logo F1online.sk

Alternatívna história: Čo by musela spraviť FIA, aby Massa v roku 2008 získal titul?

Felipe Massa – Brazília 2008
© Scuderia Ferrari Press Office
Milan Kubala
Milan Kubala13. 3. 2024

Felipe Massa pokračuje vo svojej križiackej výprave, pre ktorú je svätý majstrovský titul Formuly 1 zo sezóny 2008. Brazílsky jazdec pohnal celú vec až pred súd, na ktorom okrem tučného odškodného žiada potvrdenie toho, že v roku 2008 mal byť titul jeho. Nie je to však žiaden výstrel do prázdna; ak by FIA vec prešetrila, Massa skutočne mohol byť majstrom sveta.

V pondelok popoludní sa nám pripomenul Felipe Massa so svojou žalobou na F1, FIA a Bernieho Ecclestona. Ako sme už informovali, od kompetentných požaduje odškodné vo výške približne 75 miliónov eur, no okrem neho aj akési potľapkanie po pleci, že titul mal v roku 2008 skutočne získať on, keby si FIA splnila svoje povinnosti.

Massov tím vo svojom podaní na súd uvádza, že FIA mala zmluvnú povinnosť preskúmať akékoľvek podozrenia z manipulácie. O týchto podozreniach sa pritom vedelo už pred finále v Brazílii. Vyšetrovanie nehody sa malo začať v tej chvíli a ak by to bolo nevyhnutné, koncoročné odovzdávanie cien FIA Gala malo byť odložené.

Anulovať VC Singapuru nebolo možné

Felipe Massa vo viacerých rozhovoroch spomenul, že výsledky VC Singapuru mali byť podľa neho anulované. Aj keď bol priebeh týchto pretekov zmanipulovaný, len tak vymazať výsledky jednej veľkej ceny zo šampionátu nie je možné.

Presne na túto tému sa debatovalo aj po pamätnej Veľkej cene Abú Zabí 2021 a už vtedy sa ako jeden z hlavných argumentov proti protestu Mercedesu uvádzal chýbajúci mechanizmus, ktorý by umožňoval zrušiť výsledky veľkej ceny.

Ak sa nad tým hlbšie zamyslíme, je správne, že nič takéto sa pravidlách nenachádza. V opačnom prípade by sme čisto teoreticky mohli mať na stole nasledujúci scenár.

Predstavme si, že FIA v roku 2008 zrušila výsledky VC Singapuru z dôvodu manipulácie priebehu pretekov. Čo by — v čisto teoretickej rovine — mohol Red Bull spraviť pred rozhodujúcou VC Abú Zabí 2021? No predsa zmanipulovať jej priebeh. Ak by mu na to nikto neprišiel a získal by titul, všetko by bolo v najlepšom poriadku. V opačnom prípade by FIA zrušila výsledky danej veľkej ceny, čo by mu tiež zahralo do karát; Max Verstappen bol totiž pred poslednými pretekmi na čele priebežného poradia šampionátu. Pre takýto tím by bolo, paradoxne, v najlepšom záujme podvádzať.

Nemusíme sa však opierať len o to, aký nebezpečný precedens by FIA takýmto krokom stanovila, keď máme k dispozícii aj rozhodnutie Medzinárodného odvolacieho súdu FIA vo veľmi podobnej veci.

Odvolací súd zasadal v januári, keď rozhodoval o zrušení pretekov série GT Open, na ktorých veľmi podobne ako v Abú Zabí 2021 pochybil riaditeľ pretekov. Tím Motopark podal protest, pretože preteky boli reštartované podľa nesprávneho poradia áut, a u komisárov neuspel.

Tím sa následne obrátil na Španielsky národný odvolací súd, ktorý preteky predsa len anuloval, čo následne napadla stajňa Optimum Motorsport na Medzinárodnom odvolacom súde FIA. Najvyšší súdny orgán FIA tak musel prijať definitívne rozhodnutie. Verdikt? Výsledky pretekov musia zostať v platnosti.

“Súd rozhodol, že komisári ani Národný odvolací súd nemajú právomoc zrušiť preteky,” stojí vo verdikte, v ktorom ICA uvádza jediné dva dôvody, ktoré by boli prípustné pri odložení alebo zrušení pretekov. Sú nimi “force majeure” a bezpečnosť, ak nie je v pravidlách šampionátu uvedené inak.

Diskvalifikácia by Massovi pomohla len v jednom prípade

Jednou z (nereálnych) možností, ako by sa Felipe Massa dostal k titulu, je zrušenie výsledkov VC Singapuru. Lewis Hamilton by prišiel o šesť bodov za tretie miesto, čo by Brazílčanovi bohato stačilo na udržanie si prvej priečky po skončení sezóny.

FIA však takýto krok nemohla spraviť. Ako poznamenal Medzinárodný odvolací súd vo vyššie uvedenom prípade, zrušením výsledkov by “napravil neférovú situáciu tým, že by vytvoril ďalšiu neférovú situáciu”. Massovi by anulovanie VC Singapuru pomohlo, no výsledky by mohli mať dopad na poradie iných tímov v konštruktérskom šampionáte — aj tých, ktoré s manipuláciou pretekov nemali nič spoločné. Prečo by mali ostatní doplatiť na podvod Renaultu?

Komisári by preto museli siahnuť po inom riešení. Azda jediným vhodným nástrojom, ako zabezpečiť spravodlivosť, by bola diskvalifikácia Renaultu z VC Singapuru, prípadne z celého šampionátu. Na diskvalifikácie z celého ročníka už máme precedensy; spomeňme si na rok 1997 či 2007.

0. Diskvalifikácia Renaultu z VC Singapuru

Felipemu Massovi by vylúčenie Renaultu z VC Singapuru nijako nedožičilo chýbajúci bod k titulu. Lewis Hamilton by sa posunul z tretieho miesta na druhé, zatiaľ čo Felipe Massa z trinásteho na nebodované dvanáste, za čo “vďačí” odtrhnutej tankovacej hadici. Hamilton by tým pádom získal titul s náskokom troch bodov.

Ďalšou možnosťou je diskvalifikácia Renaultu z celého šampionátu. V tomto prípade prichádzajú do úvahy tri eventuality.

1. Diskvalifikácia Renaultu z konštruktérskeho šampionátu

V tomto prípade by sa FIA rozhodla postupovať rovnako ako v roku 2007 po prevalení kauzy Spygate: Renault by bol vylúčený len z konštruktérskeho šampionátu. Tým pádom by prišiel o svoje štvrté miesto a o jednu priečku by si polepšili všetci s výnimkou Ferrari, McLarenu a BMW.

Felipemu Massovi by táto možnosť nijako nepomohla k titulu.

2. Diskvalifikácia Renaultu z oboch šampionátov a prepočítanie výsledkov

Táto možnosť je o čosi menej pravdepodobná, keďže Fernando Alonso popieral, že by mal čo i len poňatia o plánoch jeho tímu. V konečnom dôsledku ho od akejkoľvek viny očistila aj FIA počas vypočúvania na pôde Svetovej motoristickej rady. Na druhej strane však sám profitoval z nešportového rozhodnutia stajne.

Aby sme teda vyčerpali aj túto možnosť, pozrime sa na rok 2008 bez Renaultu, Fernanda Alonsa a Nelsona Piqueta.

V nasledujúcej tabuľke uvádzame výsledky Fernanda Alonsa, Nelsona Piqueta, Lewisa Hamiltona a Felipeho Massu. V prípade ostatných dvoch jazdcov aj pozície pred a po teoretickej diskvalifikácii Fernanda Alonsa a Nelsona Piqueta zo šampionátu.

V žltých poliach sú zaznamenané zmeny vo výsledkoch, ktoré by teoreticky vyústili v bodové zisky. Vidíme, že Lewis Hamilton by si bodovo polepšil na piatich podujatiach, čo by mu na konto prinieslo ďalších šesť bodov. Felipe Massa by sa podobne dostal k extra piatim bodom.

V boji o titul by teda ťahal za dlhší koniec Lewis Hamilton s dvojbodovým náskokom pred Felipem Massom.

Alonso Piquet Hamilton Massa
Pred DSQ Po DSQ Pred DSQ Po DSQ
AUS 4. 1.
MAL 8. 11. 5.
BAH 10. 13. 12. 1.
ŠPA 3. 2.
TUR 6. 15. 2. 1.
MON 10. 1. 3.
KAN 5.
FRA 8. 7. 10. 8. 1.
VBR 6. 1. 13. 12.
NEM 11. 2. 1. 3. 2.
MAĎ 4. 6. 5. 4. 17. 15.
EUR 11. 2. 1.
BEL 4. 3. 1.
TAL 4. 10. 7. 6. 6. 5.
SIN 1. 3. 2. 13. 12.
JAP 1. 4. 12. 10. 7. 5.
ČÍN 4. 8. 1. 2.
BRA 2. 5. 4. 1.
BODY 98 + 6 = 104 97 + 5 = 102

3. Diskvalifikácia Renaultu z konštruktérskeho šampionátu a Nelsona Piqueta z Pohára jazdcov

Aby Felipe Massa v roku 2008 získal majstrovský titul, FIA by musela prijať o čosi špecifickejší, ale azda spravodlivejší verdikt. Jeho súčasťou by bola diskvalifikácia Nelsona Piqueta z ročníka, ale nie Fernanda Alonsa.

V tomto prípade by sa extra body pripisovali len na Massovo konto. Po prepočítaní by mal 100 bodov, teda o dva viac ako Lewis Hamilton. Tým pádom by si mohol dovoliť ešte jednu eventualitu vo svoj neprospech: FIA by mohla diskvalifikovať Fernanda Alonsa z VC Singapuru.

Alonsova diskvalifikácia by Hamiltonovi priniesla dva body a o titule by rozhodol počet víťazstiev. Massových šesť triumfov by prevážilo nad Hamiltonovými piatimi.

Nelson Piquet Lewis Hamilton Felipe Massa
Pred DSQ Po DSQ Pred DSQ Po DSQ
AUS 1.
MAL 11. 5.
BAH 13. 1.
ŠPA 3. 2.
TUR 15. 2. 1.
MON 1. 3.
KAN 5.
FRA 7. 10. 9. 1.
VBR 1. 13.
NEM 2. 1. 3. 2.
MAĎ 6. 5. 17. 16.
EUR 11. 2. 1.
BEL 3. 1.
TAL 10. 7. 6.
SIN 3. 13.
JAP 4. 12. 11. 7. 6.
ČÍN 8. 1. 2.
BRA 5. 1.
BODY 98 + 0 = 98 97 + 3 = 100

Vidíme teda, že ak by FIA konala podľa svojich vlastných pravidiel a prípad by vyšetrovala, Felipe Massa by mal reálnu šancu získať majstrovský titul.

Áno, môžeme polemizovať, že Brazílčan si bitku o titul prehral sám napríklad výletom do malajzijského štrku či piruetami v Silverstone, no to mu nijak neodopiera právo na férový prístup zo strany FIA, F1 a Bernieho Ecclestonea, ktorého nezaujímala spravodlivosť. Oveľa viac mu ležal na srdci imidž kráľovnej motoršportu.

Nezostáva nám iné než veriť, že sa na súde v Londýne ukáže pravda.