logo F1online.skF1online.sk

Mercedes: S dnešnými znalosťami by sme spojazdnili aj bezbočnicový koncept

Bočnice Mercedesu
© Twitter/Albert Fabrega
Milan Kubala
Milan Kubala13. 8. 2024

Celá Formula 1 s údivom sledovala, keď Mercedes vytiahol z garáže monopost prakticky bez bočníc. Počiatočné nadšenie však opadlo veľmi rýchlo. Ukázalo sa, že Mercedes so svojím monopostom nevedel pracovať a bol nútený sa vybrať inou cestou. Jeho bočnice sa začali podobať na riešenia ostatných, no nebola to táto zmena, ktorá tak výrazne pomohla Mercedesu.

Inžinieri sa toho za posledné tri roky naučili nesmierne veľa o prísavnom efekte. Mercedes zistil, ako minimalizovať poskakovanie, ktoré ho sprevádzalo v posledných dvoch rokoch. Zdalo sa, že na vine je bezbočnicový koncept, keďže bočnice boli z vizuálnej stránky najväčším rozdielom v porovnaní s Ferrari či Red Bullom.

Mercedes však už vtedy vysvetľoval, že bočnice nie sú koreňom všetkých problémov. Na to by sme sa vraj v monoposte museli začať vŕtať hlbšie. Šéf traťových inžinierov Andrew Shovlin to najnovšie potvrdzuje slovami, že keby mal Mercedes s terajšími vedomosťami opäť nasadiť “nulové” bočnice, tak by s nimi dokázal pracovať.

“Áno, v tom zmysle, že by tím vedel všetko, čo vie teraz, a mal by možnosť sa vrátiť v čase do roku 2021 a skúsiť to ešte raz. Taký tím by mal najrýchlejšie auto, pretože každá stajňa si musela prejsť strmou krivkou učenia sa. V tomto zmysle by sme to s bočnicami dokázali spraviť tak, aby to fungovalo,” povedal Andrew Shovlin počas VC Belgicka, ktorú nakoniec jeho tím vyhral.

S dnešnými vedomosťami by Mercedes v roku 2022 vyhrával, no zrejme by si časom aj tak uvedomil, že bezbočnicový koncept nie je optimálny. “Poskytli by (bočnice) rovnaký výkon ako súčasná konštrukcia auta? Možno nie, ale bočnice neboli tou najdôležitejšou vecou, ktorá s naším autom nebola v poriadku.”

“Našli sa na ňom ďalšie veci. Keby sme mohli napraviť dve z nich, bočnice by zrejme na tomto zozname chýbali. Avšak, súčasné riešenie ponúka jasne lepší výkon,” uznal britský inžinier.

Mercedes v uplynulých sezónach pravidelne lákal na balíčky vylepšení a ubezpečoval, že už všetkému pochopil. Až v tejto sezóne však prišiel balík, ktorý strieborným šípom pomohol do takej miery, že dokážu bojovať o víťazstvá.

Shovlin priznáva, že na technickom oddelení si veľmi často neboli istí výsledkami. “Vždy do istej miery pôjde o metódu pokus-omyl, pretože monoposty Formuly 1 sú predmetom výskumu a nie každý výskum sa ukáže ako správny. Staviate to na teóriách, podľa ktorých funguje aerodynamika, pneumatiky a, čo je dôležité z hľadiska dynamiky auta, neustále sa snažíte upraviť svoje modely tak, aby lepšie odzrkadľovali správanie auta na trati.”

“Myslím si teda, že do istej miery to bolo vždy o metóde pokus-omyl. My sme mali problém s tým, že nás postihli problémy, s ktorými sme dostatočne nepočítali. To bola jedna veľká výzva, no ak sa pozriete na to, ako sa v tejto chvíli mení výkonnosť monopostov, tak je evidentné, že nikto ešte nerozumie všetkému, čo o súčasnej generácii áut môžete vedieť,” dodal.

Súvisiace články

Diskusia