sa presne tento víkend mení a čo zostane rovnaké? Na to sa pozrieme v dnešnom Strategickom ťaháku Niké.

Max Verstappen pred týždňom nedal nikomu šancu v kvalifikácii a napokon ani v pretekoch, ktoré ovládol spôsobom štart-cieľ. I tentoraz bude štartovať z pole position a opäť to bude na výhodnejšej stratégii. Ešte čosi však hrá v jeho prospech; zatiaľ čo pred siedmimi dňami za ním číhala dvojica Mercedesov, teraz sa pred úhlavných nepriateľov dostali Lando Norris i Sergio Pérez.

Všetko teda naznačuje tomu, že Holanďan dnes získa tretí triumf v rade a celkovo piatu víťaznú trofej pre červených býkov za sebou. Lewis Hamilton ho už včera videl na pódiu s trofejou, keď uviedol, že Holanďan poľahky zvíťazí.

Koniec-koncov to potvrdzujú aj piatkové pretekové simulácie. V tých kvalifikačných bol Red Bull ešte o čosi pomalší, no ako sme už spomenuli vo včerajšom ťaháku, to bolo najmä kvôli využívaniu šetrnejšieho režimu pohonnej jednotky. V dlhších stintoch bola výhoda Red Bullu späť.

Červení býci boli aj naďalej rýchlejší ako Hamilton s Bottasom, podľa prepočtov AMuSu o 0,15 sekundy na kolo. To je predsa len o čosi menej ako pred týždňom a sedí to aj s vyjadreniami Valtteriho Bottasa. “Myslím si, že z pohľadu pretekovej rýchlosti by sme na tom mali byť lepšie. Koniec-koncov všetko, čo sme spravili po stránke nastavení monopostu, sme spravili s cieľom zlepšiť pretekovú rýchlosť,” povedal po kvalifikácii.

Zamiešať kartami ešte môže počasie. Nad Red Bull Ringom by v nedeľu mohlo spŕchnuť. Piatkové podmienky v druhom tréningu by sa teda mohli podobať na tie dnešné; ľahký dážď, zamračené a relatívne chladno.

Kľúčové tiež bude udržať pneumatiky pri živote. Keďže Pirelli do Rakúska priviezlo mäkšiu kombináciu pneumatík, najmä tímy, ktoré odštartujú na softoch, budú mať čo robiť. Red Bull však už pred týždňom pôsobil sebaisto; keď Max Verstappen zamieril do boxov, mechanici zistili, že pneumatiky by zvládli ešte ďalších desať kôl. Nasledovalo sebavedomé vyjadrenie Helmuta Marka, že tento víkend by mohol byť Red Bull ešte dominantnejší.

V prospech Red Bullu tak hovorí i fakt, že obaja jeho piloti odštartujú na stredne tvrdej zmesi. V tomto smere teda Mercedes nezískal žiadnu výhodu, keďže pred týždňom musel Sergio Pérez štartovať na mäkkej. Pre Mercedes to nevyzerá vôbec dobre…

McLaren odštartuje z druhej priečky zásluhou Landa Norrisa. Po relatívne nevýraznom piatku, počas ktorého sa venoval skôr pretekovým simuláciám, tak má veľkú šancu získať pekný výsledok. Či bude rýchlostne stačiť na Red Bully a Mercedesy je otázne. Mladý Brit v sobotu hovoril o piatej priečke ako svojom osobnom cieli.

Obaja piloti AlphaTauri si vyslúžili pochvalu za šiestu a siedmu priečku, nuž a obaja si budú chcieť napraviť chuť z minulého týždňa. Cunoda vtedy prišiel na štarte o tri priečky a Gasly sa s pretekmi lúčil pár sekúnd po štarte. Francúzovo tempo na mäkkej zmesi v piatok nebolo vôbec zlé, a silný čas zajazdil i na mediumkách, hoci oproti ostatným bol jeho stint o čosi kratší.

Ferrari vypadlo už v Q2, čo ho koniec-koncov môže zachrániť. Môže si totižto slobodne vybrať pneumatiky na štarte a vyhnúť sa najmäkšej zmesi C5. Na nej obaja jazdci zaznamenali vážne drobenie predných gúm a ľavej zadnej. Teraz môžu staviť na stratégiu pozostávajúcu z použitia stredne tvrdej a tvrdej zmesi podobne ako top tímy.

Aston Martinu už tradične viac vychádzajú preteky ako kvalifikácia, no dnes to platiť nemusí. Obaja odštartujú na neobľúbených softoch, Vettel navyše s trestom.

Súhrn piatkových pretekových simulácií na mäkkej zmesi:

Pilot Priemerný čas Kolá Zmes
Alonso 1:10,074 12 soft
Norris 1:10,086 13 soft
Schumacher 1:10,237 8 soft
Stroll 1:10,325 11 soft
Gasly 1:10,328 15 soft
Vettel 1:10,384 15 soft
Ocon 1:10,493 19 soft
Latifi 1:10,596 10 soft
Ricciardo 1:10,997 7 soft
Cunoda 1:11,337 16 soft
Mazepin 1:11,381 13 soft

Nasledujú časy dosiahnuté na stredne tvrdých pneumatikách a na testovacích zmesiach, ktoré chce Pirelli predstaviť v Silverstone, a ktoré je možné prevádzkovať s tlakmi nižšími o 2 PSI.

Poznamenajme, že Hamiltonov stint bol rozdelený na dve časti. Po jeho výlete na štrk mechanici kontrolovali, či sa monopost nepoškodil.

Pilot Priemerný čas Kolá Zmes
Bottas 1:09,437 18 medium
Verstappen 1:09,549 20 medium
Gasly 1:09,553 8 medium
Sainz 1:09,584 6 medium
Hamilton 1:09,614 6+8 medium
Pérez 1:09,727 24 medium
Leclerc 1:09,829 11 medium
Räikkönen 1:09,896 14 medium
Latifi 1:10,119 13 medium
Cunoda 1:10,374 6 medium
Giovinazzi 1:10,475 12 medium
Mazepin 1:10,679 7 medium
Russell 1:10,914 10 medium
Schumacher 1:11,170 13 medium
Vettel 1:09,684 11 medium (test)
Ricciardo 1:09,848 7 medium (test)
Russell 1:10,748 12 medium (test)
Sainz 1:10,872 9 medium (test)

Štartový rošt a stratégie

Ako sme už poznamenali, o tri priečky príde Sebastian Vettel za blokovanie Fernanda Alonsa. Valtteri Bottas sa trestu vyhol rovnako ako Carlos Sainz, ktorý vďaka tomu vyštartuje z prvej desiatky.

Skvelú štartovú pozíciu má Lando Norris i ôsmy George Russell. Obaja britskí jazdci budú dokonca štartovať na stredne tvrdej zmesi rovnako ako Red Bully a Mercedesy. Gasly, Cunoda, Stroll a Vettel musia na štarte nasadiť mäkké pneumatiky, ostatní piloti majú voľnú ruku.

https://pbs.twimg.com/media/E5ZHQb5XEAc4VAy?format=png&name=large

Pirelli pred dnešnými pretekmi predpovedá dvojzastávkové stratégie, čo by mohlo oživiť strategicky jednotvárne preteky, ktoré sme videli minulý týždeň.

Ako najvýhodnejšia stratégia sa ukazuje dvojzastávková s dvoma stintami na tvrdej zmesi a jedným na stredne tvrdej. Alternatívou k nej je výmena stredne tvrdej zmesi za mäkkú, čo bude zrejme prípad Aston Martinu a AlphaTauri.

Do úvahy prichádza i jednozastávková stratégia so štartom na mediumkách a prezutím na tvrdú zmes, prípadne jej obrátený variant.

https://pbs.twimg.com/media/E5cTOe0XIAE3ZGF?format=jpg&name=large

Na najvýhodnejšiu dvojzastávkovú stratégiu sú dokonale pripravení Hamilton, Bottas i Verstappen. Sergio Pérez má len jednu čerstvú tvrdú zmes, čo by mohlo naznačovať, že sa Red Bull v jeho prípade chcel pokúsiť o alternatívnu stratégiu s jedným pitstopom. Ak sa po štarte udrží pred Mercedesmi, zrejme nebude nutné využiť jeho šetriace schopnosti.

https://pbs.twimg.com/media/E5cTIm0XMAEo48U?format=jpg&name=large

Pirelli po piatkových jazdách vypočítalo, že červená zmes je o 0,7 sekundy na kolo lepšia ako stredne tvrdá. Ide o odhad, keďže priame porovnanie komplikovalo počasie.

Nasadiť tvrdú sadu znamená strácať na kolo 1,2 sekundy.

https://pbs.twimg.com/media/E5WzwfEXwAAtU4P?format=jpg&name=large

Tipy redakcie

Milan Kubala

O víťazstve Maxa Verstappena azda nik nepochybuje, zrejme oň príde len v prípade veľkej smoly či nepriazni počasia. Red Bull má dnes vydláždenú cestu k prvému tohtosezónnemu double, keď pred Sergiom Pérezom je len Lando Norris, ktorý bude zrejme podobne ako pred týždňom pamätať na to, že s Red Bullmi a Mercedesmi nemá cenu bojovať.

George Russell dnes už musí zlomiť bodové prekliatie. Štartu ôsmy, na výhodnejšej stratégii a s novou pohonnou jednotkou. Čo sa môže pokaziť? Snáď nás mechanici tentoraz nepríjemne neprekvapia.

V súboji Carlosa Sainza a Charlesa Leclerca tento víkend verím viac Španielovi. Už pred týždňom mal lepšie tempo. Ukazuje, že sa už v tíme cíti dobre a auto konečne začína poslúchať jeho a nie naopak.

Pred týždňom sme videli len dve vypadnutia. Pri vysokej spoľahlivosti tohtoročných áut je pravdepodobné, že dnes uvidíme podobný scenár. Môže síce zapršať, čo by mohlo počet vypadnutí navýšiť, no hej, na dážď čakáme už týždne a ten stále neprichádza…

Matúš Pavlík

Ja Georgeovi neustále verím. Verím, že to raz v tejto sezóne už musí zlomiť. Už pred týždňom bol na tom pred štartom veľmi dobre, ale to je nič v porovnaní s týmto týždňom. Ôsme miesto na štarte a stredne tvrdé pneumatiky? Hovorím si, že dnes ho o body môže obrať už len ďalšia porucha.

Lewis Hamilton si dnes opäť odkrúti svoje, predvedie skvelé pretekové tempo a dokáže opäť minimalizovať straty. Mercedesu sa dnes príliš neverí, ale Hamilton je záruka vyrovnaných výkonov.

Pokiaľ ide o Sainza, tak kurzy naňho sú výhodnejšie než na Leclerca. Nerozumiem prečo. Carlos mal pred týždňom skvelé tempo a tento víkend bol zakaždým na úrovni Leclerca, alebo dokonca pred ním. Keďže štartuje pred Charlesom, je práve on mojim dnešným favoritom spomedzi dvojice pilotov Ferrari.

A súboj pilotov Alfy Romeo? Vyberám si Antonia. Dôvod je jednoduchý, kurz naňho je vyšší než na Kimiho. Podľa mňa sú pritom ich šance pomerne vyrovnané. Räikkönen má možno trochu prevahu v pretekovom tempe, ale štartuje pomerne ďaleko za Giovinazzim.

Tomáš Schügerl

Max Verstappen má v rukách ideálne karty na víťazstvo a bez preháňania môžeme konštatovať, že ho dnes oň môže obrať v podstate len technická porucha, hrubá jazdecká chyba alebo vrtochy počasia. Keďže to však viac vyzerá na suché než mokré preteky, a Max si zvlášť po sobote dá dvojnásobný pozor na akékoľvek chyby, získa dnes ďalšie víťazstvo a navýši náskok na čele šampionátu.

George Russell štartuje ôsmy na rovnakej stratégii ako oba Red Bully, Mercedesy a Lando Norris. Jeho Williams vyzeral pred týždňom v pretekovom tempe veľmi dobre, navyše oproti obom AlphaTauri má v rukách výhodnejšiu stratégiu so štartom na strednej zmesi. George má sympatie mnohých fanúšikov, ktorí veria, že už dnes konečne prelomí smolu a získa prvé body s Williamsom. Pri dobrej stratégii to môže byť pokojne umiestnenie v prvej osmičke.

Fernando Alonso mohol byť pokojne jedným z najpríjemnejších prekvapení kvalifikácie. V Q1 mu totiž stačil na postup jeden pokus, takže si pre prípadnú Q3 odložil dve čerstvé sady, vďaka čomu si trúfal na umiestnenie v TOP5. Ako dobre vieme, jeho snahy v Q2 mu pokazil Aston Martin, ktorý včas neupozornil Sebastiana Vettela, že sa za ním rúti rýchlejší Alonso. Fernando sa však nikdy nevzdáva a pri jeho povahe môžeme očakávať, že ho sobota ešte viac nakopne, aby sa dnes aj vďaka voľnému výberu pneumatík zase dostal do bodovanej desiatky.

Valtteri Bottas bojuje o svoju budúcnosť a už z minulosti vieme, že v takých momentoch sa zvykol „vyhecovať“ k neočakávanému výkonu. Štartuje z čistejšej strany roštu, pričom ak si spomenieme na minulý víkend, nemal úplne zlé tempo. Mohol by zamiešať karty minimálne v súboji s Pérezom a možno aj prekvapivo zdolať tímového kolegu.

A čo tvoje tipy?

Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov. Vieš si z nich vybrať lepšie ako naša redakcia?

Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca získaš 20€ bonus na tvoj účet, a ukáž sa!