logo F1online.sk

Verstappenov titul motivuje mladých jazdcov na vstup do akadémie Red Bullu

Jüri Vips, Hitech, Yas Marina Circuit, Abu Dhabi, 9. december 2021
© Jüri Vips Dutch Photo Agency / Red Bull Content Pool
Branislav Ježík
Branislav Ježík31. 1. 2022

Jednými ospevovaná, druhými zatracovaná jazdecká akadémia Red Bullu je po vlaňajšom zisku jazdeckého titulu pre Maxa Verstappena opäť v kurze. U červených býkov tak majú po dlhšej dobe plný stav vo všetkých juniorských kategóriách. Jazdecký program pod mentorským vedením Helmuta Marka priviedol na vrchol motoristického športu šiestich pilotov z aktuálneho dvadsaťčlenného jazdeckého poľa.

Okrem úradujúceho majstra sveta sú to ešte Pierre Gasly zo Scuderie AlphaTauri, štvornásobný šampión Sebastian Vettel v Aston Martine, Daniel Ricciardo v McLarene, rodiaca sa hviezda Ferrari Carlos Sainz a Alex Albon vo Williamse. Zabudnúť nemôžeme ani na Sébastiena Buemiho, ktorý je stále rezervným jazdcom oboch tímov s býkom na kapote.

Napodobniť sa ich v tejto sezóne bude snažiť dvanásť jazdcov. Pri ich menách sú roky narodenia v intervale 1998 až 2007. Povedané inak, Švéd Arvid Lindblad sa narodil v roku, v ktorom vo Formule 1 debutoval Lewis Hamilton. Ak chcete vedieť, ktoré mená sa budú skloňovať vo Formule 1 na konci tohto desaťročia, prečítajte si tento článok až do konca. Ale poďme pekne po poriadku.

Džehán Daruvala Dutch Photo Agency / Red Bull Content Pool

Až pätica jazdcov sa bude snažiť v nadchádzajúcej sezóne zaujať Helmuta Marka vo Formule 2. Najstarším je 23-ročný rodák z indického Bombaja Džehán Daruvala, ktorý v minulej sezóne vyhral v šprintových pretekoch  F2 na Monze a v Abú Zabí. K nim dokázal pridať len jedno druhé a dve tretie miesta a celkovo skončil v hodnotení jazdcov na siedmom  mieste.

Jüri Vips Dutch Photo Agency / Red Bull Content Pool

Ďalším minuloročným víťazom v F2 je Estónec Jüri Vips. Ten odštartuje už do svojej tretej sezóny vo Formule 2. Minulý rok sa mu najviac vydaril víkend v Baku, kde bol prvý v cieli v druhých šprintových a aj v hlavných pretekoch. Okrem toho si pripísal ešte štyri pódiové umiestnenia. Celkovo však skončil len o jednu priečku vyššie ako Ind Daruvala.

Liam Lawson Dutch Photo Agency / Red Bull Content Pool

Tretím do partie z jazdcov, ktorí sa aj v tejto sezóne budú snažiť získať titul vo Formule 2, je Novozélanďan Liam Lawson. Vlani zahviezdil hneď v úvodnom víkende v Bahrajne, odkiaľ odchádzal po víťazstve a treťom mieste v hlavných pretekoch ako druhý muž priebežného poradia. Prvého v cieli sme ho mohli vidieť aj v druhých šprintových pretekoch v Monaku, kde v náročných podmienkach na mokrej trati v priamom súboji zdolal neskoršieho šampióna Oscara Piastriho. Ale po pretekoch bol diskvalifikovaný za použitie nesprávnej motorovej mapy na štarte a odvtedy sa už na stupne víťazov pozrel len raz – v predposlednom podujatí v Džidde skončil v prvých šprintových pretekoch na druhom mieste.

Dojem z celkového deviateho miesta napravil v DTM, kde bol tímovým kolegom Alexa Albona v tíme Red Bull AF Corse a na titul mu po nezmyselnom útoku Kelvina van der Lindeho v prvej zákrute posledných pretekov chýbali len tri body. V DTM tento rok už pokračovať nebude a naplno sa zameria na Formulu 2.

Dennis Hauger Dutch Photo Agency / Red Bull Content Pool

K starým harcovníkom F2 sa pridajú Nór Dennis Hauger a japonský pretekár Ajumu Ivasa. Dennis Hauger prichádza ovenčený titulom z Formuly 3, ktorý získal vo veku iba 18 rokov. Rodák z Osla zaujal už v motokárach, v sezóne 2019 vyhral taliansky šampionát Formuly 4 a zároveň bol druhý v nemeckej sérii ADAC F4. Spomedzi všetkých jazdcov jazdeckej akadémie preto doňho vkladajú najväčšie nádeje a spolu Džehánom Daruvalom bude hneď v debutovej sezóne Formuly 2 členom majstrovského tímu Prema.

Ajumu Ivasa Dutch Photo Agency / Red Bull Content Pool

Dvadsaťročný rodák z Osaky Ajumu Ivasa vyhral v sezóne 2020 francúzsky šampionát Formuly 4. Na začiatku sezóny 2021 súťažil v ázijskom šampionáte F3 v tíme Hitech okrem iného s Royom Nissanym a Romanom Staněkom. Svoje jediné pódium získal v prvých pretekoch v Dubaji a celkovo skončil v šampionáte ôsmy. Potom sa presunul do hlavnej súťaže Formuly 3. V prvých pretekoch na Hungaroringu skončil druhý za Lorenzom Colombom a po Talianovej penalizácii za porušenie pravidiel pri výjazde bezpečnostného vozidla vyhral. V Zandvoorte dosiahol svoje druhé pódium, keď v prvých pretekoch skončil tretí. Japonský pilot ukončil sezónu na celkovom dvanástom mieste ako štvrtý najlepší nováčik.

Trochu inou cestou sa vydal druhý Japonec akadémie Red Bullu Ren Sató. Po víťazstvách v japonskej F4 v sezóne 2019 a vo francúzskej F4 o rok neskôr, sa vlani presunul do juniorského seriálu japonskej Super Formuly, kde skončil celkovo tretí. V tejto sezóne bude aj s podporou Hondy ako nováčik pretekať za tím Goh v najvyššej kategórii pretekov monopostov v Japonsku – šampionáte Super Formula. Všetci jazdci z krajiny vychádzajúceho slnka sa navyše môžu tešiť aj na podporu domácej automobilky Honda. V októbri bolo totiž oznámené, že napriek oficiálnemu odchodu z Formuly 1, budú Honda Formula Dream Project a Red Bull Junior Team pokračovať vo vzájomnej spolupráci.

Jonny Edgar Dutch Photo Agency / Red Bull Content Pool

V šampionáte FIA Formuly 3 budú aj tento rok pokračovať 16-ročný Američan Jak Crawford (v tíme Prema) a 17-ročný Brit Jonny Edgar (Trident), ktorý v sezóne 2020 vyhral nemeckú odnož F4. Jak Crawford v roku 2021 súbežne jazdil aj v šampionáte Euroformula Open, kde sa jazdí s rovnakými monopostami ako v japonskej Super Formula Lights.

Isack Hadjar Dutch Photo Agency / Red Bull Content Pool

K nim sa pripojí 17-ročný francúzsko-alžírsky jazdec Isack Hadjar (Hitech), ktorý v minulej sezóne skončil šiesty v ázijskom šampionáte F3 a rok predtým bol tretí vo francúzskej F4. Crawford a Hadjar dostanú ešte pred začiatkom európskej sezóny príležitosť v ázijskej F3.

Japonský šestnásťročný pár Juto Nomura z Nagoje a Souta Arao z Tokia sú chránencami bývalého jazdca Formuly 1 Takuma Satóa. Na začiatku svojej formulovej kariéry budú súťažiť vo francúzskej F4.

Mexičan Noel León, ktorý má 17 rokov, vyhral minulý rok šampionát NACAM F4 v USA a Mexiku. Pod krídlami Red Bullu sa bude v tíme Arden v sérii Formula Regional European Championship snažiť poraziť talentovaného Sebastiana Montoyu.

Arvid Lindblad Dutch Photo Agency / Red Bull Content Pool

Za budúcu hviezdu monopostovej scény je považovaný aj syn švédskych rodičov Arvid Lindblad. Keďže sa narodil v Londýne, kde aj vyrastal, preteká s britskou licenciou. Jeho mentorom je hviezda Formuly E Oliver Rowland a Angličania v ňom už vidia nástupcu Nigela Mansella (narodil sa v rovnaký deň o 54 rokov neskôr) a Lewisa Hamiltona (s motokárami začínal na trati Rye House, rovnako ako sedemnásobný šampión). Zaujímavé je, že prvé skúsenosti získaval podobne ako Kimi Räikkönen na motokrosovej motorke a do motokáry sa prvýkrát posadil „až“ ako päťročný. V šiestich rokoch sa Arvid zúčastnil prvých pretekov triedy Bambino, jedinej, v ktorej môžu v Anglicku pretekať šesťročné deti. Vo svojej debutovej jazde skončil druhý. Napriek tomu bol sklamaný.

Arvid Lindblad podpísal zmluvu s Red Bullom po tom, čo v roku 2020 vyhral dva hlavné tituly v motokárach v kategórii OK-Junior a sériu WSK Super Masters. Minulý rok už pretekal so seniormi. Šampiónom na ostrovoch sa pritom stal prvýkrát už ako jedenásťročný. Okrem toho vlani v motokárach vyhral Euro Series, a Final Cup talianskeho promotéra WSK, bol vicemajstrom CotF (Champions of the Future) a skončil na treťom mieste na majstrovstvách Európy a sveta CIK-FIA.

Arvid Lindblad Dutch Photo Agency / Red Bull Content Pool

Jediné, čo ho v tejto chvíli obmedzuje, je jeho vek. Aj keď je trochu zarážajúce, že mu Red Bull nenašiel miesto v menej prestížnych národných šampionátoch Formuly 4, v ktorých môžu jazdiť aj mladší jazdci. V šampionátoch organizovaných FIA môže totiž nastúpiť až po dovŕšení pätnástich narodenín. A tie bude mať 8. augusta. Sezónu 2022 tak začne v rýchlostných motokárach KZ2 v tíme SP Motorsport, ktorý vedie dlhoročný priateľ Maxa Verstappena Stan Pex. Jeho brat Jorrit bol v motokárach tímovým kolegom a rivalom úradujúceho majstra sveta Formuly 1.

Trochu inak na to išli v iných jazdeckých akadémiách. Na rozdiel od Arvida Lindblada napríklad junior Sauberu Emmo Fittipaldi vo veku 14 rokov zamieril do dánskej F4 a Jak Crawford predtým, ako sa upísal Red Bullu, vyhrával už vo veku 13 rokov v severoamerickej NACAM F4. Švédovi rovesníci Ugo Ugochukwu (junior McLarenu) a Tuukka Taponen (člen jazdeckej akadémie Ferrari) už začali sezónu 2022 testovacím programom s monopostami Formuly 4. Testy totiž vekové obmedzenia nemajú.  Taponen sa navyše môže pochváliť víťazstvom vo formulovom seriáli Formula Academy Finland.

Jak Crawford Dutch Photo Agency / Red Bull Content Pool

Arvid Lindblad má už rezervované miesto v holandskom tíme Van Amersfoort Racing. Je to popredný tím v európskych sériách Formuly 4. Dennisa Haugera priviedol k talianskemu titulu F4 v roku 2019, v sezóne 2020 v nemeckej sérii ADAC skončili v jeho kokpitoch Jonny Edgar a Jake Crawford na prvých dvoch miestach. V minulej sezóne zase v jeho farbách vyhral oba šampionáty Ollie Bearman, ktorý sa medzičasom upísal jazdeckej akadémii Ferrari.

Ďalšou otázkou je, či v najbližšej budúcnosti bude vedieť Red Bull nájsť miesto pre členov svojej akadémie. O predĺžení zmluvy s Maxom Verstappenom sa už začalo vyjednávať a pokiaľ vyslovene nesklame, nemusí sa o svoje miesto obávať ani Júki Cunoda, ktorý sa teší štedrej podpore od Hondy. Kontrakt s červenými býkmi má až do konca sezóny 2023 Pierre Gasly. Francúz by sa z neho síce rád vyvliekol, ale Helmut Marko o ničom takom nechce ani počuť. Zdá sa, že zafungovala aj chémia medzi  Maxom Verstappenom a Sergiom Pérezom a je dosť pravdepodobné, že záujem na jeho zotrvaní v tíme bude mať samotný Holanďan. Podobne, ako tomu bolo v prípade Lewisa Hamiltona a Valtteriho Bottasa v Mercedese.