logo F1online.sk

Cardile: Ferrari narazilo na vývojový strop. Nové auto vyrieši aj problémy s gumami

Enrico Cardile
© Scuderia Ferrari Press Office
Milan Kubala
Milan Kubala24. 12. 2023

Po skvelom vstupe do sezóny 2022 sa zdalo, že Ferrari by mohlo konečne zaznamenať úspešný rok. Red Bull ho však predbehol a všetkých vrátane talianskej stajne nenechal ani len hltať svoj prach; aj na to bol príliš ďaleko. Čo sa teda stalo Scuderii, že nedokázala držať krok s majstrami sveta? Jej technický riaditeľ tvrdí, že už vyčerpala svoj potenciál.

Hovorí sa, že čím dlhšie platí daná sada pravidiel, tým vyrovnanejšie je štartové pole. Spočiatku sa totiž každým balíčkom vylepšení dá nájsť niekoľko desatín sekundy na kolo, no postupom času dochádzajú nápady a priestor niečo posunúť ďalej.

Azda s výnimkou fanúšikov Red Bullu všetci veria, že Red Bull si už tento priestor vyčerpal a konkurencia ho začne výrazne sťahovať. Nádej nám dáva aj fakt, že Ferrari narazilo na vývojový strop svojej koncepcie už po necelých dvoch rokoch od začiatku platnosti súčasných pravidiel. Preto sa Red Bullu nepribližovalo tak rýchlo, ako by si želalo.

Technický riaditeľ Ferrari Enrico Cardile pred Vianocami vysvetlil, že je za to zodpovedné šasi. “Auto pre rok 2023 bolo vyvíjané v nadväznosti na monopost z roku 2022. Pokúšali sme sa odstrániť niektoré obmedzenia predchádzajúceho auta. V konečnom dôsledku sa nám podarilo splniť tento cieľ, pretože monopost sa na trati správal presne tak, ako sme ho vyvíjali.”

“Bol v tom však problém,” pokračoval povestným “ale”. “Zavčasu sme si uvedomili, že sme si nevybrali najvýhodnejší smer. Preto sme interne prehodnotili naše ciele pre aerodynamiku. Prvý krok sme spravili s jarným balíčkom, v ktorom sme upravili podlahu a karosériu. Po ňom nasledoval ďalší krok v Rakúsku. Následne sme však narazili na architektonické limity, resp. na limity toho, čo sme s týmto šasi mohli spraviť.”

Prestavba šasi by Scuderii náramne pomohla

Pred pár rokmi by to Ferrari mohlo vyriešiť prestavbou šasi, no na to pod súčasnými rozpočtovými pravidlami nie je priestor. Inžinieri v Maranelle tak pracovali “s jednou rukou za chrbtom”.

Podľa Cardileho sa ukázalo, že koncepcia so širokými a vysokými bočnicami predstavovala vývojovú brzdu. “Obmedzovalo nás hlavne šasi, pretože hlavným rozdielom medzi naším autom a monopostom na štýl Red Bullu bol otvor chladenia a návrh bočníc. Naše boli tučnejšie ako verzia od Red Bullu.”

Na štarte roka 2022 nás prekvapilo, koľko rôznych koncepcií bočníc sa objavilo v poli. Postupom času sa však ukazuje, že najlepšie ich navrhol Red Bull. Ferrari však malo dobrý dôvod, prečo sa rozhodlo tak, ako sa rozhodlo.

“Dôvodom je to, že sme sa snažili využiť túto časť karosérie na to, aby sme pred ňou vytvorili oblasť s vysokým tlakom a riadili tak turbulencie od pneumatík,” pokračuje Cardile popisujúc snahu odkláňať turbulentný vzduch preč od karosérie. “Keďže sme mali takú ‘tučnejšiu’ bočnicu, nepotrebovali sme navrhnúť šasi s príliš prepracovanými krivkami, pretože elektroniku sme vložili priamo pod chladiče.”

Taký Mercedes sa so šasi musel poriadne vyhrať, aby všetko zapadlo do seba. Keďže Ferrari malo tučné bočnice, s nárazovými štruktúrami si mohlo robiť, čo len chcelo. “Bočnú nárazovú štruktúru, tú spodnú, sme zodvihli do maximálnej možnej výšky, pretože sme našli extra výkon tým, že sme vyčistili oblasť nad prednou časťou podlahy.”

“Keď ste však zhodnotili, že na dosiahnutie iného cieľa potrebujete aj iné tvary, tak umiestnenie elektroniky a návrh šasi — tejto spodnej nárazovej štruktúry — sa rýchlo stalo obmedzením,” povzdychol si 48-ročný Talian. Ferrari sa nemohlo vybrať cestou Red Bullu a jeho “podseknutej” bočnice, keďže v týchto miestach prekážala elektronika so samotným šasi.

S týmto problémom sa pohnúť nedalo. “V našom prípade by to znamenalo pripraviť nové šasi a novú prevodovku, v podstate postaviť úplne nové auto, čo sa z mnohých dôvodov nedá zvládnuť počas sezóny.”

Ferrari preto už od leta avizuje, že na rok 2024 chystá “úplne nové auto”. S vysokou pravdepodobnosťou sa aj Maranello vydá po stopách Red Bullu, ktorého auto fungovalo za každých podmienok a takmer na každom type okruhu.

Nové auto už nebude žrútom pneumatík, verí Cardile

Najsilnejšou zbraňou červených býkov bola šírka pracovného okna ich monopostu. Všetci ostatní zaznamenali niekoľko silných, ale aj niekoľko slabých víkendov. Ferrari sa však s jedným problémom borilo od začiatku sezóny až do konca. Vysoká degradácia pneumatík veľakrát zmarila nádeje na víťazstvo z pole position.

Dokáže sa Ferrari zlepšiť pri práci s pneumatikami? Cardile je o tom presvedčený. Tvrdí, že opotrebovanie pneumatík súvisí najmä s aerodynamikou auta. Nastavenie závesov a odpruženia je vraj druhoradé. “Myslíme si, že vieme, prečo naša výkonnosť v pretekoch klesá. V našom prípade to súvisí s aerodynamickým mapovaním a maximálnym prítlakom, aký dokážeme získať. Nastavenia odpruženia sú podľa mňa trochu preceňované. V konečnom dôsledku závesy navrhujete tak, aby ste profitovali po stránke aerodynamiky a zároveň dosiahli rozumné kinematické vlastnosti.”

“Problém s opotrebovaním gúm spočíva v tom, ako auto funguje. Samotné fungovanie auta je diktované správaním aerodynamiky. Všetko závisí od aerodynamiky, ak teda návrh závesov nie je totálne nanič,” podotkol rodák z talianskeho Arezza.

Tohtoročné šasi nebolo kompatibilné s cestou, ktorou sa Ferrari chcelo vydať po stránke aerodynamiky. Preto pomerne skoro preorientovalo vývoj na rok 2024. Na trati sa koncentrovalo na prácu s nastaveniami a prinášalo také vylepšenia, ktoré inžinierom mohli pomôcť pri vývoji budúcoročného auta.

Cieľom Ferrari pre rok 2024 je postaviť auto, ktoré dokáže podávať najlepšie výkony pri rôznych podmienkach. “Naša maximálna výkonnosť azda nie je príliš vzdialená Red Bullu, no potrebujeme, aby pilot šiel do toho naplno, aby panovali vhodné poveternostné podmienky a takisto správnu kombináciu zákrut.”

“Potrebujeme na to veľa vecí, preto je náročné zopakovať taký výkon aj v pretekovom stinte, keď pneumatiky začnú odchádzať a vyváženie auta sa mení. Máme dojem, že Red Bull má od nás oveľa robustnejšiu platformu. Red Bull demonštruje, že to (postaviť auto, ktoré dokáže byť silné všade, pozn. red.) nie je nemožné. Je to len vec tvrdej práce a správnych cieľov,” uzavrel Cardile.