logo F1online.sk

Massova spoveď: Na začiatku kariéry som prebýval v pivnici

Felipe Massa
© Scuderia Ferrari Press Office
Tomáš Masár
Tomáš Masár29. 3. 2024

Felipe Massa sa v súčasnosti teší veľkej pozornosti médií, a to najmä pre spor s Formulou 1 a FIA, ktoré obviňuje z nečinnosti v kauze Crashgate. Tentokrát sa o slovo prihlásil opäť – nie však v súvislosti s plánovanou žalobou. Zverejnil totiž akýsi prierez najdôležitejších okamihov svojej kariéry, pričom sa podelil o informácie, z ktorých mnohé určite zočíte po prvý raz. Čo také zaujímavé vicemajster z roku 2008 prezradil?

Začiatky

Aj keď titul nikdy nezískal, Massova kariéra by si bezpochyby zaslúžila prívlastok úspešná. Napriek tomu nemal vždy na ružiach ustlané – obzvlášť počas svojich pretekárskych začiatkov. Kým nedovŕšil pätnásť rokov išlo síce všetko ako po masle, no následne začali Massovcom dochádzať peniaze, ktoré vo vrcholovom motoršporte jednoznačne potrebujete.

„Do mojich pätnástich rokov fungovalo všetko dobre, no následne môj otec (inak Felipeho najväčší vzor vôbec, pozn. red.) zbankrotoval,“ uviedol víťaz jedenástich veľkých cien pre The Player´s Tribune. „Továreň na plasty, ktorú vlastnil spolu s jeho bratmi, totiž skrachovala a peňazí nám začalo značne ubúdať.“

Massu táto nečakaná a negatívna udalosť neskolila, práve naopak, posilnila. Rodák zo Sao Paula si musel v pomerne útlom veku začať zháňať sponzorov, naučil sa byť samostatný a svoju sľubne vyvíjajúcu sa kariéru na istý čas zachránil.

„Navždy budem vďačný ľuďom, ktorí mi pomohli udržať môj sen nažive,“ povedal. „Po motokárach som odišiel pretekať do Formule Chevrolet, kde som mohol súťažiť síce iba pol roka – keďže som nemal dostatok peňazí na to, aby som pretekal celú sezónu -, ale v druhej sezóne som sa s tým istým tímom, ktorý predtým nikdy nevyhral ani len preteky, stal majstrom Brazílie vo svojej kategórii.“

Prvý významný úspech Massu nesmierne potešil, no na strane druhej mu spôsobil určité vrásky na čele. Brazílčan sa totiž na to, aby si v kariére polepšil, musel presunúť do ďalekej Európy, kde boli pretekanie a život ako taký oveľa nákladnejšie.

„Tento úspech spôsobil problém, dobrý problém: Ak som chcel pokračovať vo svojom milostnom príbehu s motoršportom, musel by sa zo mňa stať profesionál. Táto cesta by ma zaviedla do Európy a možno aj do Formuly 1, čo sa v tomto kontexte napokon stalo cieľom. Bolo to ťažké obdobie, musel som učiniť rozhodnutia, ktoré mi zmenili život. Navyše, mal som len osemnásť rokov,“ zdôraznil niekdajší pilot Sauberu, Ferrari a Williamsu. „Nemohol som však veľmi otáľať. Chcel som ísť do Anglicka, ale po tom, čo som si spočítal peniaze, vypýtal si ďalšie a predal auto, mi zostalo akurát dostatok financií na cestu do Talianska.“

„Peniaze mi vystačili na šesť pretekov šampionátu Formula Renault. Problémom bolo, že som nehovoril po taliansky. Deň čo deň som sa preto učil v garáži s tímovými mechanikmi. Vôbec po prvýkrát som bol niekde sám a vyrovnať sa s osamelosťou nebolo ľahké. Býval som v pivnici majiteľa tímu, kde som sa o miesto delil s jeho vínami,“ zaspomínal si na zložité obdobie svojho života 42-ročný Brazílčan.  

Následne sa ale všetko na dobré obrátilo. „Začal som vyhrávať, preteky po pretekoch. Zaumienili si preto, že by ma bolo lepšie nechať súťažiť vo všetkých desiatich podujatiach sezóny. Nakoniec som sa stal počas prvého roka v Európe šampiónom, pričom som býval vo vínnej pivnici. Veci začali naberať rýchly spád, rýchlejší, aký som kedy sníval…“.

Debut v F1

Víťazstvom vo Formule Renault sa Massa dostal pod drobnohľad viacerých šéfov tímov Formuly 1, vrátane Jeana Todta. Francúz Brazílčana kontaktoval a oznámil mu, že pokiaľ splní presne vytýčené podmienky, tak s ním Ferrari podpíše zmluvu.

„V tom čase som absolvoval niekoľko neskutočných stretnutí. Napríklad mi po víťazstve vo Formule Renault zavolal šéf Ferrari Jean Todt s tým, či by sme sa nestretli a neporozprávali sa. Súhlasil som. Položil mi asi 850 otázok a na konci stretnutia mi povedal: ´Sledoval som ťa a rovnako tak tvoje úspechy vo Formule Renault. Nemám však záujem s tebou práve teraz uzavrieť dohodu.  Najprv musíš vyhrať Formulu 3000. Ak sa ti to podarí, zmluva s Ferrari ťa bude čakať tu na mojom stole.´“

„Urobil som teda to, o čo ma požiadal. A Tost svoj sľub dodržal. Ako 20-ročný som podpísal zmluvu s Ferrari a o dva roky na to som v roku 2002 debutoval vo Formule 1 vo farbách Sauberu, ktorý používal motory Ferrari.“

V Hinwile sa však Massa spočiatku zdržal iba rok. Po nie práve lichotivých výsledkoch sa s ním totiž šéf stajne Peter Sauber rozlúčil a poslal ho na „študijný pobyt“ do Maranella.

„Počas prvej sezóny v F1 som ani len nedostával plat,“ posťažoval sa Felipe. „Bol som platený na základe výkonov: Za jeden získaný bod som zinkasoval 50-tisíc dolárov, pričom som získal štyri body. Na Veľkej cene Kanady som skončil štvrtý, čo bol pre Sauber obrovský úspech. Mal som ale niekoľko povedzme náročných pretekov. Niekoľkokrát som havaroval, čo sa majiteľovi tímu Petrovi Sauberovi nepáčilo. Na konci roka ma preto vyhodil a ja som sa vrátil do Ferrari ako testovací jazdec.“

Zblíženie so Schumacherom a povýšenie do Ferrari

Premiestnenie do Talianska označil Massa za to najlepšie, čo sa mu mohlo prihodiť. Vo Ferrari sa totiž zoznámil a zblížil s Michaelom Schumacherom, ktorého sa stal o pár rokov neskôr tímovým kolegom.

„Vďaka sledovaniu Schumachera a rozhovorov s ním som sa technicky veľmi posunul – najmä čo sa týka prispôsobenia auta môjmu jazdeckému štýlu. K autu prechovával chladný, nemecký vzťah, ale my sme sa navzájom zblížili. Myslím si, že náš vzťah pripomínal vzťah učiteľa a žiaka. Prechovával som voči nemu veľký rešpekt, pričom som túžil prísť na kĺb tajomstvám a detailom, ktoré z neho robili takého výnimočného jazdca.“

„Taktiež som bol veľmi hladný po úspechoch. Chcel som byť lepší ako Schumacher, a to tak v tréningoch, ako aj v kvalifikáciách a v pretekoch. Mal som zároveň dojem, že on ako učiteľ chcel, aby som presne takto zmýšľal. Chcel vidieť, ako do toho dávam všetko a snažím sa ho prekonať.“

Felipemu sa úspešnejšieho z bratov Schumacherovcov podarilo v priebehu roka 2006 poraziť iba niekoľkokrát. Zatiaľ čo „Schumi“ triumfoval dovedna až v siedmich pretekoch, jeho mladší náprotivok sa z víťazstiev radoval len v Turecku a v Brazílii. Napriek výraznému výkonnostnému deficitu však Schumacher o Massových schopnostiach nepochyboval a ustanovil ho za svojho nástupcu.

„Schumacher, ktorý práve odchádzal do dôchodku, mi po víťazných pretekoch v Brazílii povedal: ´Som šťastný, že ty si ten, kto prevezme moje miesto´. Tieto slová pochádzajúce od tak náročného a lakonického učiteľa vo mne rezonovali ako text piesne, ktorú som si zapamätal a spievam dodnes.“

Rok 2008 a kauza Crashgate

O dva roky neskôr sa Massa tešil z brazílskeho víťazstva opäť, tentokrát už ako tímová jednotka, ktorá bojovala o titul. Víťazstvo v šampionáte ale napokon domácemu pretekárovi tesne ušlo, a to tak zásluhou smolných okolností, ako aj vplyvom kauzy Crashgate.

„O tom, že boli preteky v Singapure (počas ktorých došlo k uskutočneniu kauzy Crashgate, pozn. red.) zmanipulované, sme sa dozvedeli o rok neskôr. Bernie Ecclestone, ktorý bol šéfom F1 v roku 2008, začiatkom tohto roka priznal, že o celej veci v danom momente vedel a neurobil nič, pretože ´chcel chrániť šport a zachrániť ho pred obrovským škandálom´.“

„Jediná otázka, ktorú si teraz pokladám a ktorú sa práve teraz pýtajú moji právnici, je: ak bola Veľká cena Singapuru zmanipulovaná, nemala by byť (dodatočne) anulovaná? Byť porazený vďaka podvodu je totiž odporné – a rovnako tak zametať špinu pod koberec. Športový svet potrebuje odpoveď a zaslúži si nápravu. Z mojej strany môžem povedať iba to, že mám stále obrovský pocit krivdy.“

Nehoda, ktorá všetko zmenila

Massovi, večne ponorenému v minulosti, nedáva rok 2008 spávať aj preto, že sa po jeho skončení už nikdy viac nezapojil do boja o titul. Možno z toho dôvodu, že viac nedisponoval takým konkurencieschopným monopostom. Azda väčšmi však doplatil na úraz hlavy, ktorý utrpel po tom, čo ho v Maďarsku 2009 trafila do prilby uvoľnená pružina z monopostu Rubensa Barrichella. Samotný Massa túto možnosť nevylúčil.

„Okamžite po nehode som stratil vedomie a zobudil som sa až o niekoľko dní neskôr v nemocnici, kde som bol udržiavaný v kóme,“ opísal dôsledky hrôzostrašnej nehody držiteľ 41 pódiových umiestnení. „Pre moju rodinu to bolo, samozrejme, nesmierne utrpenie. Prežijem? Ak áno, uzdravím sa? Budem mať trvalé poškodenie? Boli to pre nich chvíle veľkého trápenia. Zvláštne je, že keď som sa zobudil, ich trápenie sa zmenšilo, kým moje sa začalo. Stále omámený liekmi som otvoril oči a chcel som nájsť odpoveď na otázku, ktorú som kládol len sám sebe: ´Budem môcť opäť pretekať na Interlagose?´“

„Vďaka Bohu a lekárom som sa úplne zotavil a moja kariéra pokračovala ďalších osem rokov vo Formule 1, dva roky vo Formule E a pokračuje (vlastne) dodnes, keďže pretekám v Stock Car. Niektorí si myslia, že ma nehoda poznamenala a nebol som po nej viac tým pilotom, akým som býval. Ťažko povedať, či tomu tak bolo alebo nie. Radšej sa sústreďujem na to pozitívne – na to, čo som zažil a nie, čo som zažiť mohol,“ zakončil Massa.