logo F1online.sk

Brawn nie je fanúšikom dodatočných závaží, aero hendikep sa mu však pozdáva

Veterný tunel, aerodynamika, Brackley
© Mercedes
Ladislav Király
Ladislav Király8. 6. 2020

Formula 1 pristúpi v blízkej budúcnosti k viacerým zaujímavým novinkám, pričom jednou z nich bude aj aerodynamický hendikep. Pri jeho uplatňovaní pôjde o to, že tí, ktorí skončia v majstrovstvách vyššie, budú po stránke aerodynamického vývoja obmedzenejší, ako tí, ktorí skončia nižšie.

Ak by Mercedes získal titul a Williams by skončil posledný, tak by strieborní mohli v budúcom roku využívať veterný tunel len do 90 percent súčasného povoleného objemu prác a rovnako do 90 percent by sa museli pomestiť aj s dátami týkajúcimi sa CFD. Williams by sa naopak posunul až na 112,5 percenta.

Od roku 2022 bude toto pravidlo ešte prísnejšie a najsilnejšia stajňa s vývojom klesne na 70 percent súčasného limitu, najhoršia naopak poskočí až na 115 percent. To znamená, že taký Williams by mal mať dostatočné páky na to, aby sa výkonnostne dotiahol a celé pole by mohlo byť vyrovnanejšie. Taký je plán.

Jeden zo šéfov športu Ross Brawn toto pravidlo prirovnal k draftu v zámorských profesionálnych súťažiach. Tam je to tak, že najhorší tím si vyberá mladý talent ako prvý a ten najlepší tím až ako posledný.

„Bude to permanentné pravidlo,“ uviedol Brawn v rozhovore pre RaceFans. „Teda ak náhodou neobjavíme nejaké nečakané dôsledky, o ktorých v tejto chvíli nevieme. Je to také citlivé vyrovnanie štartového poľa.“

„Najdôležitejšia vec na tomto všetkom je tá, že naďalej si zachováme silnú meritokraciu. Ten, kto odvedie biednu robotu, aj keď bude mať viac aerodynamických kapacít, ostane na konci štartového roštu. Avšak ak niekto odvedie aj s menšími aerodynamickými kapacitami skvelú prácu, tak bude vpredu.“

„Osobne to vnímam tak trochu ako draft NFL, kde si síce vyberiete najlepších hráčov, no napokon ich musíte aj správne trénovať, musíte mať správnu taktiku a všetky možné ďalšie veci. Vďaka tomu je to meritokracia a toto je len všeobecné vyrovnanie štartového poľa,“ skonštatoval Angličan, ktorý naopak nebol fanúšikom rôznych umelých zásahov.

Zdôraznil, že niečo také, ako dodatočné závažia, ktoré by auto muselo niesť, sa mu vôbec nepozdávalo. „Tieto veci sa nám nepáčia a počas mnohých rozhovorov s fanúšikmi sme dospeli k tomu, že sa nepáčia ani im. Ak by ste vyhrali preteky, ale v tých ďalších by ste kvôli tomu dostali desať dodatočných kilogramov, tak o tom predsa Formula 1 nie je.“

„Sú to iné veci, ako aerodynamický hendikep. My tímom, ktorým sa až tak nedarí, v zásade hovoríme: Tu máte skvelú príležitosť, ale ak ju nevyužijete, tak je to váš problém. Top tímy nebudeme penalizovať tým, že by sme im ubrali výkon, prípadne sme im pridali váhu. Toto sa nikdy nestane,“ dodal Ross Brawn.

Súvisiace články