logo F1online.sk

Štatistiky a fakty po VC Emilia Romagna 2020

Mercedes oslavuje
© Mercedes
Tomáš Nagy
Tomáš Nagy6. 11. 2020

Návrat Imoly do kalendára F1 pripomínal skôr šachovú partiu ako dych berúci triler, o čom svedčí iba desať predbiehacích manévrov. Ale vzhľadom na profil okruhu sa nedali očakávať zázraky. Našťastie, pretekové dianie oživil nečakaný výbuch pneumatiky Maxa Verstappena, ktorý vyústil k zmene stratégií a nakoniec aj ďalším akciám na trati v boji o pódiové umiestnenie opäť so šťastným koncom pre Daniela Ricciarda.

Po úvodnej analýze Red Bullu padlo podozrenie z preseknutia Maxovej pneumatiky na odpad na trati. Na základe záznamu z palubnej kamery otočenej dozadu dospeli v stajni z Milton Keynes k záveru, že pravá zadná pneumatika nevydržala nápor extrémne veľkých síl v zákrutách. Pri výjazde zo šikany Tamburello prešiel Verstappen agresívne cez obrubník, čo sa mu síce podarilo aj v kolách predtým, ale pravdepodobne to stačilo na dorazenie pneumatiky. Kamerové záznamy ukazujú, ako sa pneumatika najskôr rozkmitá a potom roztrhne na vnútornej strane. Holanďan bol následne už iba pasažierom a zastavil až v štrkovej zóne šikany Villleneuve.

Aj táto udalosť potvrdila nezvyčajnú Maxovu sezónu. Pokiaľ preteky dokončil, bolo z toho vždy pódium (1x 1. miesto, 5x 2. miesto a 3x 3. miesto). V ostatných štyroch prípadoch nedokončil veľkú cenu, ale nie vlastným pričinením. Dvakrát mu zlyhala technika (Rakúsko a Taliansko), raz bol účastníkom nehody po štarte (Toskánsko) a v nedeľu ho pripravil o stupne víťazov spomínaný defekt pneumatiky. Na tohtoročné tri talianske veľké ceny určite nebude spomínať v dobrom.

Na Imolu nebude v dobrom spomínať ani George Russell. Ten skončil v bariére vlastnou školáckou chybou za safety carom. Po pretekoch jazdcovi Williamsu síce vyjadrili podporu Lewis Hamilton, Toto Wolff či Romain Grosjean, ale tento skrat ho bude ešte veľmi dlho mrzieť aj vzhľadom na to, že vytúžený prvý majstrovský bod bol naozaj veľmi blízko.

Majster F2 z roku 2018 nebodoval ani na 34. pokus, aj keď mu v Imole zahralo všetko do karát. Talentovaný Brit si naďalej udržuje kvalifikačnú neporaziteľnosť s tímovými kolegami, napriek tomu skončil v minulej sezóne za Robertom Kubicom a v tejto má lepšie výsledky v pretekoch Nicholas Latifi. Russell pomaly, ale isto atakuje rekord, ktorý drží Nicola Larini (medzi nimi je ešte Jonathan Palmer so 42. pretekmi bez bodu). Talian získal prvé body až na 44. veľkej cene v kariére. Suchoty navyše ukončil vo veľkom štýle, keď v monoposte Ferrari získal šesť bodov za druhé miesto. Paradoxne prišiel jeho slávny moment v Imole, počas najčernejšieho víkendu v histórii F1 – 1. mája 1994.

Ďalšie pozoruhodné štatistiky z VC Emilia Romagna sme znovu zhrnuli s prispením Auto Motor und Sport:

  • Dominancia Lewisa Hamiltona v F1 nepozná hranice. 93. víťazstvo celkovo, z toho deviate v tejto sezóne, k tomu pridal aj najrýchlejšie kolo v pretekoch. Jeho bodové konto činí už 282 bodov, čo je o neuveriteľných 56 bodov viac ako nazbierali obidvaja piloti Red Bullu Max Verstappen a Alex Albon dokopy.
  • Lewis vyrovnal ďalší historický rekord Michaela Schumachera. Pre stajňu Mercedes vybojoval už 72. výhru. Rovnaký počet víťazstiev zaznamenal Schumi pre Ferrari.
Mercedes
  • Imola sa stala už 29. okruhom, na ktorom Hamilton zvíťazil. Aj v tomto smere ide, samozrejme, o rekord. Druhý v poradí Schumi to dokázal na 23 tratiach. Najbližšie môže Lewis rozšíriť zbierku v budúcom roku o holandský Zandvoort, vietnamský Hanoj a saudskoarabskú Džiddu. Iba na štyroch tratiach, na ktorých štartoval, nedokázal Hamilton ani raz vyhrať v kariére v F1 – francúzske Magny-Cours, španielska Valencia, kórejský Yeongam a indický Buddh.
  • Hamilton iba ako druhý pilot histórie pokoril hranicu 5000 kôl na čele pretekov. Nezadržateľne tak mieri k prekonaniu ďalšieho rekordu Michaela Schumachera, ktorý vedie historickú štatistiku s 5111 kolami vo vedení v pretekov.
  • Lewis vo všetkých trinástich pretekoch tejto sezóny štartoval vždy z prvého radu. Naopak, Sebastian Vettel (Ferrari) neprenikol do Q3 už deviatykrát po sebe.
  • Stajňa Mercedes ešte nikdy nemala na konte po 13 pretekoch tak veľa bodov ako túto sezónu – 479 (od roku 2014 získala postupne 454, 463, 455, 435, 375, 436 bodov).
Mercedes
  • Medzi rokmi 1999 a 2004 ovládlo Ferrari 6x v rade Pohár konštruktérov, čo je po nedeli druhý najlepší výkon histórie F1. Mercedes na okruhu Enza a Dina Ferrariovcov spečatil zisk siedmeho titulu medzi konštruktérmi v sérii.
  • V celkovom historickom poradí dorovnal Mercedes siedmym titulom stajňu Lotus na štvrtom mieste. Neohrozeným lídrom zostáva naďalej stajňa z Maranella so 16 prvenstvami pred Williamsom s deviatimi a McLarenom s ôsmimi.
  • Pre motor Mercedes to bolo v Imole jubilejné 500. pódium v histórii, čo predstavuje tretie miesto. Pomaly, ale isto sa trojcípa hviezda blíži k druhej priečke Fordu-Cosworth (535 pódií). Aj tu pozíciu jasného lídra zastáva motor Ferrari so 778. stupňami víťazov.
  • Renault získal v minulej sezóne 91 bodov a obsadil v konštruktérskom poradí piate miesto. V tomto roku len sám Ricciardo nazbieral už 95 bodov a francúzska stajňa má veľkú šancu skončiť tretia.
Renault Sport
  • Austrálčan bodoval už v siedmich pretekoch po sebe, z toho päťkrát zaknihoval dvojciferný počet bodov a dvakrát sa postavil na bedňu. Navyše už jedenásťkrát bez prerušenia porazil v kvalifikácii svojho kolegu Estebana Ocona.
  • Daniil Kvjat získal pre svoj tím AlphaTauri 12 bodov za štvrté miesto. Už teraz je to pre taliansku stajňu najlepšia sezóna v histórii (vrátane starších názvov Minardi a Toro Rosso). Doteraz bol najlepší minulý ročník, kde získalo trio Gasly, Albon, Kvjat dokopy 85 bodov.
  • Štvrté miesto na štarte znamenalo pre AlphaTauri najlepší kvalifikačný výsledok od Monzy 2008, kde si pole position vybojoval vtedy Sebastian Vettel.
  • Prvýkrát od Brazílie 2019 bodovala Alfa Romeo s oboma autami.
Twitter/Alfa Romeo
  • V posledných piatich veľkých cenách došlo až štyrikrát k situácii, že Valtteri Bottas (Mercedes) viedol po úvodnom kole (Imola, Portimao, Nürburgring a Mugello). Nevyhral ani na jednej z nich. Zvíťazil iba v ruskom Soči, kde mu patrila po úvodnom kole druhá priečka.
  • Bottas štartoval 15-krát do pretekov z pole position, ale vyhral iba päť z nich.
  • Iba Talian Antonio Giovinazzi v tomto roku a Američan Eddie Cheever v ročníku 1982 mali tú česť a odjazdili v jednej sezóne až tri domáce veľké ceny.
  • Medzi poslednými pretekmi v Imole 2006 a nedeľnou VC Emilia Romagna 2020 ubehlo 5306 dní. To je historicky šiesta najdlhšia pauza na jednom okruhu. Rekord drží legendárny americký Indianapolis, kde sa medzi rokmi 1960 a 2000 nešli preteky F1 až 14 727 dní.