logo F1online.skF1online.sk

McLaren trvá na tom, aby FIA využila značky na zadných krídlach a zakročila

Andreas Seidl
© Twitter/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubala4. 6. 2021

Už od prvého azerbajdžanského tréningu môžeme na zadných krídlach monopostov badať záhadné žltozelené značky. V skutočnosti až také záhadné nie sú; FIA chce pomocou týchto referenčných bodov sledovať pohyb zadných krídel, najmä ich flexibilitu a ohyb. V McLarene tento krok vítajú, no žiadajú, aby nezostalo len pri pozorovaní. Podľa Andreasa Seidla treba i zakročiť.

Téma flexibilných zadných krídel tu bola už poriadne dlho, no bod varu prekročila až v Španielsku. FIA preto vydala novú technickú direktívu, ktorou sprísnila statické testy zadných krídel, no tie začnú platiť až od VC Francúzska.

V tom vidí viacero tímov problém; hoci FIA uznáva, že taká flexibilita zadných krídel nie je v poriadku, na Veľkej cene Azerbajdžanu nebude tímom nik brániť také krídlo na svoje auto nasadiť. Môže sa teda stať, že hoci monopost prejde všetkými aktuálne platnými testami, po protestoch ho komisári označia za ilegálne.

Jedným z tímov, ktoré na trestanie flexibilných zadných krídel tlačia najviac, je McLaren. Andreas Seidl v piatok v Baku zopakoval svoje slová z Monaka. “Naša pozícia sa nezmenila od toho, čo sme komunikovali počas víkendu v Monaku. Teraz si proste musíme vyčkať, čo sa tento víkend udeje.”

“Je však skvelé, že sme minulý týždeň dostali nové usmernenie ohľadom technickej direktívy — ide o tieto nálepky, ktoré boli predstavené pre tento víkend. FIA bude mať vďaka nim možnosť lepšie zmerať, čo sa tu presne deje,” myslí si šéf McLarenu.

Nikolas Tombazis z FIA pred víkendom tímy informoval o tom, že i tieto nálepky, vďaka ktorým bude ľahšie pozorovať pohyby zadných krídel, môžu pomôcť usvedčiť niektorý tím z porušenia článku 3.8 Technických pravidiel F1, podľa ktorého sa žiadna aerodynamická súčiastka nesmie hýbať.

“Pokiaľ to správne chápem, tak tieto krúžky pomôžu lepšie zmerať, čo sa presne deje. Keď sa totižto pozrieme na videá z Barcelony, tak je aj pre FIA ťažké získať presné čísla, ktorá časť sa ako presne ohýba. FIA tak bude mať možnosť presne zmerať, čo sa deje a v ktorých miestach.”

Seidl následne pokračoval: “Myslím si, že Nikolas vo svojej technickej direktíve jasne odkázal, že ak uvidí také extrémne prípady, aké sme videli v Barcelone, tak zakročí. My to vidíme tak, že ak zbadáme takéto ohyby ako v Barcelone, tak tento víkend bude treba zakročiť. Ako presne tento zákrok bude v padoku vyzerať, to ešte neviem.”

Seidl napokon odmietol, že by v pravidlách existovala akási šedá zóna medzi článkom 3.8, ktorý zakazuje pohyblivé súčiastky, a článkom 3.9, ktorý pojednáva o statických záťažových testoch. Niektoré tímy totižto argumentujú, že ich monoposty prechádzajú všetkými testami, a preto sú v poriadku.

“Ja si nemyslím, že by tam bola nejaká šedá zóna. Tu sa treba pozrieť na detaily toho, ako boli tieto súčiastky navrhnuté. Ak zaregistrujete — to nie je naša úloha, to je úloha FIA —, že niektoré riešenia boli vyvinuté tak, aby boli naschvál flexibilné, tak je jasné, o čo tu ide,” trvá na svojom Seidl. “Článok 3.8 dosť jasne definuje, čo je a čo nie je povolené. Ak niekto vyrobí zadné krídlo alebo jeho koncovú lištu s jasným zámerom ju istým spôsobom ohýbať, a to tak, že to test z článku 3.9 neodhalí, tak je jasné, čo to znamená.”

Znamená to, že monopost nespĺňa pravidlá, naznačuje Seidl, no otvorene to nepovie. “To je náš pohľad. Opäť tvrdíme, že sme spokojní s krokmi, ktoré spravila FIA prostredníctvom technickej direktívy a jej aktualizácie.”

Bude teda McLaren protestovať? Šéf McLarenu vysvetlil, že na to je ešte priskoro. “Nemá zmysel robiť niečo pred štartom súťažnej časti, pretože v sobotu môžete zadné krídlo vymeniť. Nemá teda zmysel podnikať niečo v piatok v noci.”

Súvisiace články

Diskusia