logo F1online.sk

Štatistické lahôdky: VC Portugalska 2020

Portimao, Algarve, Portugalsko
© Twitter/Haas
Vladimír Ševc
Vladimír Ševc22. 10. 2020

Keď sa v tejto krajine ležiacej na Pyrenejskom polostrove naposledy konala veľká cena, päť pilotov súčasného štartového poľa ešte nebolo na svete. Pamätať si ju nemôže ani Esteban Ocon, pretože Francúz mal v čase poslednej Grand Prix iba päť dní. O pár mesiacov starší od neho boli Pierre Gasly a Alexander Albon.

Portugalsko — rodisko futbalových legiend, trénera Josého Mourinha či útočníka Cristiana Ronalda alebo slávnych námorníkov Vasca da Gamu či Fernaa de Magalhaesa sa po takmer štvrťstoročí opäť dočká pretekov F1. Vďaka tejto pauze nemá Portugalsko u mnohých formulových fanúšikov príliš veľké povedomie. Preto nezaškodí predstaviť si vyoranú portugalskú brázdu na pôde bohatej sedemdesiatročnej histórie Formuly 1.

  • Doteraz sa konalo 16 veľkých cien Portugalska, polovicu z nich vyhral jazdec štartujúci z pole position. V nedeľu sa F1 vráti do prímorského štátu na tretiu historickú etapu.
  • Prvá epizóda portugalskej GP prebiehala v sezónach 1958 – 1960. Podujatie hostil dvakrát Circuit da Boavista Oporto (7,400 km) a raz Circuit de Monsanto (5,440 km).
  • Najúspešnejším pilotom úvodného úseku bol Stirling Moss, ktorý tu v rokoch 1958 – 1959 premenil štart z pole position na víťazstvá. Moss jazdil s autami Vanwall a Cooper.
  • Britský pilot prejavil neskutočný charakter i pretekárske srdce po pretekoch sezóny 1958. Ašpirantovi na titul Mikeovi Hawthornovi (Ferrari) zhasol motor a auto sa snažil roztlačiť. Trať smerovala do kopca, takže Moss krajanovi poradil, aby to skúsil opačne. Hawthorn si vzal radu k srdcu, motor naskočil a cieľovú pásku preťal druhý aj s najrýchlejším kolom. Dokopy získal sedem bodov, čím spravil významný krok k titulu. Športoví komisári ho za jazdu opačným smerom diskvalifikovali. Moss okamžite protestoval a hájil súpera, že pravidlá pohyb v protismere mimo trate nezakazujú. Hawthorn si druhé miesto udržal. Na konci sezóny zaostal Moss za Hawthornom o jediný bod (!) a nikdy sa nestal šampiónom.
  • V sezóne 1959 ukázal Stirling Moss inú tvár — taktickú. Aby zmiatol súperov, na kolesá si nechal namontovať matice, používajúce sa počas výmeny gúm. Konkurencia sa spoliehala na zástavku v boxoch, tá však neprišla. I vďaka tejto „lži“ bol Moss jediný, kto absolvoval plný počet 62 kôl! Nestačil mu ani, v poradí druhý, tímový kolega Masten Gregory.
Twitter/Portimao Circuit
  • V ročníku 1960 zažiaril nováčik a motocyklový majster sveta John Surtees. Na Lotuse sa v Portugalsku zúčastnil iba svojich tretích pretekov, no štartoval do nich z pole position. V druhej polovici GP ho zradila technika. Piate preteky v identickom aute jazdil takisto nováčik Jim Clark. Na juhu Európy prvý raz prenikol na stupeň víťazov, keď obsadil tretiu priečku. Víťazom sa stal Jack Brabham (Cooper).
  • Pokým sa F1 druhý raz vrátila do Portugalska, prešlo dlhých 24 rokov. Zhodou okolností rovnaký časový úsek prešiel i od nateraz poslednej portugalskej Grand Prix.
  • Obnovy sa GP Portugalska dočkala v roku 1984, v kalendári zostala do sezóny 1996. Preteky organizoval okruh Estoril na juhu krajiny, ktorý sa za trinásť rokov dočkal jednej úpravy v podobe predĺženia o desať metrov. Tiahlu pravotočivú pasáž Tanque nahradila pravo-ľavo-pravá pasáž Gancho, čo malo za následok spomalenie času na jedno kolo.
  • Na juhu Európy sa bude jazdiť v jesennom termíne. Pravdou je, že počas druhej etapy portugalskej GP sa až na dve výnimky pretekalo výhradne koncom septembra. Obnovená veľká cena sa dokonca konala 21. októbra 1984.
  • Hneď pri návrate v roku 1984 sa na Pyrenejskom polostrove konali finálne preteky sezóny. Poznačil ich súboj o titul pilotov stajne McLaren. Z celkového triumfu sa tretíkrát v kariére radoval Niki Lauda. Druhého Alaina Prosta zdolal v konečnom hodnotení o pol bodu (!), čo je najtesnejší bodový rozdiel v celých dejinách Formuly 1.
McLaren/Twitter
  • Veľká cena ročníka 1985 sa zapísala do dejín tým, že v hustom daždi sa z premiérového víťazstva tešil Ayrton Senna s Lotusom. GP sa konala v netradičnom termíne – v apríli.
  • Kontroverzný moment poznačil preteky roku 1989. Nigel Mansell vo Ferrari mieril na výmenu pneumatík, no svoj box o kúsok minul. Nútene využil spiatočku, čo bolo v rozpore s pravidlami. Brit bol nielen diskvalifikovaný, ale dostal stopku i v najbližších pretekoch.
  • Nebezpečné následky mohla mať v ročníku 1992 kolízia Gerharda Bergera (McLaren) s Riccardom Patresem (Williams). Na cieľovej rovinke sa súperi dotkli. Kontakt katapultoval Taliana do vzduchu, pričom ten sa po dopade približne 150 metrov kĺzal popri boxovom múriku. Nechýbalo veľa, aby Patrese vletel priamo do pitlane… Nigel Mansell (Williams) v identických pretekoch vytvoril na tú dobu unikátny rekord, keď ovládol deviatu veľkú cenu prebiehajúceho ročníka.
  • Počas víkendu sezóny 1993 oznámil v Estorile ukončenie aktívnej kariéry Alain Prost.
  • V Portugalsku sa v ročníku 1995 dočkal prvého kariérneho víťazstva aj David Coulthard (Williams). Škótovi táto trať očividne prinášala šťastie, keďže rok predtým tu premiérovo vystúpil na pódium, okupujúc striebornú pozíciu. Inak štart GP ´95 poznačila ťažká nehoda Ukija Katajamu (Tyrrell). Japonec sa dostal do stretu s Lucom Badoerom (Minardi), vyletel do vzduchu, spravil niekoľko sált a po odrazení sa od bariéry zastavil uprostred trate. Preteky boli okamžite prerušené.
  • Poslednú GP Portugalska 1996 vyhral Jacques Villeneuve (Williams) pred tímovým kolegom Damonom Hillom a Michaelom Schumacherom (Ferrari).
  • Ak zhrnieme základné údaje, v Estorile sa konalo trinásť pretekov. Najúspešnejším tímom je Williams so šiestimi prvenstvami, tri zásluhou Alaina Prosta zaknihoval McLaren, dve Ferrari a po jednom pridali Lotus s Benettonom.

Na záver si priblížme reprezentantov tejto kedysi známej námornej veľmoci, ktorí prenikli do Formuly 1. Schválne, poznáte aspoň niektorého portugalského pilota?

  • Prvý Portugalčan sa v F1 objavil v roku 1959, volal sa Mario Cabral. Za volantom značky Cooper sa predstavil na domácej GP a obsadil v nej desiate miesto. Boli to jeho jediné dokončené preteky. V rokoch 1959, 1963 a 1964 okúsil atmosféru troch pretekov (plus do jedných sa nekvalifikoval) s autami Cooper a Derrington. Mario umrel 17. augusta tohto roku vo veku 86 rokov.
  • Na ďalšieho pilota čakali Portugalci 27 rokov. Žiaľ, Pedro Matos Chaves dieru do sveta neurobil. V sezóne 1991 s podpriemerným talianskym monopostom Coloni ani raz neprešiel predkvalifikačným sitom.
  • Pedro Lamy, meno ktorého bude zarytým fanúšikom zrejme o čosi známejšie, pôsobil v F1 v rokoch 1993 – 1996. Za Lotus i Minardi odjazdil zhodne po dve sezóny. Talianska stajňa (jej priamym nástupcom je AlphaTauri) síce nikdy nepatrila medzi kvalitné zoskupenia, no Pedro si práve v jej farbách pripísal pre seba i Portugalsko prvý majstrovský bod. Stalo sa tak na Grand Prix Austrálie 1995, keď obsadil šieste miesto.
  • Posledný Portugalčan Tiago Monteiro pretekal v ročníkoch 2005 – 2006. Debutoval za volantom slabého Jordanu a počas kontroverznej GP USA 2005 v Indianapolise vystúpil v konkurencii piatich monopostov na bronzový stupienok. Neskôr bodoval ešte ôsmym miestom v Belgicku. V debutovej sezóne ukázal výnimočnú spoľahlivosť, keď zaznamenal 16 dokončených pretekov v rade. Nasledujúci rok jazdil bez úspechu za tím Midland.
  • Nechýbalo veľa a F1 mohla evidovať i piateho zástupcu Portugalska. António Félix da Costa bol členom akadémie Red Bullu, ale vďaka zvláštnej politike Dr. Helmuta Marka sa v nej nikdy v úlohe aktívneho pretekára nepredstavil. Spomínať môže jedine na testy, v rokoch 2012 a 2013 sa objavil za volantom hlavnej stajne Red Bull.

Aspoň toľko k predstaveniu Portugalska vo Formule 1. Na tretiu etapu zavíta kolotoč najvyššej motoristickej disciplíny na nový okruh Algarve International Circuit, známy aj ako Portimao Circuit. Trať postavená v roku 2008 v dĺžke 4,653 km obsahuje 15 zákrut, piloti ju v nedeľu absolvujú 66-krát. Prinesie po Mugelle a Nürburgringu i táto destinácia zaujímavé preteky? Nechajme sa prekvapiť, hoci odborníci predpovedajú neobyčajne atraktívnu veľkú cenu predovšetkým pilotom z hľadiska jazdeckého vyžitia.