logo F1online.sk

Podľa Brawna sú protesty Mercedesu odsúdené na neúspech

Christian Horner, Ross Brawn
© Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík28. 5. 2021

Na Veľkej cene Azerbajdžanu bude kauza flexibilných zadných krídel vrcholiť. Mercedesu a jeho zákazníkom sa veľmi nepáčilo, že FIA sprísnila pravidlá až od 15. júna a tým pádom môže Red Bull a spol. zo svojej výhody ťažiť aj na asi dvojkilometrovej hlavnej rovinke v Baku. Toto Wolff už prehlásil, že jeho tím sa chystá v Azerbajdžane podať protest. Ten je však podľa Rossa Brawna odsúdený na neúspech.

Red Bull, Alfa Romeo, Alpine alebo aj Ferrari v tejto sezóne nasadili do akcie tzv. flexibilné zadné krídla. Myšlienka je prostá. Tím vyrobí zadné krídlo, ktoré je dosť pevné, aby prešlo záťažovými testami FIA, no napriek tomu sa pri vysokých rýchlostiach v dôsledku odporu vzduchu ohýba. Tým sa znižuje aerodynamický odpor monopostu, čo ho na rovinkách zrýchľuje.

Takéto využívanie šedej zóny v pravidlách sa konkurentom ani samotnej FIA nepáčilo. Výsledkom je sprísnenie testov, čo však vstúpi do platnosti až 15. júna. A to podľa Mercedesu nestačí. Flexikrídla totiž môžu byť najefektívnejšie práve v Baku. Aj preto sa Toto Wolff vyhráža protestom. Pripomíname, že prípadný úspech takéhoto protestu by mohol viesť až k diskvalifikácii Red Bullu z nedeľných pretekov. To však podľa Rossa Brawna nie je príliš pravdepodobné.

„Nie, to si nemyslím,“ povedal výkonný riaditeľ Formuly 1 pre oblasť motoršportu pre ESPN. „Podľa mňa bola FIA vo svojom prístupe dosť konzistentná. Veľmi by ma prekvapilo, keby sa komisári postavili proti názoru FIA.“

„Myslím, že toto je kauza flexibilné krídlo, verzia 27 v histórii Formuly 1. Naozaj, za 40 rokov môjho pôsobenia v tomto športe sa už niečo podobné stalo veľakrát. Pamätám si, ako vtedajší technický riaditeľ Williamsu Patrick Head doslova skákal po našom prednom krídle, pretože podľa jeho názoru nebolo dosť tuhé. Chcel Charliemu Whitingovi demonštrovať, že nie je dosť pevné, a tak sa naňho postavil a poskakoval na ňom, aby mu ukázal jeho flexibilitu,“ spomína Brawn.

„Existuje súbor testov FIA, ktoré sú jediným spôsobom ako možno určiť limity toho, čo povolené je a čo povolené nie je. Ak tím testom prejde a niektorému zo súperov sa to nepáči, FIA sa na to môže pozrieť a povedať ‚dobrý postreh‘. Potom testy sprísni alebo zavedie nové. Tak je to stále“ vysvetľuje Brawn.

„Naozaj si nemyslím, že existuje iná cesta ako tento problém vyriešiť, pretože neviem, ako by sa to dalo kvantifikovať. Jeden človek si myslí, že nejaké krídlo je príliš ohybné, druhý má na to opačný názor. Presne preto máme zavedené tieto testy,“ uzavrel 66-ročný Angličan.

Súvisiace články