logo F1online.sk

Shovlin o problémoch Mercedesu: Nebola to žiadna drobnosť v nastaveniach

Lewis Hamilton
© Twitter/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala14. 3. 2024

Okruh v Džidde odhalil jednu veľkú slabinu monopostu W15, ktorou je jeho výkon v rýchlych zákrutách. Šéf traťových inžinierov Andrew Shovlin uznáva, že nekonkurencieschopné časy v prvom sektore neboli spôsobené chybou pri výbere nastavení, ale ide o vrodenú charakteristiku tohtoročného auta.

Lewis Hamilton s Georgeom Russellom sa v rýchlych zákrutách saudskoarabskej Džiddy len s veľkými ťažkosťami dokázali udržať za súpermi. Doťahovali sa na nich na rovinkách, ale chýbajúci prítlak v spojitosti s problémovým balansom monopostu príliš ukrajoval z časov na kolo v úvodnej sekcii zákrut.

“V kvalifikácii a v pretekoch mali obe naše autá v podstate rovnaké limity,” priblížil šéf traťových inžinierov Mercedesu Andrew Shovlin. Nešlo teda o to, kto si zvolil aké nastavenia. “Hovorí nám to, že to nespôsobili drobné zmeny. Nejde o trochu väčší odklon kolies, tuhosť alebo nastavenie stabilizátora, je to niečo v podstate [auta]. Musíme si na to posvietiť a pochopiť to.”

Mercedesu v sobotu pomohla jeho rýchlosť na rovinkách pri obrane Lewisa Hamiltona pred Oscarom Piastrim, no na druhej strane mu uškodila pri útokoch na Landa Norrisa. Zlomový bol však prvý sektor. Podľa výpočtov by na začiatku DRS zóny potreboval byť do 0,5 sekundy za súperom, no to nestíhal. Norris sa mu v prvom sektore príliš vzdialil.

Riešením je podľa Shovlina zlepšiť sa v prvom sektore. V tíme odhalili tri dôvody, prečo mal monopost práve tu deficit. “Jedným z nich je fakt, že balans nebol nič extra. V rýchlych zákrutách bariéry nie sú ďaleko a pilot v nich potrebuje mať veľkú sebadôveru. Často sa dialo to, že keď sa oprel o pneumatiky, auto ustrelilo do pretáčavého šmyku. Viete si predstaviť, ako to môže jazdca rozhodiť. Tento faktor sa objavil v kvalifikácii aj v pretekoch.”

S druhým faktorom sa v Mercedese verne poznajú. “V kvalifikácii sme mali aj problémy s poskakovaním. V pretekoch to bol menší problém, keďže v aute bolo viac paliva a idete pomalšie. Upokojilo sa to a už to nespôsobovalo také ťažkosti.”

“Ďalšia dôležitá vec je tá, že sme nenachádzali dostatok gripu. Veľmi tvrdo na tom tento týždeň pracujeme, pretože Melbourne má zákruty s veľmi podobným charakterom. Usilovne pracujeme a snažíme sa pochopiť, prečo sa nám nedarilo nájsť toľko gripu ako našim súperom.”

Shovlin prezradil, že Hamilton s Russellom strácali v prvom sektore tri až štyri desatiny sekundy. Určite by stálo za analýzu preskúmať, či by sa skutočne neoplatilo nasadiť väčšie zadné krídlo a nájsť lepšiu zlatú strednú cestu, ak nejaká existuje.

V Mercedese sa však nechcú vzdať rýchlosti na rovinkách. “Na rovinkách sme patrili medzi najrýchlejšie autá, ak sme neboli zrovna najrýchlejší. Naša úroveň prítlaku z krídel bola dosť nízka. Mohli sme si ukrojiť niečo z našej rýchlosti v druhom a treťom sektore, aby sme zachránili nejaký čas v prvom.”

“V ideálnom prípade by sme si to však chceli ponechať a našli spôsob, ako sa zlepšiť v prvom sektore inak, než len nasadením väčšieho množstva prítlaku, na čo by sme doplatili na rovinkách,” vysvetlil Shovlin.

Strieborné šípy teraz sondujú v dátach z predsezónnych testov aj z víkendov v Bahrajne a Džidde. Veria, že v nich nájdu odpoveď na otázku, ako nastaviť auto pred prvým tréningom v Melbourne. “Nejde však len o to, čo sme robili v Džidde. Veľa sa toho deje na aerodynamickom oddelení, na oddelení dynamiky auta. Snažíme sa experimentovať, čo nám, dúfajme, ukáže smer, ktorý zlepší našu výkonnosť.”