logo F1online.skF1online.sk

Tímy si začínajú uvedomovať, že spaľovacie motory sú cesta vpred, tvrdí Sulajem

Kryty motora Alpinu
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 14:32

O návrate spaľovacích motorov bez elektrickej časti sa hovorí už dlhé mesiace. Podľa prezidenta FIA Mohameda bin Sulajema začína byť jeho vízia čoraz atraktívnejšia aj pre samotné tímy, keďže nasadenie takýchto motorov by bolo výrazne lacnejšie. Prezradil dokonca, kedy by sa mohli do Formuly 1 vrátiť.

Medzinárodná automobilová federácia už pred rokom zriadila pracovnú skupinu, ktorá má za úlohu preskúmať možnosti budúcich pohonných jednotiek. Jednou z alternatív je stále návrat k spaľovacím motorom, ktoré by nahradili nové pohonné jednotky s 50-percentným podielom elektriny.

Výrobcovia majú za sebou niekoľko rokov vývoja, počas ktorého minuli stovky miliónov dolárov s pochybnými vyhliadkami. Insideri z padoku upozorňujú, že v budúcom roku by sa z Formuly 1 mohol stať šampionát v manažovaní pohonných jednotiek. Teraz už nie je čas zatiahnuť ručnú brzdu, to sa podľa Sulajema bude dať v roku 2029.

“Osemvalcové motory prídu. Vzhľadom na to, ako to stajne vnímajú, som veľmi optimistický a spokojný. FOM to podporuje a tímy si začínajú uvedomovať, že je to správna cesta vpred,” tvrdí Mohamed bin Sulajem. “Musíme to spraviť skoro. Potrebujete tri roky, takže dúfame, že v roku 2029 už niečo budeme mať.”

Vedenie FIA vidí v návrate spaľovacích motorov samé výhody. “Keď som prišiel s myšlienkou motorov V6, V8, V10 alebo V12, bol to nápad, ako sa postarať o udržateľnosť tohto biznisu. Nemáte ani poňatia, aké komplikované sú súčasné motory, a tiež drahé. Ich vývoj dosahuje 200 miliónov,” pripomína, aké sú náklady výrobcov pohonných jednotiek.

Na rozdiel od toho spaľovací motor bude lacnejší. “Samotný motor stojí približne 1,8 až 2,1 milióna, takže by sme mohli presedlať na osemvalce. Mnohí výrobcovia a mnohé automobilky vyrábajú osemvalce aj komerčne, takže je to správne.”

“O koľko by to kleslo? Cieľom je dosiahnuť 50-percentný pokles vo všetkom, potom sa to dá udržať. Tímy si to budú môcť dovoliť,” pokračoval vo svojej finančnej analýze. “Sú oveľa lacnejšie, takisto o 90 až 100 kíl ľahšie. Pre túto hmotnosť sme na bezpečnostných prvkoch pridali ďalších 50 kg, takže autá by vážili ešte menej.”

“Pre jazdca je najhoršia tá hmotnosť. Autá budú menšie, bude to lepšie, a aj s dobrým zvukom. Toto je cesta vpred a znížime náklady. Ľudia si myslia, že Formula 1 má neobmedzené zdroje, ale to neplatí pre všetky tímy.”

Ak výrobcovia a tímy budú súhlasiť s návratom k spaľovacím motorom, podľa Sulajema budú rokovania o konkrétnej podobe pravidiel veľmi jednoduché. Spísať ich by nemuselo trvať tak dlho ako to bolo pred pár rokmi pri prípravách na rok 2026.

“Potrebujeme doladiť len technické detaily. Budú mať motory objem 2,5 alebo 2,6 litra alebo budú trojlitrové? Komu na tom záleží? Budú to osemvalce alebo desaťvalce? To závisí do tímov,” pokračoval 63-ročný Emirátčan. “Dúfame, že v roku 2029 tu už niečo budeme mať. Na druhej strane je však aj palivo veľmi drahé a z tohto pohľadu musíme byť veľmi opatrní. Aj prevodovky sú veľmi drahé.”

Formula 1 si v súčasnej klíme nemôže dovoliť nebyť ekologickým šampionátom. Podľa Sulajema elektrifikácia nepredstavuje jediný spôsob, ako to dosiahnuť. Ak by sa mu napokon podarilo svoje nápady presadiť, považoval by to za jeden z najväčších úspechov svojho pôsobenia vo FIA.

“Je to správna vec. Je to správna vec pre udržateľnosť biznisu,” podotýka Sulajem. “Nie každý si to vo Formule 1 môže dovoliť. Hovorím napríklad aj o rely, pozrite sa na rely, kde prinášame udržateľné palivá a odstraňujeme elektrinu. Čo potrebujeme? Aký je náš cieľ? Je naším cieľom elektrifikácia? Nie je.”

“Ide o to dostať sa na potrebné čísla z hľadiska životného prostredia. Ak sa na ne dostaneme tak alebo inak, komu na tom záleží? Hybridy, vodík, udržateľné palivá, syntetické palivá… Je to jedno, ak sa na tie čísla dostaneme. Takto by sme však zjednodušili pohonné jednotky, zjednodušili by sme techniku v autách,” dodal.

Súvisiace články

Diskusia