logo F1online.skF1online.sk

Grandiózne preteky v Imole vyhral Verstappen, druhému Hamiltonovi pomáhali všetci svätí

Max Verstappen
© Twitter/Red Bull
Milan Kubala
Milan Kubala18. 4. 2021

Max Verstappen sa Mercedesom revanšoval za Veľkú cenu Bahrajnu a strategickú porážku. V Imole Lewisovi Hamiltonovi vypálil rybník hneď na štarte, keď ho predbehol až z tretieho miesta. Od tohto momentu nedal nikomu ani len pomyslieť na víťaznú trofej.

Druhé miesto si vybojoval Lewis Hamilton, ktorému pomohlo povestné šťastíčko. Uprostred pretekov sa totižto dopustil chyby v zákrute Piratella a vrazil do bariéry. Dokázal síce vycúvať, vrátiť sa do boxov, nasadiť nové predné krídlo, no strácal už celé kolo na čelo pretekov.

Veľkou pomocou preňho bola následná červená vlajka, ktorú spôsobila kolízia Valtteriho Bottasa a Georga Russella, a Hamiltonovi stratené kolo darovala. Po stíhacej jazde a niekoľkých predbiehacích manévroch sa tak radoval z druhej priečky, keď v závere predbehol Landa Norrisa na McLarene. Z pódia sa napokon tešil i Norris.

No poďme pekne po poriadku.

Dráma sa začala už pred pretekmi, keď sa rozpršalo. Fernando Alonso sa už v inštalačných kolách ocitol v bariére, Lanceovi Strollovi začali horieť brzdy a Valtteri Bottas dostal defekt. Aby toho nebolo málo, mechanici Mercedesu skúmali oblasť okolo bŕzd Lewisa Hamiltona, konkrétne jeho pravého zadného kolesa. Šlo však o planý poplach, Brit bez problémov odštartoval.

Mechanici pracovali i na aute Sebastiana Vettela, no keďže to nestihli v časovom limite, Nemec napokon vyštartoval z boxov.

Celé pole nasadilo intermediálky až na Gaslyho, Ocona, Schumachera a Mazepina, ktorí stavili na zmes do hustého dažďa. Taký Charles Leclerc mal problémy už v zahrievacom kole a skoro zahrabal svoje auto v štrku. Nakoniec sa stihol vrátiť na svoju štartovú pozíciu, no aj po samotnom štarte bolo vidieť, že Scuderia má problémy zahriať svoje pneumatiky.

Štart nevyšiel Sergiovi Pérezovi, no skvelé reakcie ukázal Max Verstappen, ktorý ešte pred prvou zákrutou zvládol predbehnúť oboch súperov, ktorých mal pred sebou. V Tamburelle sa dotkli Max Verstappen s Lewisom Hamiltonom. Z Britovho monopostu odletela lišta predného krídla.

O pár zákrut neskôr vyšlo mimo trať Ferrari, no kamery vzápätí zamestnal Nicholas Latifi, ktorý kolidoval s Nikitom Mazepinom. Rusovi nenechal dostatok miesta. Haas náraz prežil, Latifi zostal rozotrený na bariére.

Na trať vyrazilo bezpečnostné vozidlo, na ktorého rýchlosť sa sťažovalo viacero jazdcov. Pri pomalej jazde nedokázali zahriať svoje pneumatiky, čo sa vypomstilo Mickovi Schumacherovi na mokrých gumách. Mávajúc svojím monopostom zo strany na stranu stratil kontrolu a blízko výjazdu z boxov vrazil do bariéry. Odtrhol si predné krídlo, no v nasledujúcom kole do boxov zájsť nemohol; pitlane bola uzavretá. Krídlo s nosom vymenil až v ďalšom kole a zaradil sa na chvost štartového poľa so stratou polovice kola.

Po reštarte si piloti na čele udržali svoje pozície. Lewis Hamilton sa na moment ukázal v spätnom zrkadle Maxa Verstappena, no Holanďan sa rýchlo utrhol. Hamilton sa následne na pár kôl dostal pod tlak Charlesa Leclerca.

Sergio Pérez na štvrtom mieste výrazne strácal, vo vysielačke hlásil, že sa mu volant “otáča sám”. Ku maximálnej spokojnosti mu ešte komisári naparili 10-sekundový trest za predbiehanie za bezpečnostným vozidlom.

Pierre Gasly bol dlho jediným autom na gumách do dažďa, zvyšok uznal, že intermediálky sú lepšie. AlphaTauri na to aj doplatila, keď sa Gasly prepadával a spomaľoval celý vláčik pilotov za sebou.

V 17. kole si vymenili pozície Daniel Ricciardo s Landom Norrisom. “Mám oveľa lepšiu rýchlosť, ale neviem ju využiť. Potrebujem voľnú trať,” ozval sa vo vysielačke Norris, ktorého Ricciardo očividne brzdil. Akonáhle sa dostal pred Austrálčana, začal mu unikať rýchlosťou svetla — čo si predstavte ako viac než tri sekundy za jedno kolo — a stíhať štvrtého Sergia Péreza.

Nasledovala fáza vyčkávania, kto ako prvý vyskúša sliky. Ako prvý žmurkol Sebastian Vettel na chvoste štartového poľa. Na pätnástej priečke už nemal čo stratiť, počas pitstopu prišiel len o jedno miesto. Následne nám riaditeľstvo pretekov oznámilo, že Vettel dostal trest 10 sekúnd STOP/GO za to, že ani päť minút pred štartom pretekov neboli na aute nasadené pneumatiky.

Max Verstappen naďalej opakoval, že na zmes do sucha je stále priskoro. Potvrdzovali to aj časy Vettela, Schumachera a Mazepina, ktorí stále neboli rýchlejší ako na intermediálkach. Ale začalo prituhovať, Lewis Hamilton zmazal päťsekundovú stratu a začal na Red Bull útočiť.

Červení býci následne zariskovali. Verstappen aj napriek všetkému nasadil stredne tvrdú zmes a vyšiel na trať na treťom mieste. Hamilton s Leclercom ho nasledovali až o kolo neskôr. Overcut im však nevyšiel, Verstappen si prvú priečku nielen, že udržal, ale opäť si vybudoval päťsekundový náskok! Aj vďaka pomalej zastávke Lewisa Hamiltona.

V boxoch sa strhla riadna mela, nastal ideálny čas na prezutie. Vtom sa to stalo. Lewis Hamilton nedobrzdil do zákruty Piratella, keď predbiehal Williams, prešiel po štrku a vrazil do bariéry. Dokázal z nej vycúvať a vrátiť sa do boxov, no stratil obrovské množstvo času — jedno celé kolo.

Aby toho nebolo málo, Mercedes prišiel o druhé auto, keď na cieľovej rovinke kolidovali George Russell a Valtteri Bottas. Nasledovala červená vlajka, monoposty boli “na totálku” a trať doslova posiata úlomkami.

Lewis Hamilton mal napokon i kusisko šťastia. Vďaka červenej fáze sa vrátil do prvého kola a ešte stále mohol pomýšľať hoci i na zisk pódia. A presne na to i pomýšľal.

Poradie pred reštartom:
VER, LEC, NOR, PER, SAI, RIC, STR, RAI, HAM, TSU.
Druhá desiatka: GIO, ALO, OCO, GAS, VET, MSC, MAZ.
Vypadli: BOT, RUS, LAT.

V predposlednej zákrute mal obrovské šťastie Max Verstappen, ktorý sa dostal do šmyku, no nakoniec sa stihol zaradiť a odštartovať z čela. Po reštarte sa Landovi Norrisovi i vďaka mäkkej zmesi podarilo predbehnúť Charlesa Leclerca v súboji o druhé miesto, Júki Cunoda sa zas roztočil a skončil v štrku. Dokázal sa z neho vyhrabať, no so stratou 15 sekúnd na zvyšok.

Lewis Hamilton získal pozíciu k dobru ešte pred reštartom, pretože Kimi Räikkönen vystrúhal piruetku, po ktorej pred seba chtiac-nechtiac pustil Hamiltona s Giovinazzim.

Tým sa zoznam incidentov VC Emilia Romagna 2021 neskončil. Už o dve kolá neskôr mal problémy Sergio Pérez. Jazdiac na štvrtom mieste to prepálil v šikane Gillesa Villeneuvea, roztočil sa, takmer zapadol v štrku a zaradil sa až pred Cunodu, ktorý pred koncom pretekov dostal päťsekundový trest za porušovanie limitov trate.

Obhajca titulu pokračoval tým, že predbehol Strolla sťažujúceho sa na preraďovanie, o pár kôl i Ricciarda na mäkších pneumatikách. Za Maxom Verstappenom, ktorý si na čele vybudoval desaťsekundový vankúš, sa vytvoril vláčil Norris, Leclerc, Sainz, Hamilton. Britovi sa cez neho darilo prebíjať. Leclerc predviedol peknú defenzívnu jazdu, no jeho Ferrari na Mercedes nemalo. Súboj dvoch Britov Norrisa a Hamiltona napokon tiež vyhral sedemnásobný šampión.

Z pódiových trofejí v podobe bleskov sa tak tešili Max Verstappen, Lewis Hamilton a Lando Norris. Mimochodom, po prvýkrát od VC Číny 2012 sme na pódiu videli dvoch britských pretekárov! Vtedy sa to podarilo Lewisovi Hamiltonovi a Jensonovi Buttonovi.

Skvelý deň zažilo Ferrari, ktoré obsadilo štvrtú a piatu priečku aj napriek tomu, že v úvode to so Sainzom nevyzeralo vôbec dobre. “Koľko chýb ešte narobím?” vyčítal si vo vysielačke chybu, po ktorej vyšiel na štrk, Carlos Sainz. Následne sa však rozbehol a získal cenné body pre svoju stajňu.

Danielovi Ricciardovi v porovnaní s Landom Norrisom chýbala rýchlosť, a tak napokon skončil len šiesty pred Lanceom Strollom. Oba Aston Martiny sa v druhej polovici pretekov sťažovali na chybnú synchronizáciu prevodovky. Vettel nakoniec nebodoval, k čomu prispel i desaťsekundový trest za to, že jeho mechanici pracovali na aute aj po odznení päťminútového signálu pred pretekmi.

Do TOP10 sa vošli i Pierre Gasly, ktorý si po sobote želal možno i viac, skúsený Kimi Räikkönen a Esteban Ocon. Francúz napokon porazil svojho tímového kolegu Alonsa len tesne, dvojicu nedelila ani jedna sekunda.

Sergio Pérez mal strašný deň. Najskôr stratil pozíciu v prospech Maxa Verstappena, následne mal problémy s riadením, dostal 10-sekundový trest za predbiehanie počas výjazdu safety caru, v samotnom závere sa roztočil. Dvanáste miesto pred Júkim Cunodom je katastrofou.

Image

Súvisiace články

Diskusia