logo F1online.sk

Palmer o Russellovej chybe: Spraviť ju je ľahšie, ako si myslíte

George Russell
© Twitter/Williams
Milan Kubala
Milan Kubala4. 11. 2020

Georgovi Russellovi sa v Imole prihodil kuriózny incident. Počas jazdy za bezpečnostným vozidlom sa snažil zahriať svoje pneumatiky, no dopadlo to katastrofálne. Russell vrazil do bariéry a predĺžil tak trvanie fázy SC na sedem kôl. Jolyon Palmer sa pridal k zástupu ľudí, ktorí Brita obhajovali; niečo také sa vraj môže stať oveľa ľahšie, ako by sme si mysleli.

Takmer identická situácia sa pred pár rokmi stala Romainovi Grosjeanovi v Azerbajdžane. Kým vtedy si vyslúžil kritiku azda všetkých, dnes sú britské médiá pri Georgovi Russellovi benevolentnejšie. Sky Sports dokonca v popretekovom hodnotení udelila Russellovi sedem bodov z desiatich, hoci sa touto chybou pripravil o možnosť získať prvé body v kariére. Naproti tomu, keď takto havaroval Romain Grosjean, dostal o tri body menej.

Pred výjazdom bezpečnostného vozidla museli stratégovia rozlúsknuť dôležitú otázku: zastaviť či nezastaviť? V prípade Georga Russella sa rozhodli zostať na trati a získať tak nejakú priečku k dobru. Tú si mal Russell ochrániť v posledných kolách po reštarte.

“Russell zostal vonku na svojich tvrdých gumách a vedel, že pre obhájenie si pozície bude kľúčové ich držať v teplotnom okne,” vysvetľuje v stĺpčeku pre F1.com Jolyon Palmer. Za Russellom bol totiž Kimi Räikkönen na nových softoch. “Pri Alexovi Albonovi, ktorého predbehli Daniil Kvjat a Sergio Pérez, a tiež pri Charlesovi Leclercovi, ktorého zas odbehol Kvjat, bolo vidieť, že na reštarte bol problém dostať hardy na správne teploty. Russell teda robil dobre, že počas safety caru robil pre to maximum.”

Zohriať gumy sa nedá pomalým krúžením za bezpečnostným vozidlom. Pilot musí mávať s autom zo strany na stranu, brzdiť a pridávať. Tieto úkony sú relatívne nebezpečné vo chvíli, keď pneumatiky nie sú dostatočne zohriate, a tak neponúkajú dostatočnú priľnavosť.

Tu Palmer poukazuje na dôležitý moment: “Russell mal smolu, že bol posledným autom, ktoré Lewis Hamilton pred výjazdom SC predbehol o jedno kolo. Preňho to znamenalo, že za bezpečnostným vozidlom jazdil ako prvý — keď Hamilton už zašiel na svoju zastávku.”

“To tiež znamenalo, že bol za safety carom oveľa dlhšie než hocikto iný. Takmer o jedno celé kolo dlhšie ako ostatní na hardoch — Ricciardo, Leclerc a Albon. Russell strávil celé kolo za bezpečnostným vozidlom,” opakovane zdôrazňuje bývalý pretekár Renaultu, “a bolo zjavné, že teploty jeho gúm klesajú. S autom bojoval už na výjazde z Tosy, len pár chvíľ predtým, ako kontrolu stratil úplne a rozbil sa o múr.”

“Havarovať za bezpečnostným vozidlom je vo Formule 1 smrteľným hriechom, hlavne keď jazdíte v prvej desiatke a nikdy predtým ste nebodovali. V skutočnosti je to ale oveľa ľahšie, ako si ktokoľvek z divákov predstavuje, nuž a preto to občas vidíme,” vysvetlil Palmer. “V Russellovom prípade zohral úlohu hrboľ na trati, spolu s príliš agresívnym šliapnutím na plyn a nízkymi teplotami pneumatík.”