Verstappen mal v Imole veľké šťastie: Nechýbalo veľa a dopadol by ako Räikkönen
Na Veľkej cene Emilia Romagna v Imole sme boli svedkami jedného z najneuveriteľnejších a najzvláštnejších trestov. Na chybu v pravidlách doplatil Kimi Räikkönen, ktorý sa dostal do pasce. Pasce nastavenej pravidlami, z ktorej nemal šancu uniknúť. Veľmi podobne pritom mohol dopadnúť aj Max Verstappen!
Športoví komisári sa počas nedeľného popoludnia poriadne zapotili. Bolo im jasné, že Kimi Räikkönen neurobil nič zlé, ale napriek tomu mu museli udeliť desaťsekundový trest STOP-GO, ktorý sa po skončení pretekov automaticky zmenil na tridsať trestných sekúnd. Prišiel tak o deviate miesto a padol na trináste.
A čo sa vlastne stalo? V zahrievacom kole pred reštartom sme na trati mali sedemnásť áut a v tej chvíli žiadny z jazdcov nevedel, či bude nasledovať štart zo stoja alebo z rozbehu. Paradoxne to ešte nevedel ani riaditeľ pretekov Michael Masi.
Potom sa z bezpečnostných dôvodov rozhodol pre štart z rozbehu, pričom v danej chvíli bol Bernd Mayländer v safety care už v siedmej zákrute. Trať bola mimo ideálnej stopy ešte mokrá, takže štart zo stoja by bol zbytočne riskantný. Ukázalo sa to aj na prípade Kimiho Räikkönena, ktorý stratil kontrolu nad autom, v Tamburelle prešiel cez štrk a z ôsmeho miesta padol na desiate.
A tu sa začal rodiť problém. Článok 42.6 hovorí o tom, že Räikkönen mal do prvej čiary safety caru, ktorá sa nachádza pri vstupe do boxov, čas na to, aby sa vrátil na svoju pôvodnú pozíciu. Ak by tak nespravil, musel by štartovať z boxov. Toto je normálna procedúra platná pre štart zo stoja.
Vedenie pretekov sa však medzitým rozhodlo pre štart z rozbehu a tímy sa to dozvedeli v okamihu, keď Mayländer v desiatej zákrute vypol svetlá a na informačných monitoroch FIA sa objavili písmená RS značiace štart z rozbehu. V tejto chvíli už vstúpil do platnosti Článok 42.12: od zhasnutia svetiel na safety care je predbiehanie zakázané až do kontrolnej línie nachádzajúcej sa v oblasti štartu a cieľa.
Pre Räikkönena to bolo „game over“. Na jednej strane potreboval pred prvou líniou safety caru získať dve pozície k dobru, avšak na druhej strane tak nemohol spraviť, pretože by predbiehal v okamihu, keď malo safety car zhasnuté svetlá. Zachoval teda svoju pozíciu, ibaže pravidlá porušil aj tak: nedodržal totiž pôvodné poradie, v ktorom figuroval na ôsmom mieste. Bol desiaty. V takomto prípade musí pretekár prísť štartovať z boxov.
V priebehu niekoľkých okamihov sa odohrali takéto neuveriteľné veci, na ktoré nevedel reagovať ani samotný tím. Inžinieri jazdcovi odporučili, aby nepredbiehal – na mokrej trati by to bolo navyše nebezpečné. Rýchlo sa pokúsili informovať u vedenia pretekov, odpoveď však nedostali.
Tu však celý príbeh nekončí a Auto Motor und Sport upozornil na veľké šťastie Maxa Verstappena. Ten spravil v zákrute Rivazza chybu a na sekundu sa všetkými štyrmi kolesami dostal mimo trate. Ak by ho Charles Leclerc v tej chvíli predbehol, Verstappen by sa dostal do rovnakej patovej situácie ako Räikkönen.
Max by už svoju pozíciu nemohol získať späť, pretože by predbiehal za safety carom, no a okrem toho by porušoval pravidlo, že pri reštarte nie je na svojom správnom mieste. Ostávala by mu teda jediná možnosť: odísť do boxov a štartovať odtiaľ. Inak by ho čakal rovnaký trest ako Räikkönena.
„Prvé kolo po prerušení pretekov je považované za oficiálne kolo pretekov, ale platia pre neho rovnaké pravidlá, ako pre zahrievacie kolo,“ skonštatoval Masi. „Ak teda jazdec príde o svoju pozíciu, môže ju získať späť, ale len do prvej čiary safety caru.“
Keďže tu išlo o veľmi vážny rozpor a nedostatok pravidiel, športoví komisári sa v stredu virtuálne stretli a vec ujasnili. Článok 42.6 by mal odteraz platiť už len pre zahrievacie kolo pred štartom zo stoja.
Inak povedané: ak by sa zopakovalo to, čo v Imole, mohli by pretekári bez problémov zostať na mieste, na ktorom boli v okamihu zhasnutia svetiel na safety care. To znamená, že Kimimu Räikkönenovi by pozíciu o dve priečky nižšie, ako je tá správna, nikto nezazlieval.