logo F1online.skF1online.sk

Mercedes: Oba monoposty boli na štarte rovnako ťažké. Rozdiel nespôsobili len pneumatiky

Monopost Georgea Russella na rošte
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala31. 7. 2024

Mercedes mal už viac priestoru preskúmať, čo všetko prispelo k nedeľnej diskvalifikácii Georgea Russella. Dospel k tomu, že pneumatiky nie sú jediný faktor, ktorý znížil hmotnosť auta o 1,5 kilogramu a podpísal sa pod jeho vylúčenie z veľkej ceny.

Hmotnostný limit 798 kilogramov, ktorý platí pre monopost s jazdcom, ale bez natankovaného paliva, Mercedes v prípade Russella podliezol o 1500 gramov. Komisári preto podľa pravidiel nemali na výber a britskému jazdcovi museli víťazstvo vziať.

“Bolo to veľké sklamanie a aj veľmi nešťastné, najmä po tom, čo z nízkej pozície odjazdil také dobré preteky,” vysvetľuje v debriefingu z dielne Mercedesu Andrew Shovlin, šéf traťových inžinierov stajne. “V tejto chvíli sa snažíme pochopiť, čo sa presne stalo. Veľká časť toho sa týka váženia rôznych komponentov.”

Pochopiť, ako je možné, že vo výpočtoch došlo k chybe, bude trvať o niečo dlhšie. V tejto chvíli však už vedia, ktoré komponenty boli ľahšie, než sa predpokladalo. “Auto môže počas pretekov stratiť dosť veľa hmotnosti. Opotrebúvajú sa pneumatiky, doska podlahy, brzdy, spotrebúva sa olej. Aj samotný jazdec môže toho dosť stratiť. V týchto konkrétnych pretekoch George dosť schudol.”

Hmotnosť jazdca spolu s jeho sedačkou a prípadnými závažiami nesmie “v žiadnom momente súťaže” klesnúť pod 80 kg, píše sa v technických pravidlách. Toto je teda ďalšia premenná, s ktorou musia inžinieri pred pretekmi počítať.

Shovlin však následne prezradil, že na štarte pretekov boli monoposty Mercedesu rovnako ťažké. Zdá sa teda, že aj keď ľahších bolo viacero komponentov, tým rozhodujúcim, ktorý spôsobil pokles hmotnosti auta pod požadovanú hranicu, boli nakoniec pneumatiky. Neboli však jediné.

“Obe autá štartovali s rovnakou hmotnosťou. Lewis a George boli odvážení po kvalifikácii a ich autá sa líšili o menej ako 500 gramov,” prezradil Shovlin. “George je jediný, kto mal problém, a to preto, že opotrebovanie pneumatík bolo oveľa vyššie, a zdá sa, že sme stratili viac materiálu na doske podlahy. Pozbierame však dáta a pozrieme sa na to, ako by sme mohli vylepšiť naše procesy, pretože je jasné, že nechceme, aby sa to zopakovalo v budúcnosti.”

Ako poznamenal Andrew Shovlin, nadmieru opotrebovaná doska podlahy mohla takisto prispieť niekoľkými gramami. Nevieme však povedať, či jej opotrebovanie bolo v rámci predpísaných noriem a či Mercedesu nehrozila diskvalifikácia aj za jej hrúbku podobne ako Lewisovi Hamiltonovi na VC USA 2023. FIA totiž po VC Belgicka síce kontrolovala celý rad parametrov, ale hrúbka dosky podlahy na nich v tomto prípade chýbala. Vybrané parametre sa totiž na každých pretekoch menia.

Aby monopost Georgea Russella na konci pretekov splnil technické pravidlá aj s jednozastávkovou stratégiou, inžinieri by mu pred kvalifikáciou — pred štartom parc fermé — museli pridať 1,5 kg dodatočných závaží, s ktorými by musel odjazdiť celú kvalifikáciu aj preteky. Na okruhu v Spa to predstavuje stratu približne 0,055 sekundy na kolo.

Shovlin sa však na to pozerá trochu inou optikou. “Na štarte pretekov bol [časový zisk] nulový, pretože Georgovo a Lewisovo auto začínali s rovnakou hmotnosťou. Hmotnosť Georgeovho auta v porovnaní s Lewisovým v priebehu pretekov klesala rýchlejšie, s čím je spojený istý zisk. Bavíme sa však o stotinách sekundy na kolo. Bude to veľmi malé, pretože keď sa bavíme o jednom alebo dvoch kilách, tak to nepredstavuje veľa času na kolo. Ako som však povedal, na štarte boli obe autá rovnako ťažké.”

Súvisiace články

Diskusia