logo F1online.sk

VC Austrálie chce už tento rok jazdiť na upravenej konfigurácii

Po štarte VC Austrálie 2019
© Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala1. 2. 2021

Posunutie Veľkej ceny Austrálie 2021 na november otvára možnosti pre organizátorov pretekov, ktorí už dlhšiu dobu uvažujú o zmenách v konfigurácii trate. V Melbourne chcú vidieť viac predbiehania a napínavejšie dvojzastávkové preteky, čoho by sme sa na jeseň aj mohli dočkať.

Podľa pôvodného plánu malo dôjsť k preasfaltovaniu okruhu po tohtoročných pretekoch. Ten, na ktorom sa stále preteká, si toho totižto už dosť pamätá; bol použitý aj na tunajšej premiérovej veľkej cene v roku 1996. V roku 2022 teda malo byť všetko nové, no s odkladom, ktorý spôsobila pandémia, nový asfalt zažije už Veľkú cenu Austrálie 2021.

Organizátor chce, aby sa atraktívnejšie veľké ceny s množstvom predbiehania a dvojzastávkovými stratégiami stali pastvou pre oči.

Z tohto dôvodu nový podklad nebude k pneumatikám taký šetrný, čo by malo misky váh nakloniť smerom k dvojzastávkovým stratégiám. Pomôcť má tiež zvýšenie maximálnej povolenej rýchlosti v boxovej uličke z terajších 60 na 80 km/h. S touto zmenou súvisí aj odstránenie trávnatého úseku pri boxovom múriku a rozšírenie boxovej uličky.

Red Bull Content Pool

Čím menej času piloti strávia v boxoch, tým ochotnejšie si tímy budú voliť dvojzastávkovú stratégiu. Avšak, ak sa na trati stále nebude dať predbiehať, všetky tieto snahy budú zbytočné.

Organizátor preto plánuje upraviť hneď prvú zákrutu, rozšírením trate chce podporiť prebiehanie na tomto mieste a dať pilotom viac miesta, aby sa hlavne na štarte vyhli kolíziám. Podobný osud čaká šiestu zákrutu, takisto bude rozšírená. Pilot vďaka tomu bude mať možnosť vybrať si viac než len jednu stopu, a tak sa udržať bližšie za súperom.

Do úvahy tiež spadá odstránenie šikany, ktorá pozostáva z deviatej a desiatej zákruty. Na jej vnútrajšku už teraz existuje cesta, vďaka ktorej by sme sa v tejto časti trate vedeli vyhnúť tvrdému brzdeniu.

Red Bull Content Pool

Aby táto zmena priniesla skutočný úžitok, bude vhodné pozrieť sa i na rýchlu šikanu medzi jedenástkou a dvanástkou. V nej majú piloti problém udržať sa v turbulentnom vzduchu za súperom. Spomalenie zákruty a tým pádom predĺženie brzdnej zóny by tomuto mohlo pomôcť.

Intenzívnejšie sa však hovorí o trinástke. V tejto časti trate sa tiež dá predbiehať, no organizátor má naplánovaných niekoľko zmien, ktoré by mali jazdcom pomôcť.

Momentálne má celá zákruta sklon -2%, čo znamená, že jej vnútrajšok je vyššie položený ako vonkajšok. Z pohľadu predbiehania je ideálny presný opak, aby sa autá mohli “oprieť” o zákrutu. Sklon -2% sa má zmeniť na +5% a pripodobniť sa prvej zákrute v Mugelle. Zákruta bude takisto rozšírená.

Nakoľko všetky tieto zmeny pomôžu, by sme sa mali dozvedieť už v novembri a opäť budúci rok, keďže organizátor chce okruh prispôsobiť predovšetkým novej generácii monopostov.

Náklady na spomínané zmeny by podľa odhadov nemali presiahnuť sumu 10 miliónov eur.

Súvisiace články