Zabudnite na Alonsa: Pilota F3 naštvalo blokovanie, súpera vzápätí poslal do bariér
Po nedeľných pretekoch sa intenzívne rozoberá a ešte sa aj bude počínanie Fernanda Alonsa, ktorý chtiac-nechtiac prispel k nehode Georgea Russella. Diváci v Melbourne však boli svedkami aj oveľa väčšieho skratu, ktorý by si azda zaslúžil i pretekový dištanc.
Keď v tréningu dôjde ku kolízii, takmer vždy ide o nešťastnú súhru okolností. V prípade piatkového tréningu Formuly 3 to však nebolo vôbec také jednoznačné. Kolízia medzi bulharským pretekárom Nikolom Colovom a jazdcom ART Alexom Dunnom totiž vykazuje známky úmyslu.
K incidentu došlo len tri minúty pred skončením tréningu, keď desiaty najrýchlejší Nikola Colov rozbehol svoju kvalifikačnú simuláciu. Rýchlo sa dotiahol na zadné krídlo Íra Alexa Dunna, ktorý si ho však v zrkadlách nevšimol a pokračoval v zahrievaní svojich gúm, čím Colova zablokoval.
Na rovnejšom úseku pred jedenástou zákrutou sa Colov dotiahol na úroveň svojho súpera a prudko strhol volant doprava. Dôsledkom bol kontakt, ktorý 18-ročného rodáka z Offaly poslal priamo do bariér. So zničenými závesmi už Dunne nemohol nič robiť a na trati bola vyvesená červená vlajka, zatiaľ čo Colov sa vrátil do boxov.
— NoPain NoClaim (@NoPainNoClaim) March 21, 2024
Jazdca akadémie Alpinu vzápätí vyšetrovali komisári. Svoje konanie vysvetlil tým, že blokujúcemu Dunnovi chcel dať najavo, že bol zablokovaný. Podľa verdiktu FIA strhol volant v odplate, no komisári súhlasili s jazdcovým vysvetlením, že ku kolízii došlo “neúmyselne”. “Colov sa odchýlil z pretekárskej stopy, aby sa priblížil k Dunnovi a poukázal na svoju prítomnosť. Žiaľ, svoj manéver neodhadol a s Dunnom kolidoval.”
Trest pre Colova? Stratu troch miest na štarte pretekov môžeme len sotva považovať za adekvátnu. Colovovi očividne praskli nervy a jeho konanie malo ďaleko od toho, čo jazdcom prikazuje Medzinárodný športový kódex či pravidlá šampionátu, na ktoré doplatil aj Fernando Alonso. Jazdec podľa nich nesmie jazdiť “nepredvídateľne alebo spôsobom, ktorý by potenciálne mohol ohroziť ostatných jazdcov”.
Colov sa prehrešil aj voči tomuto pravidlu bez ohľadu na to, či chcel súpera poslať do bariér, alebo ho len “prebrať” tým, že pôjde pár centimetrov popri ňom. Ak ide o prvú možnosť, pretekový dištanc je viac ako primeraný. V druhom prípade by zas mala FIA vyslať jasný odkaz, že trať nie je miestom, kde by si mali piloti riešiť spory a bezohľadne lietať z jednej strany na druhú.
Komisári takisto vysvetlili, že trest aplikovali v súlade s predchádzajúcimi incidentmi. Problém je však v tom, že predchádzajúce incidenty, v ktorých došlo k spôsobeniu nehody, nevykazovali známky odplaty. V tomto prípade Colov úmyselne strhol volant k svojmu súperovi, čo mohlo dopadnúť aj oveľa horšie ako len polámaným zavesením.
FIA svoj verdikt “zaklincovala” udelením napomenutia pre Alexa Dunna. “Komisári majú za to, že konanie Alexa Dunna viedlo ku kolízii a jeho odstúpeniu,” vyjadrili sa k Dunnovmu zablokovaniu Nikolu Colova.
Z tohto titulu Dunnovi udelili napomenutie, akoby mu odkazovali: Veď ty si to začal, sám si za to môžeš.