AMuS očakáva návrat atmosférických V8. Zmena príde možno už v roku 2029


Nové pohonné jednotky pre rok 2026 a nové monoposty ešte ani neboli otestované, vlastne stále platí, že nie je hotová ani kompletná podoba nových predpisov a v zákulisí sa stále pracuje na detailoch. FIA, Formula 1 a tímy však už začínajú pracovať na tom, ako bude vyzerať ďalší krok.
Najbližšou métou je rok 2030. Rok 2026 sprevádzajú veľké očakávania a nikto vlastne nevie, čo od toho má očakávať, ale tento šport je o dlhodobom plánovaní a je najvyšší čas na diskusie o ďalšom kroku.
Budúcoročné predsezónne testy a nový ročník F1 sú spojené s obrovskými očakávaniami, ale v zákulisí už automobilky hovoria o roku 2030. Pohľad pod pokrievku priniesol redaktor nemeckého Auto Motor und Sport Michael Schmidt, ktorý vo svojom článku s veľkou sebadôverou predpovedá návrat väčších a hlučnejších motorov.
„Šport dlhodobo uvažuje o návrate motorov V10, ale v tejto chvíli sa javí ako favorit V8. Návrh hovorí o motore s objemom 2,4 litra podobný tomu z rokov 2006 až 2013. Novinkou je sústredenie na efektivitu. Ekologicky udržateľné palivo by sa spaľovalo prostredníctvom spaľovania s predkomorou, čo zabezpečí vyššiu úsporu paliva,“ píše Auto Motor und Sport.
„Spaľovací motor by doplnila hybridná zložka s výkonom medzi 220 a 240 kilowattmi. To by nové motory zaradilo presne medzi súčasné pohonné jednotky (120 kW) a konfiguráciu plánovanú na budúci rok (350 kW),“ dodáva nemecký magazín.
Podľa rovnakého zdroja sa po skončení Veľkej ceny Talianska uskutoční dôležité stretnutie o motoroch. Na stole budú otázky, či je V8 s hybridným prvkom správna cesta a či sa má prechod uskutočniť v roku 2029, 2030, alebo až na konci ďalšieho cyklu v roku 2031? „Podľa dostupných správ FIA presadzuje prechod už v roku 2029, pričom získala na svoju stranu aj Red Bull Powertrains a Cadillac,“ píše AMuS.
Je tu však aj opačný názor. Podľa nemeckého magazínu budú Audi a Honda trvať na dodržaní kompletného päťročného cyklu, pričom majú v tejto súvislosti právo veta. Tieto automobilky nechcú, aby veľké počiatočné investície vyšli vnivoč. Poradca Red Bullu Helmut Marko však oponuje: „Vývoj motorov stál všetkých rovnako. V budúcich predpisoch musíme myslieť viac na fanúšikov a menej na inžinierov. Motory musia byť jednoduchšie a lacnejšie.“
Okrem Red Bullu a Cadillacu by návrh mohlo podporiť aj Ferrari, ale len v prípade, že riadiaci orgán príde s jasným plánom. Fanúšikovia hlučných motorov by sa však ešte nemali radovať. Aj keď je jasné, že návrat motorov V8 má hlavne poslúžiť diváckej šou, kvôli novej metóde zapaľovania a so striktnými limitmi spaľovania bude nový motor podľa AMuS-u znieť „trochu ako dieselový agregát“. Motory bez turba by však mali priniesť určité zlepšenie.
Ústredným bodom diskusie však zostávajú náklady. Podľa Marka je potrebné znížiť ich aspoň o tretinu. Od roku 2026 budú môcť výrobcovia motorov minúť ročne až 130 miliónov dolárov. Zákaznícke tímy v súčasnosti platia za dodávky motorov medzi 17 a 20 miliónmi eur.
Tu sa však stavajú na odpor bohaté tímy a Frédéric Vasseur varuje pred znižovaním nákladov ako prostriedkom na vytváranie tlaku, ale bez jasného plánu. Podľa jeho slov sú potrebné jednoznačné vyhlásenia o tom, ako sa majú dosiahnuť želané úspory. Má to byť cez tvrdý rozpočtový strop? Alebo skôr cez prísnejšiu reguláciu, ktorá ešte viac obmedzí technickú slobodu?
„Zmena konceptu motorov musí byť dlhodobým riešením. Prechod z 1,6-litrového turba V6 na atmosférickú 2,4-litrovú V8 si vyžiada nové investície do výroby od všetkých dodávateľov motorov. Takéto investície dávajú ekonomický zmysel, najmä ak sa znížia ceny pre zákazníkov, ale len v prípade, že pravidlá zostanú stabilné najmenej desať rokov,“ uviedol AMuS.