logo F1online.skF1online.sk

Éra udržateľnosti. Pirelli priznalo, že tretina vyrobených pneumatík sa nikdy nedotkne trate

Pirelli, ilustračné
© LAT Images/Pirelli F1 Press Area
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík19. 12. 2024

Formula 1 pokračuje v dosahovaní svojich ekologických cieľov. Šport sa zaviazal, že do roku 2030 dosiahne uhlíkovú neutralitu. Továrne mnohých tímov sa dnes už pýšia najvyššími ekologickými štandardmi a od roku 2026 budú monoposty poháňané spolovice elektrinou a ekologicky udržateľným palivom. Problém je v tom, že toto všetko je hotová kvapka v mori v porovnaní s tým, koľko túto planétu stojí cestovanie na podujatia a pneumatiky.

Dodávateľ pneumatík Pirelli uzavrel ďalšiu sezónu Formuly 1. Talianska spoločnosť sa po skončení ročníka podelila o niekoľko zaujímavostí a mnohé skutočne vyrážajú dych. Tieto fakty vrhajú na ekologické iniciatívy Formuly 1 úplne iné svetlo, ale, ako sa hovorí, keď máte lepšie riešenie, sem s ním.

Z koncoročnej správy Pirelli vyberáme:

  • Všetky pneumatiky v súčte absolvovali 334 942 175 kilometrov a 65 534 kôl,
  • V roku 2024 dodalo Pirelli tímom 8016 sád čerstvých pneumatík, z ktorých bolo 6100 slikov, 1428 intermediálok a 488 modro označených zmesí do hustého dažďa,
  • Presne 2718 sád z dodaných 8016 sa nikdy nedotklo pretekárskeho okruhu, čo je takmer 34 percent z celkového počtu. Mnohé z nich boli intermediálky a mokré pneumatiky, ktoré sa nikdy nevyužili, keďže v priebehu víkendu nepršalo,
  • Z 2718 nepoužitých sád však bolo až 935 slikov, čo je asi 15 percent z celkového počtu, ktoré sa vozia na každý súťažný víkend,
  • Ďalších 948 sád slikov odjazdilo len jedno až tri kolá,
  • To znamená, že takmer 46 percent všetkých dodaných pneumatík tímy nevyužijú, alebo ich využijú na maximálne tri kolá.

Tieto fakty sú z ekologického hľadiska o to pozoruhodnejšie, keď si uvedomíme, koľko peňazí a škôd na životnom prostredí stojí a spôsobí nielen výroba pneumatík, ale tiež ich preprava, likvidácia a recyklácia. 46 percent všetkých pneumatík Pirelli lieta po svete alebo sa prepravuje loďou, aby sa nikdy nedotkli pretekárskeho okruhu, príp. odjazdili nanajvýš tri kolá.

Dokonca aj samotné Pirelli v záverečnej správe lakonicky poznamenalo: „Problém efektívnejšieho využívania pneumatík v priebehu pretekárskeho víkendu zostáva na stole.“

Riešenie však nie je jednoduché. V posledných rokoch sme boli svedkami niekoľkých iniciatív. Pirelli sa v spolupráci s Formulou 1 pokúsilo znížiť počet alokovaných sád pre pilota z 13 na 11, ale to spôsobilo, že sa počas tréningov takmer nejazdilo a keď fanúšikovia prišli na trať už v piatok, sledovali zväčša prázdny okruh. Podobný problém nastal aj počas tohtoročných šprintových víkendov, keď mali tímy k dispozícii 12 sád pneumatík – len o jednu menej než obvykle.

Pirelli však v tomto roku predsa len vyrobilo oveľa menej intermediálok a pneumatík do veľkej vody. Vďaka technologickým zmenám dokázali „zelené“ a „modré“ pneumatiky vyzuť a znovu nasadiť ďalší víkend. Podľa správy sa týmto ušetrilo 3500 gúm v porovnaní s rokom 2023, čo je pozoruhodný úspech, ale stále sa dá urobiť viac.

„Realita je taká, že je nemožné, aby sa v F1 použila každá pneumatika, ale určite sa dá urobiť viac. Pokiaľ ide o mokré pneumatiky, šport by sa mohol spoliehať len na jednu zmes pneumatík, nie dve,“ uvádza portál Autosport a poukazuje na praktickú nepoužiteľnosť „wetiek“, ktoré možno nepotrebujú zahrievacie dečky, ale tímy sa im vyhýbajú ako čert krížu.

Podľa Pirelli použili tímy intermediálky počas 5,84 percenta času na trati, zatiaľ čo monzúnky pokryli len 0,57 percenta celkovej vzdialenosti.

Pokiaľ ide o využitie slikov, v tomto smere je prípadnou odpoveďou zmena športových pravidiel. Tie by mohli prinútiť tímy, aby napríklad počas kvalifikácie nasadili rovnakú zmes viackrát. Vieme, že väčšina prevážaných a nasadzovaných gúm sú softy, ktoré tímy potrebujú len na pár kôl v kvalifikácii – alebo ak niekto vypadne už v Q1, nepotrebujú ich vôbec.

V tejto chvíli však vieme len to, že alternatívna alokácia pneumatík s 11 dostupnými sadami, miesto 13, je dnes zavrhnutá. Pirelli ústami svojho motoristického šéfa Maria Isolu vyjadrilo nesúhlas s týmto rozhodnutím, ale to bolo všetko, čo mohlo urobiť. V každom prípade je očividné, že ak 46 percent pneumatík nepotrebujete vôbec, alebo ich potrebujete len na pár kôl, táto téma si zaslúži väčšiu pozornosť.

Súvisiace články

Diskusia