logo F1online.skF1online.sk

Podľa Pirelli je možné nazbierať 1,5 kg gumy vo výjazdovom kole

George Russell
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala29. 7. 2024

Po Veľkej cene Belgicka sa v padoku rozbehla pátracia akcia. Mercedes začal hľadať chýbajúcich 1500 gramov, ktoré Georgea Russella delili od tretieho kariérneho víťazstva. Nakoniec sa ich strieborným šípom nepodarilo nájsť a komisári expresne rýchlo rozhodli o diskvalifikácii. Keby sa však v Belgicku jazdilo aj výjazdové kolo, mohlo to vyzerať celkom inak.

Inžinierov v Brackley dnes čaká nepríjemné stretnutie. Tím bude zisťovať, kde došlo k chybe a prečo monopost nemal predpísanú minimálnu hmotnosť. Tímy, ktorých autá sú už dostatočne ľahké, to robia dodatočnými závažiami, ktoré umiestnia na monopost a pomáhajú si nimi pri hľadaní ideálneho balansu.

Na aute Georgea Russella však neboli dostatočne ťažké závažia, a to o spomínaných 1500 gramov. Čisto teoreticky tak Mercedes mohol za celé preteky získať pomerne slušnú výhodu.

Štandardný inžiniersky prepočet hovorí, že dodatočných 10 kg vás spomalí na bežnom okruhu o tri desatiny sekundy. Monopost Georgea Russella mal podváhu a vzhľadom na dĺžku okruhu v Spa mohol získavať približne 0,05 až 0,07 sekundy na každé kolo — extra závažie totiž na aute chýbalo celé preteky, nie len v kolách, keď boli pneumatiky príliš opotrebované. V priebehu celej veľkej ceny takto mohol získať okolo 2,5 sekundy. Vo svete F1 to nie je žiaden kozmetický rozdiel.

Tímy sa snažia pri všetkých parametroch ísť až na hranu, takže nedá sa vylúčiť, že inžinieri skrátka zabudli na isté špecifikum Veľkej ceny Belgicka: Po šachovnicovej vlajke sa nejazdí dojazdové kolo, ale maršali monoposty presmerujú rovno do boxovej uličky.

Zachránili by Georgea Russella pneumatikové hrčky?

Otázka znie, či by Georgea Russella potenciálne dojazdové kolo mohlo zachrániť. Zdá sa, že je to možné. Podľa nemeckého magazínu Auto Motor und Sport sa vo výjazdovom kole dá každou pneumatikou nazbierať až 300 gramov zvyškov, ktoré sa hromadia vedľa ideálnej stopy.

Šéf Pirelli pre motoršport Mario Isola to vidí podobne. Extrémnym predĺžením stintu pneumatiky prišli o niekoľko stoviek gramov, ktoré Russell následne nedokázal, no teoreticky mohol nahradiť.

“Presne pred pár dňami sme sa o tom bavili. Obyčajne by to mal byť približne jeden kilogram,” hovorí Mario Isola o tom, koľko gumy monopost stratí v priebehu bežného stintu. Russellov stint však nebol bežný. Na svojich gumách odjazdil 34 kôl, čo je najviac zo všetkých, hoci nie suverénne. Fernando Alonso zvládol 31 a Lance Stroll 32 kôl na tvrdej zmesi.

“Každý okruh je iný, situácia je iná a opotrebovanie nie je lineárne,” pokračoval taliansky odborník na čierne zlato Formuly 1. “Závisí to od toho, ako veľmi na to tlačíte, či máte perfektné vyváženie, pretože vtedy opotrebúvate všetky štyri pneumatiky. Objemové opotrebovanie tu nie je také veľké, pretože niekedy opotrebúvate len časť pneumatiky na vnútrajšku behúňa.”

Russellovi mohlo uškodiť to, že sa v posledných kolách musel tak tvrdo brániť pred Lewisom Hamiltonom. Aj tu mohlo dôjsť k čiastočnému navýšeniu hmotnostného manka. “Vzhľadom na to, že mal 1,5 kg podváhu, tak nájsť 1,5 kg hrčiek so štyrmi pneumatikami je možné. Ak máte veľa hrčiek, tak na 1,5 kg by ste potrebovali na každú pneumatiku asi 400 gramov. Dosiahnuť túto hodnotu je možné,” znie verdikt šéfa Pirelli.

V každom prípade pravidlá prikazujú, že monopost sa “počas celého trvania súťaže” musí držať nad minimálnym hmotnostným limitom. Takto je FIA “poistená” voči obchádzaniu pravidiel, aké sme videli v minulosti. A videli sme naozaj kadečo. Tímy napríklad počas pretekov jazdili s ilegálnou technikou a všetko “dali do poriadku” až vtedy, keď sa na ňu prišla pozrieť FIA. Spomeňme si na 80. roky a taký systém aktívnych závesov Brabhamu; keď bol monopost v pokoji alebo šiel pomaly, jeho svetlá výška vyhovovala pravidlám, no keď vyrazil na trať a pilot začal pridávať, svetlá výška klesla pod predpísané hodnoty.

Čisto teoreticky by FIA mohla monopost odvážiť aj počas pretekov a musel by spĺňať pravidlá. Samozrejme, z pochopiteľných dôvodov sa to nerobí a priebežné kontroly môžeme vidieť len počas kvalifikácie.

“Nerozumieme, prečo bol monopost po pretekoch pod hmotnostným limitom, ale dôkladne to prešetríme a nájdeme vysvetlenie,” prisľúbil šéf traťových inžinierov Andrew Shovlin. “Predpokladáme, že úbytok gumy v súvislosti s jednozastávkovou stratégiou k tomu prispel, ale pokúsime sa zistiť, ako k tomu došlo. Nebudeme si však vymýšľať žiadne výhovorky. Je jasné, že to nebolo dosť dobré. Musíme zabezpečiť, aby sa to už nezopakovalo.”

K chybe mohol prispieť aj fakt, že Mercedes v piatok jazdil s úplne inak nastaveným monopostom. Po nie celkom vydarených tréningoch vymenil viacero komponentov, čo muselo mať dopad na opotrebovanie gúm, no v sobotu si už túto zmenu nestihol presne zmerať. Na druhej strane možno len inžinieri nerátali s tým, že by jednozastávková stratégia prichádzala do úvahy.

Viac by sme sa mali dozvedieť v priebehu tohto týždňa v tradičnom debriefingu, ktorý po pretekoch pripravujú top inžinieri Mercedesu.

Súvisiace články

Diskusia