Chcem podporiť F1online.sk

Keď si McLaren aj Ferrari mysleli, že získali titul…

zdroj: McLaren

Víťaz pretekov sa tešil, ale po chvíli mu úsmev na tvári zmrzol a zmenil sa na plač. Piaty pretekár v cieli najprv nič netušil a nemal prehľad o tom, ktorý vlastne skončil, ale následne sa začal radovať zo zisku titulu majstra sveta. Takéto emócie vie ponúknuť len Formula 1, a preto ju všetci tak milujeme.

Dnes, 2. novembra 2020, ubehlo presne 12 rokov od hlášky “Is that Glock?“ (Je to Glock?) a jednej z najpamätnejších, najzaujímavejších a zároveň najkontroverznejších koncoviek v dejinách svetového športu. Nenájdeme príklad iného športu, kde by sa v jednej chvíli dva tímy tešili zo zisku titulu majstra sveta, až kým jeden z nich nezistil, že sa tešil predčasne.

„Hladina adrenalínu mi klesala asi mesiac. Urobil som chybu, keď som si nevšimol, že Lewis Hamilton predbehol Tima Glocka a stal sa majstrom sveta. Ohlásil som, že majstrom je Felipe Massa. Bol to brutálny záver. Chybu vidím v tom, že som komentoval sám, dnes by sa to nestalo. Timo Glock však zostal mojou nočnou morou,“ zaspomínal si komentátor Tomáš Richtr v rozhovore pre český portál Idnes.cz.

Zmätení však boli všetci. Len málokto vrátane tímov a jazdcov krátko po skončení pretekov presne vedel, kto vlastne získal titul. Posledné kolá boli mätúce, pretože najrýchlejším sa do cesty priplietli viaceré pomalšie monoposty. Niekto prezul, niekto neprezul a odrazu to bol poriadny chaos.

Všetci vieme, čo sa stalo – Lewis Hamilton na “mokrých” pneumatikách za čoraz silnejšieho dažďa v poslednej zákrute posledného kola predstihol Tima Glocka, na ktorého chvíľu predtým strácal 15 sekúnd. Vďaka tomuto manévru sa Hamilton dostal na piate miesto, ktoré mu o bod zaistilo titul pred Massom zo Scuderie Ferrari.

Najskôr sa niekoľko sekúnd oslavovalo v garáži Ferrari, aby potom réžia prepla na oslavujúcu Nicole Scherzinger (vtedajšia partnerka Lewisa Hamiltona). Sám britský jazdec si po prejdení cieľom myslel, že skončil šiesty a titul nezískal – niečo ako scéna z filmu Rivali a James Hunt po posledných pretekoch v Japonsku. A klincom dňa bol pohľad na hrdého a dojatého Felipeho Massu.

„V sezóne sme mali vzostupy a pády a doplatili sme na to. Občas máte perfektný rok so spoľahlivým autom, občas vzostupy a pády. Všetci dali do toho srdce a odviedli skvelú prácu. Som hrdý a odchádzam so vztýčenou hlavou. Lewis je skvelý šampión a musíme mu pogratulovať,“ zachoval si Felipe Massa tvár aj po tak ťažkých chvíľach.

Na škodu jeho, Ferrari i všetkých priaznivcov F1, po Interlagose 2008 a najmä po Hungaroringu 2009 to už žiaľ nebol ten Felipe Massa ako zo sezóny, keď mohol a možno mal získať titul…

Veď si len spomeňte, a možno ste tam mnohí aj boli, na Hungaroring 2008 a na to, ako Massovi pri jasnom náskoku pár kôl pred koncom vybuchol motor na cieľovej rovinke. Alebo na Singapur a zlyhanie pri tankovaní.

Ťažko povedať, ako by sa ďalej vyvíjala kariéra Lewisa Hamiltona, ak by aj v roku 2008 stratil titul v posledných pretekoch. Po zisku titulu len vo svojej druhej sezóne v F1 predniesol zaujímavé slová.

„Narodil som sa a vyrastal som v McLarene. Je to môj domov. Áno, môžem potvrdiť, že nikdy nezmením tím,“ to boli veru odvážne slová na 23-ročného mladíka. Fanúšikovia McLarenu však na Hamiltona stále spomínajú ako na svojho posledného majstra sveta a niektorí ešte možno tajne dúfajú, že by sa do Wokingu raz mohol vrátiť.

Presne 2. novembra 2008 získal Lewis Hamilton titul, 4. novembra zvíťazil Barack Obama v prezidentských voľbách. „Je to úžasná zhoda okolností,“ hovoril Hamilton, ktorý už vtedy verejne vystupoval proti rasizmu, ktorého obeťou sa stal na predsezónnych testoch v Španielsku.  

Kolorit nezabudnuteľných pretekov dotvorila skutočnosť, že najviac sa diskutovalo nie o Massovi či Hamiltonovi, ale o Timovi Glockovi. Nemecký pretekár v službách Toyoty počas dažďa zariskoval a zostal na suchých pneumatikách, vďaka čomu jazdil na štvrtej priečke.

Ešte v nájazde do posledného kola mal na dvojicu Vettel – Hamilton náskok 15 sekúnd. S hustnúcim dažďom mu však suché pneumatiky prestávali fungovať a v samom závere sa prepadol za Vettela aj Hamiltona.

Niektorí ho podozrievali, že spomalil úmyselne. „Niektorí talianski novinári boli po pretekoch veľmi agresívni. Ukazovali na mňa prstom a hovorili, že som to urobil úmyselne a pýtali sa, koľko mi Mercedes (dodávateľ motorov, pozn. red.) a Lewis zaplatili. Neveril som, že ľudia môžu byť takíto hlúpi a myslieť si, že to bolo naplánované. Kto mohol vedieť, ako sa vyvinie počasie? Moji rodičia dostávali listy o tom, že by som si zaslúžil guľku. Nechápem, že ľudia mohli byť tak zlí. Bolo to extrémne,“ vyznal sa Timo Glock po rokoch.

Pomohlo mu, keď F1 v novembri 2017 zverejnila onboard z jeho posledného kola, vďaka čomu aj pochybovači pochopili, že v daždi na suchých pneumatikách jednoducho nemohol ísť rýchlejšie.

„Toto video upokojilo situáciu. Neviem, prečo som ich skôr nepožiadal, aby zverejnili toto video! Od tej doby dostávam v novembri menej správ,“ dodal nemecký pretekár, ktorý bol v sezóne 2008 na pódiu v Maďarsku a o rok neskôr v Malajzii a Singapure. Po konci Toyoty v F1 jazdil tri sezóny za Virgin, resp. Marussiu.

Sezóna 2008 je jednou z najpamätnejších v celej histórii. Skvelé dominantné víťazstvá Lewisa Hamiltona z Veľkej Británie či Monaka, pamätná penalizácia Hamiltona v Spa, kvôli ktorej prišiel o víťazstvo, i tzv. Crashgate Alonsa zo Singapuru.

Spomeniete si, ako a s kým ste pozerali posledné preteky sezóny 2008?  

Možno vás zaujme

Komentáre