logo F1online.sk

Latifi strácal 20 sekúnd na kolo: Viac gripu som mal aj v rely na ľade

Nicholas Latifi
© Twitter/Williams Racing
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík18. 11. 2020

Víkend hodný zabudnutia. Nováčik v službách Williamsu, Nicholas Latifi, prežil v Turecku krst ohňom. Žiaľ, výzvu nezvládol práve bravúrne. Williams sa pred štartom pretekov rozhodol obom svojim monopostom obuť pneumatiky do prechodných podmienok. Rýchlo sa ukázalo, že to bolo až príliš optimistické rozhodnutie.

Len on a tímový kolega George Russell štartovali na pneumatikách so zeleným označením. V úvode však bolo na trati priveľa vody a obaja piloti Williamsu sa výrazne prepadli. Bojoval najmä Latifi, ktorý nemá veľa skúsenosti s mokrými pneumatikami ani okruhom Istanbul Park. Nepomohlo mu určite ani toľkokrát omieľané preasfaltovanie okruhu. Kým Russell vydržal na intermediálkach 32 kôl, Latifi sa prvýkrát do boxov porúčal už vo ôsmom kole. V tom čase už na vedúceho Lanca Strolla strácal celé kolo.

„Bolo to len druhýkrát, čo som riadil monopost Formuly 1 v daždi,“ povedal po pretekoch Latifi. „Nebol to vlastne ani dážď, toto bol ľad. Vlastne horšie než ľad.“

„Už mám skúsenosť s jazdou na ľade v rely, na pneumatikách s hrotmi. Môžem vám s čistým svedomím povedať, že vtedy som mal viac priľnavosti, než v pretekoch tento víkend. Bola to náročná výzva, no rozhodne niečo, na čo nájdeme riešenie.“

Latifiho trápenie pokračovalo aj po prvom pit stope. Jeho krajan Lance Stroll mu ďalšie kolo „nadelil“ v 25. okruhu. Definitívnu stopku vystavil Kanaďanovi kontakt s Romainom Grosjeanom a neskôr hodiny v tretej zákrute. Tím sa rozhodol Nicholasove trápenie ukončiť a v 38. kole ho stiahol z pretekov.

„Nemali sme priľnavosť,“ stroho skonštatoval Latifi. „Do určitej miery to je zábava. V prvom tréningu sa vám až točí hlava, hovoríte si: ‚Okej, je tu málo priľnavosti, aspoň to bude zábava‘. Očakávate, že po čase sa nejaká guma nanesie na trať a budete mať viac gripu, aspoň toľko, aby sa s tým dalo jazdiť. Faktom však bolo, že dážď to celé len zhoršil. Zostal som prekvapený, no bolo to asi stokrát horšie.“

„Očakával som, že dážď by to mohol dokonca trochu zlepšiť. Ale nedalo sa na tom vôbec ísť. Niektorí piloti a niektoré autá na tom boli lepšie, niektoré horšie. Všetko to závisí od pneumatík, o tom, či ich dostanete do správneho pracovného okna.“

„Ak máte v aute viac priľnavosti, dokážete prejsť zákrutu o kilometer či dva rýchlejšie. Ale ak ste v niektorom z tých náročnejších monopostov, potom je to zložité. Toto boli rozhodne tie najťažšie podmienky, aké som kedy v živote zažil, nielen vo Formule 1,“ uzavrel Latifi.