Kto mení dodávateľov motorov, si priplatí, ale o jazdy so staršími autami nepríde


Výmena dodávateľa pohonných jednotiek je veľmi komplikovaná záležitosť, preto sa uprostred jedného technického cyklu vo Formule 1 prakticky nevyskytuje. Pred sezónou 2026 však dodávateľov mení viacero tímov, ktoré sa začali zamýšľať nad tým, či budú môcť vôbec testovať so staršími monopostmi. Tímy a FIA napokon dospeli k dohode, ktorá to umožní.
Aston Martin vystrieda pohonné jednotky Mercedesu za agregáty Hondy, Red Bull a Racing Bulls po novom nasadia vlastné motory, Alpine sa pripojí k Mercedesu a zo Sauberu sa stane Audi s vlastnými pohonnými jednotkami.
Na jednej strane tieto tímy veria vo výkonnostné zisky, no tieto “prestupy” majú aj svoje úskalia. Predchádzajúci dodávateľ im totiž doposiaľ nebol povinný poskytnúť staršie pohonné jednotky, čo by pre nich znamenalo, že od roku 2026 by nemohli testovať so staršími autami.
Tieto testy sú pritom veľmi populárne vzhľadom na to, že pre ne neplatia také prísne pravidlá. Väčšinou sa do kokpitov posadia mladí jazdci, ale v staršom monoposte sme videli pripravovať sa aj Lewisa Hamiltona či Maxa Verstappena, ktorý v Imole testoval dvojročný monopost, aby s inžiniermi odhalili problémy súčasného auta.
Portál motorsport.com informuje, že Medzinárodná automobilová federácia napokon s tímami a motorármi dospela k dohode: V priebehu nasledujúcich dvoch sezón po výmene dodávateľa pohonných jednotiek bude mať stajňa právo využiť motory z predchádzajúceho cyklu.
To znamená, že Red Bull bude môcť v budúcej sezóne požiadať o motory Hondu, Aston Martin zas v prípade testov so staršími autami bude mať k dispozícii agregáty Mercedesu a Sauber/Audi bude môcť nasadiť motory Ferrari. Alpine bude mať o čosi jednoduchšiu situáciu, ak sa rozhodne celkom nezatvoriť svoje oddelenie vo Viry.
Nebude to však zadarmo. FIA v tomto prípade nenastavila žiaden horný limit na cenu takýchto motorov. Keďže nebudú ani spadať pod rozpočtový strop, každý dodávateľ si môže cenu určiť podľa seba.
Počas belgického víkendu sa v padoku hovorilo o tom, že jeden veľký dodávateľ motorov už svojich zákazníkov informoval o tom, že cena bude dvojnásobná oproti súčasnosti. Na druhej strane to pre väčšinu nebude predstavovať až taký problém, keďže rozpočtový strop sa nevzťahuje na jazdy so staršími autami.